Fagmiljø
Det er om lag 40 professorer og førsteamanuensiser fra fakultetets fagmiljø som bidrar aktivt i ph.d.-programmet gjennom veiledning, undervisning og vurdering.
Både vitenskapelig ansatte og stipendiater har tilhørighet i en av fakultetets forskergrupper (se fanen Forskergrupper tilknyttet PROFF), til forskningssenteret Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SEPU) eller til Senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling (CCL), som ivaretar høgskolens UNESCO chair i utdanning for bærekraftig levesett. Forskergruppene og sentrene spiller en viktig rolle i fakultetets faglige nettverksbygging. Flere av fagmiljøene har også en internasjonal professor II knyttet til seg.
Fagmiljøet samarbeider også i forbindelse med forskerskolene som programmet deltar i. I 2023 ble det inngått en egen samarbeidsavtale med Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning.
Professor II-stillinger
Fakultetet har knyttet til seg mange professorer i II-stillinger for å styrke faglig samarbeid og internasjonalisering. De fleste er direkte tilknyttet en av fakultetets forskergrupper, men noen er også knyttet direkte til ph.d.-programmet eller til forskningssenteret SEPU.
Fag og fagdidaktikk
- Anna Sparmann, musikkpedagogikk, Linköpings universitet
- Alexandra Kertz-Welzel, musikkpedagogikk, Ludwig-Maxmillians-Universität, München
- Heidi Blix, musikkdidaktikk, Universitetet i Tromsø
- Andrea Young, språkdidaktikk, University of Strasbourg
- Fiona Farr, anvendt språkvitenskap, University of Limerick
- Christina Olin-Scheller, litteraturvetenskap og pedagogisk arbeide med vekt på literacy, Karlstads universitet
- Sundmark, Björn Nils Olof, litteraturdidaktikk, Malmõ universitet
- Jenny Berglund, religionsdidaktikk, Stockholms universitet
- Jorryt van Bommel, matematikkdidaktikk, Karlstads universitet
- Arne Jaobsen, matematikk, Universitetet i Stavanger
- Niklas Gericke, natufagdidaktikk, Karlstads universitet
- Matthias Kowasch, geografi- og samfunnsfagsdidaktikk, Pädagogische Hochschule Steiermark, Østerrike
Pedagogikk
- Simon Pekka Vehmas, Stockholms universitet
- Ane Qvortrup, Syddansk universitet
- Jane Osgood, Middlesex University, London
- Cecilia Sjöholm, Södertörn högskola
- Hanna Ragnarsdóttir, University of Iceland
- Annika Löfdahl Hultman, Karlstads universitet
- Kim Schildkamp, University of Twente, Nederland
Forskningskonferanser
Fakultetet arrangerer jevnlig vitenskapelige forskningskonferanser. Høsten 2023 arrangeres følgende:
- SANORD 2023. Årets konferanse til Southern African–Nordic Center (SANORD) arrangeres på Hamar 20.-22.9.2023. Konferansens tema er: The role of higher education in contributing to just and sustainable futures"
- Arkiv, materialitet og nordisk litteratur, 27.–28.9.2023, Hamar
- Forskningsseminar om barnebokforfatteren Aimée Sommerfeldts forfatterskap 16.11.2023, Hamar
Også store forskningsprosjekter er sentrale arenaer for faglig nettverksarbeid som stipendiater nyter godt av. Nedenfor finnes en oversikt over større forskningsprosjekter knyttet til PROFF.
Forskningsprosjekter
Forskningsprosjekter finansiert av NORDFORSK
- Education of Refugees and Asylum Seekers under and post the Pandemic in Nordic Countries (ERAPAN) 2023-2027, prosjektleder Professor Hanne Riese og førsteamanuensis Juhar Yasin Abamosa. Finansiert fra «Welfare among Children and Young People in the Post-Pandemic Nordics». En stipendiatstilling vil bli lyst ut.
