English version of this page

Hva skjer hos oss?

Foto: Karen-Ingrid Fryjordet / Høgskolen i Innlandet
  • 27.06.2024: Pamela Helder Naylors sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: Improving Mathematical Modelling through Communities of Practice. Sluttleser er Professor Jonas Bergman Ärlebäck, Linköping Universitet. 
  • 05.07.2024: Nina Utvær Jacobsens sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: Hvordan kan skolen legge til rette for optimalt læringsutbytte for elever fra familier med migrantbakgrunn og kort botid i Norge?. Sluttleser er førsteamanuensis Randi Myklebust, Høgskulen i Volda.  
  • 16.08.2024: Kari Marie Manums sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: Inkluderende musikkundervisning mellom utopi og instrumentalisme. En diskursanalyse av den nye læreplanen i musikk. Sluttleser: Professor Tone Kvernbekk, Universitetet i Oslo.
  • 28.08.2024: Renata Turunens midtveislesing. Arbeidstittel avhandling: Contrastive analysis of metaphor use in written learner English of Russian and Finnish students. Midtveisleser: Professor Anne Golden, Universitetet i Oslo.

Tidligere arrangementer

2024

  • 21.06.2024: Agnieszka Moraczewskas sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: Språklæring og flerspråklige elever. Sluttleser er førsteamanuensis Irmelin Kjelaas, NTNU.
  • 18.06.2024: Iselin Dagsdotter Sæterdals sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: Digital musicking med dei yngste i barnehagen. Sluttleser er professor Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Universitetet i Sørøst-Norge.
  • 14.06.2024: Torunn Skjærstads sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: English as a second language and historical literacy. Sluttleser er Professor Lisbeth Brevik, Universitetet i Oslo.
  • 31. mai 2024: Synnøve Markeng holder sin prøveforelesning og forsvarer sin avhandling Koranen «her inn» og «der ute». En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæringHer kan du lese mer om prøveforelesningen og disputasen.
  • 30. mai 2024. Eirik Skjelstads sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: Inn i musikken. Ut av skapet. Inn i musikken. Ut av skapet. En musikkdidaktisk-kultursosiologisk studie av  populærmusikk. Sluttleser er Professor Sidsel Karlsen, Norges musikkhøgskole.
  • 29. mai 2024: Anne Grethe Kjellings midtveislesing. Arbeidstittel avhandling: Unge religiøse minoriteter i norsk skole – mellom to stoler eller i aktiv forhandling? Midtveisleser: professor Jenny Berglund, Stockholms universitet/HINN.
  • 28. mai 2024: Øyvind Hennums sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: What does it mean to educate the whole child? Sluttleser er professor Berit Karseth (Universitetet i Oslo).
  • 27. - 28. mai 2024: Forskerskolen NORBARNs samling med tittel «Mot mer levelige framtider: forskning om barndom, barnehage og barnehagelærerprofesjonalitet i en kompleks tid». Samlingen organiseres av Liv Alice Pope, Svein Harald Bigum og Camilla Andersen, sammen med administrasjonen i NORBARN.
  • 24. mai 2024: Hilde Thyness holdt sin prøveforelesning og forsvarte sin avhandling Inclusion in parent-teacher relationships A sociolinguistic approach to language and media practices in multilingual contexts. Her kan du lese mer om prøveforelesningen og disputasen.
  • 7. mai 2024: Malin Jenssen Bakkens midtveislesing. Arbeidstittel avhandling: Leveraging Discursive and Experiential Knowledge through Storytelling: Intersectional Critical Race Approaches to Race and Racialization in the Norwegian Teacher Profession. Midtveisleser: Professor Lykke Guanio-Uluru, Høgskulen på Vestlandet.
  • 28. februar 2024: Ida Syvertsen holdt sin prøveforelesning og forsvarte sin avhandling Forced migration and English capital. A critical sociolinguistic analysis of English among Congolese refugees in Norway. Her kan du lese mer om prøveforelesningen og disputasen.
  • 23. februar 2024: Danelle du Plessis sin midtveislesing. Arbeidstittel avhandling: Fedme i barnelitteraturen. Midtveisleser: Professor Hanne Rise, HINN. 
  • 19. januar 2024: Julia Melnikova holdt sin prøveforelesning og forsvarte sin avhandling Norwegian high school encounters migrant families: A case study of parental involvement in three schools. Her kan du lese mer om prøveforelesningen og disputasen.
  • 18. januar 2024 kl. 10:15 - 12.00: Gaute Rydland Nilsens midtveislesing. Arbeidstittel avhandling: Læring i lærerutdanning gjennom desentralisert kompetansemodell for skoleutvikling. Midtveisleser: Førsteamanuensis Ann Elisabeth Gunnulfsen, Universitetet i Oslo.
  • 18. januar 2024 kl. 13.00 - 15.00: Olena Iamroz sin midtveislesing. Arbeidstittel avhandling: A room for translanguaging in the Norwegian classroom – a way to more inclusive and intercultural education? Midtveisleser: postdoktor Vander Tavares, HINN
  • 12. januar 2024 kl. 10.00 - 12.00: Ana Lintas midtveislesing. Arbeidstittel avhandling: Korte oppgaver med høy kognitive krav og utforskende matematikkundervisning. Midtveisleser: Professor Simon Goodchild, UiA.

2023

  • 12. desember 2023: Anne Cathrine Holth holdt sin prøveforelesning og forsvarte sin avhandling «Samordning for læring»? – En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring. Her kan du lese mer om prøveforelesningen og disputasen.
  • 5. desember 2023: Beate Kristin Leirpoll holdt sin prøveforelesning og forsvarte sin avhandling Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder. Her kan du lese mer om prøveforelesningen og disputasen.
  • 4. desember 2023: Barry Patrick Kavanagh holdt sin prøveforelesning og forsvarte sin avhandling How Corpora Can Be Useful in English Language Teaching in Norwegian Schools. Her kan du lese mer om prøveforelesningen og disputasen.
  • 15. november 2023 kl 13.00-15.00: Mette Maria Rønsen Gjerskaugs sluttlesing. Arbeidstittel avhandling: Hva er digital lesing? En diskursanalyse av hvordan digital lesing blir konstruert i pedagogiske dokumenter. Sluttleser: Førsteamanuensis Leonora Onarheim Bergsjø, Høgskolen i Østfold. Sted: VIP-rommet på Høgskolen i Østfold, Halden.

  • 31. oktober 2023 kl. 13.00-15.00: Linda Gerisch sin midtveislesing. Arbeidstittel avhandling: A Corpus-Based Network Approach to Second Language Acquisition and Teaching. Midtveisleser: førsteamanuensis og postdoktor Marte Nordanger HINN/Høgskulen på Vestlandet. Rom: 2M226.

  • 17. oktober 2023 kl. 9.00.-17.00: SpINN Språkforskning innafor. En intern forskningskonferanse for stipendiater og andre språkforskere ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk. Arrangør: forskergruppene Språk og Samfunn og Anvendt engelsk språkvitenskap

  • 2. oktober 2023 fra kl. 10.15: Therese Garshol Syversen holdt sin prøveforelesning og forsvarte sin avhandling Barnelitteratur i norsk barnehagelærarutdanning. Ein studie av korleis barnelitteratur blir forstått i styringsdokument, gjennom studentperspektiv og i oppførte pensumlister for utdanninga. Her kan du lese mer om Thereses avhandling.

  • 28. september 2023 kl. 09.00-15.00: LINN: Litteratur- og litterasitetsforskning 2022. Intern konferanse for stipendiater og andre forskere ved HINN. Arrangert av forskergruppene Litteratur og litterasitet og Nordisk litteratur. Auditorium 4.

  • 28. september 2023. kl. 19-21. Forskerkamp på Fabrikken Pub og scene på Lillehammer. Åtte av HINNs stipendiater presenterer prosjektet sitt. Hvem kåres som den beste forskningsformidleren?

  • 26. september 2023 kl.13.00-15.30. Critical childhood research. Ongoing explorations. Seminar med professor II Jayne Osgood & professor II Anna Sparman. PROFF-stipendiater presenterer sine prosjekter. Arrangør: Forskergruppa Tidlig barndom og barnehage. Rom 2M227.
  • 26. september 2023 kl. 09.00-15.00: Migration, Multilingualism and Education. A seminar with Professor Jim Cummins. Stipendiater på PROFF presenterer sine prosjekter innenfor temaet. Les omtale av seminaret her. Arrangør: forskergruppene Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster og Flerkulturelt mangfold i utdanning
  • 25. september 2023 kl. 13.00-15.00: Hilde Thyness’ sluttlesing. Avhandlingens arbeidstittel: Inclusion in parent-teacher relationships. A sociolinguistic approach to digitally mediated interaction in multilingual contexts. Sluttleser: professor em. Jim Cummins, University of Toronto. Rom: 2M227
  • 15. september 2023 kl. 10.15.-12.00: Ingrid Tvetes midtveislesing. Avhandlingens arbeidstittel: Utdanningsledelse i lærerutdanning - mellom drift og utvikling? Midtveisleser: professor Christina Niemi Mølstad, HINN. Rom: 2M226
  • 5. september 2023 kl. 9.00.-11.00 Synnøve Markengs sluttlesing. Avhandlingens arbeidstittel: Koranen «der ute» og «her inne» En kvalitativ studie av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell undervisning. Sluttleser: førsteamanuensis Hildegunn-Valen Kleve, Høgskulen i Volda. Rom: Reitan

 

Sist endret 21. juni 2024 14:41