Forskningsprosjekter finansiert av Norges forskningsråd
Nytt:
Exploring Social Politics, Inclusive Education, and Cultural Democratization Through the Lens of Norwegian Hip Hop Music (NORHOP) (2023–2027). Prosjektleder: professor Kai Arne Hansen. Finansiert fra “Fripro. Banebrytende forskning: unge forskertalenter”. I prosjektet samarbeides det blant annet med University of Brighton, University of Bristol og Nord Universitet. Les et intervju med prosjektleder KaI Arne Hansen og mer om prosjektet her. En stipendiatstilling er under tilsetting.
HINN er koordinator for:
- Digital interaction and multilingualism at work and in school: The case of Lithuanians in rural Eastern Norway (DIGIMULTI), (2020-2024). Prosjektleder: førsteamanuensis Kristin Vold Lexander, stipendiat: Hilde Thyness. Finansiert fra “Fripro. Banebrytende forskning: unge forskertalenter”.
- Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education (CERiTE) (2021-2025). Prosjektleder: førsteamanuensis Prisca Bruno Massao, stipendiat: Danelle du Plessis. Finansiert fra “Samarbeidsprosjekt for å møte utfordringer i samfunn og næringsliv”.
- Non‐formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway (FAITHED), (2021-2025). Prosjektleder: professor Anders Aschim, stipendiat: Anne-Grethe Kjelling. “Finansiert fra Finn-ut”.
HINN er konsortiepartner:
- Sustainable eaters: Consumers in a sustainable Norwegian food system (2021–2025), prosjektledelse ved NOFIMA, HINN deltar i arbeidspakke med didaktisk formal. Leder arbeidspakke ved HINN: førsteamanuensis og UNESCO chair Robert Didham, stipendiat Ingunn Solbakken. Finansiert fra “Samarbeidsprosjekt for å møte utfordringer i samfunn og næringsliv”.
- Linguistic Integration of Adult Migrants with Poor Education and the Consequences of Migration Tests (2021–2025), prosjektledelse ved Høgskulen på Vestlandet, leder av arbeidspakke 4 ved HINN: førsteamanuensis Marte Nordanger, som også er tilsatt som postdoktor på prosjektet (I permisjon fra HINN). Finansiert fra “Fripro banebrytende forskning: unge forskertalenter”.
- Multilingualism in transition (2021-2025), prosjektledelse ved Universitetet i Tromsø, leder av HINNs forskningsdel: førsteamanuensis Anja Pesch. Finansiert av “Finn ut”.
- Bridging the gaps in teacher education and schools through interdisciplinary work, (BRIDGES), 2020-2024, prosjektledelse ved Universitetet i Sør Norge, i samarbeid med HINN (ved førsteamanuensis og UNESCO chair Robert Didham) og Universitetet i Tromsø. Finansiert av “Finnut”.
Avsluttede prosjekter
- NFR: The social dynamics of musical upbringing and schooling in the Norwegian welfare state (DYNAMUS), (2018-2022). Prosjektleder: professor Petter Dyndahl, stipendiat: Friede Merkelbach disputerte i 2021. Finansiert av “Fripro banebrytende forskning (frihumsam)”
- NORDFORSK: Inclusive science teaching in multilingual classrooms - a design study. (2018-2021) prosjektleder professor Maaike Hajer Utrecht University of Applied Sciences i samarbeid med HINN (prosjektleder førsteamanuensis Anne B. Øyehaug) og Malmö universitet. Stipendiat Pauline Book disputerte 2022. Hun var knyttet til prosjektet, men finansiert fra Hedmark fylkes universitetsfondet.
Æresdoktorer
Da daværende Høgskolen i Hedmark fylte 20 år i 2014, tildelte høgskolestyret tre æresdoktorgrader (doctor honoris causa) tilknyttet ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag.
Forfatter Karin Sveen, Hamar/Oslo
Karin Sveen er tildelt graden æresdoktor (doctor honoris causa) for betydningsfull kunstnerisk innsats og for fremragende arbeid til gavn for vitenskapen. Karin Sveen har et langvarig og betydningsfullt forfatterskap med vedvarende litterær utforsking av klassereise-, tilhørighets- og språklig diversitetsproblematikk, ofte med utgangspunkt i erfaringer fra Hedmark. I biografien Mannen i Montgomery Street fra 2011 kombinerer Karin Sveen litterære tradisjoner innenfor fiksjon og prosa med et møysommelig og krevende kildearbeid og påviser at emigranten Peder Sæther fra Sør-Odal må ha vært en av grunnleggerne av det berømte Berkeley-universitet i San Fransisco. Boka ble gitt ut på engelsk i 2014 - The Immigrant and the University: Peder Sather and Gold Rush California – på University of California Press. Karin Sveen er utdannet adjunkt med grunnutdanning fra Hamar lærerhøgskole og debuterte som forfatter i 1975. Hun har skrevet lyrikk, noveller, romaner og utgitt tre essaysamlinger. Videre har hun vært medlem av Norsk Kulturråds Essayutvalg, Den norske forfatterforenings styre og Forfatterforeningens Litterærere Råd. Hun har mottatt De Norske Bokklubbenes lyrikkpris (1978), Cappelenprisen (1984), Språklig samlings litteraturpris (1986), Neshornet Klassekampens kulturpris (2005) og Norsk språkpris (2007). I 2004-2005 var hun gjesteforsker på University of California, Berkeley.
Professor i pedagogikk Jim Cummins, Toronto, Canada
Jim Cummins er tildelt graden æresdoktor (doctor honoris causa) for betydningsfulle vitenskapelige bidrag innenfor språklæring, tospråklighet og tospråklig utdanning og særlig for forskning og teoriutvikling om den rollen språk spiller i kunnskapstilegnelse og sosial integrering av elever med flerspråklig og flerkulturell bakgrunn. Cummins har publisert en rekke innflytelsesrike arbeider, bl.a. Bilingualism and Special Education (Multilingual Matters, 1984); Language, Power and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire (Multilingual Matters, 2000); Encyclopedia of Language and Education: Bilingual Education (red. med Nancy Hornberger, Springer 2008) og Identity Texts. The collaborative Creation of Power in Multilingual Schools (med Margaret Early,Trentam Books, 2011). Arbeidet med Identity texts har blitt en viktig tilnærming til å inkludere elevers flerspråklige bakgrunn i undervisningen. Cummins har samarbeidet med Høgskolen i Hedmarks strategiske forskningsområde Utdanning og diversitet. Han har bl.a. vært plenumstaler på vitenskapelige konferanser på Hamar, vært med på søknader om forsknings- og partnerskapsmidler og arrangert praksisbesøk og felles symposium I Toronto.
Professor i musikkpedagogikk Lucy Green, London, Storbritannia
Lucy Green er tildelt graden æresdoktor (doctor honoris causa) for betydningsfulle vitenskapelige bidrag innenfor musikkundervisning, særlig for forskning og teoriutvikling både om musikkundervisning og kjønn og om læringsprosesser innen populærmusikk og for på bakgrunn av dette å ha etablert en ny og forskningsbasert klasseromspedagogikk i musikkfaget. Foruten sitt banebrytende virke som forsker er Lucy Green kjent for sitt omfattende arbeid med å omsette sine populærmusikkbaserte forskningsfunn på en profesjonsrettet måte og i en musikkpedagogisk virkelighet. Gjennom organisasjonen Musical Futures har hun drevet et vidtrekkende arbeid for å fornye den musikkpedagogiske praksisen i britiske skoler. Blant hennes viktige arbeider er Music on Deaf Ears: Musical Meaning, Ideology and Education (1988, Manchester University Press), Music, Gender, Education (1997, Cambridge University Press), Music, Informal Learning and the School: A New Classroom Pedagogy (2008, Ashgate) og Learning, Teaching and Musical Identity: Voices Across Cultures (2011, Indiana University Press).