English version of this page

Internasjonal utveksling

Ph.d.-programmet profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) mottar hvert år internasjonale gjeste-ph.d.-stipendiater samtidig som stadig flere av programmets stipendiater reiser på gjesteforskeropphold eller feltarbeid i andre land. 

En kvinne med ryggsekk står foran et tog.

Foto: Elen Sonja Klouman / Høgskolen i Innlandet

Vårsemesteret 2024 har ph.d.-stipendiatene Kjersti Ree Skrefsrud og Elin Merete Løvnæseth Hauer vært på Erasmus+ utveksling til Italia: "Det har vært berikende og en stor opplevelse"

Elin Merete Løvnæseth Hauer og Kjersti Ree Skrefsrud i Firenze
Elin Merete Løvnæseth Hauer og Kjersti Ree Skrefsrud i Firenze.

Her kommer en liten hilsen fra vår Erasmus+ utveksling til Università degli Studi di Firenze. Vi er på en måneds opphold, og har nå en liten uke igjen før vi vender nesa hjemover.

Gjennom vår professor på universitetet har vi hatt tilhold på Institutt for pedagogikk, språk, interkultur, litteratur og psykologi. For oss har det vært spesielt spennende å få muligheten til å dra på ulike skolebesøk. Vi har blant annet besøkt en tospråklig privatskole som følger både italiensk læreplan og Cambridge læreplan, og en offentlig skole med eksperimentelle og alternative undervisningsformer.

Vi har fått overvære flere disputaser på universitetet. Vi er også glade for å få mye tid til å fordype oss i prosjektene våre, enten det er på kontoret som vi deler med vår professor på universitetet, på biblioteket, hjemme i leiligheten, eller på kafé-kontoret i byen. 

Det har vært berikende og en stor opplevelse å få være så lenge i en by som Firenze, lese oss opp på historiske og kulturelle begivenheter og steder, for så å oppleve det med egne øyne. Det har også vært fint å reise sammen, og på den måten kunne dele erfaringene med hverandre.


Høsten 2023 var ph.d.-stipendiat Ingunn Solbakken på utveksling i København: "Oppholdet her har vært både lærerikt og innholdsrikt" 

Ingunn Solbakken foran ett av trollene til den danske kunstneren Thomas Dambo.
Ingunn Solbakken foran ett av trollene til den danske kunstneren Thomas Dambo.

Her kommer en liten hilsen fra København. Selv med kjip valutakurs og mye høstvær kan jeg slå fast at det fortsatt er "dejlig" å være norsk i Danmark. Oppholdet her har vært både lærerikt og innholdsrikt, og selv om det nå går mot slutten så venter det mer. Jeg avslutter oppholdet med "Nordisk forskningskonferanse om miljø og bærekraftig utvikling i utdanningen" som arrangeres på DPU, campus Emdrup hvor jeg hospiterer.

Campus Emdrup er en forholdsvis liten campus som ligger nord i København. Det har en lang historie knyttet til pedagogikk og utdannelse; allerede mot slutten av 1800-tallet var det lærerutdannelse ved det som da kaltes Emdrupborg. I siste halvdel av 1900 ble både Danmarks lærerhøjskole, Statseminariet og Danmarks pædagogiske institutt flyttet hit. Bygningene som er der i dag er murbygninger som i hovedsak sto ferdig rundt 1948. I utgangspunktet var det tyskerne, som under krigen ønsket å opprette en "Deutsche Schule" som lagde planene og startet byggingen av slik campus er i dag. Blant annet bygde de et ikonisk tårn som fortsatt står der. Hovedbygget er bygd som et lukket atrium hvor det er en stor samlingsplass i midten. Litt som på Hamar så er det en god blanding av gammelt og nytt. Atriet er kjempeflott, og det samme er kantinen, mens trappegangene og noen av kontorfløyene er litt gammeldagse.

Jeg har blitt tatt veldig godt imot på universitetet. Blant annet med (nesten) eget kontor. Jonas som vanligvis har kontoret, og som er min "vert" her nede, er ute i pappa-permisjon mesteparten av tiden. Dermed har to av hans phd-studenter hatt rollen som verter. Jeg har også blitt invitert til og deltatt på forskergruppe-møte i hans forskergruppe. De jobber blant annet med "dark pedagogy" og "wild pedagogy" innenfor bærekraftpedagogikk.

Den første uken her nede deltok jeg på kurset "The social-cultural dimensions of green transitions" og det påfølgende seminaret "The nexus between media, learning and practice change in processes of green transitions". Hovedvekten både på kurset og seminaret lå nok mest i samfunnsvitenskapelig retning, men utdanningsvitenskap utgjorde også en del. Det var lærerikt, spennende og nyttig å delta på kurs og seminar litt utenfor mitt eget fagfelt. Samtidig så er bærekraftig utvikling absolutt tverrfaglig, og jeg mener det er viktig å tilegne seg kunnskaper i alle de ulike dimensjonene av fagfeltet. Det ga meg ny kunnskap og nye refleksjoner både faglig og rent personlig.

Etter kurset og seminaret har jeg hatt to uker hvor jeg har brukt tid på egen forskning, før jeg nå de siste dagene skal delta på konferanse i mitt eget fagfelt. Her vil jeg møte igjen mange av de jeg deltok på kurs med her i Købehavn i juni 2022, og mye av det som skal bli presentert er de teoriene jeg jobber med i egen forskning. Det tror jeg vil bli både nyttig og inspirerende.

Det er klart at fokus her nede er jobb og forskning/studier. Samtidig så har jeg hatt en del tid til å se meg rundt i København og nærområdene. Jeg har også rukket en dagstur til Odense, som er en flott by og rusle rundt i. Hjemme i Norge bruker jeg mye av fritiden min som speiderleder, og her nede har jeg fått lov til å besøke en gruppe pikespeidere. Blant annet fikk jeg være med på tur for å finne et av kunstneren Thomas Dambos troll. Thomas Dambo fikk under koronaepidemien oppført en rekke trollefigurer laget av drivved og gjenbruksmaterialer. Disse står rundt omkring i Danmark, flere av dem i og rundt København. Jeg fikk lyst til å besøke flere fordi jeg hadde hørt om trollene før jeg dro også, og det er en fin måte å komme seg litt rundt. Jeg rakk å besøke 10 troll. I tillegg har jeg besøkt "Bakken" som er verdens eldste fornøyelsespark, tittet innom fristaden Christiania og sett meg rundt i København.

Den siste lørdagen her i Danmark var en flott solskinnsdag. Da pakket jeg sekken og dro ut til et turområde som heter Hakkemosen. Det var utrolig fint med et stille vann og masse ender. Derfra dro jeg til turområdene Kongsholmsparken og Vallensbæk Mose. Et par dager før var det skikkelig uvær her nede, med storm og kraftig regnvær. Derfor var Mosen preget av flom. Det var likevel fint å gå tur der i finværet. Naturen her nede er ganske annerledes enn hva jeg er vant til fra innlandet.


From August to November 2023 Gwen Mutolwa, Christine Georg Mwanza and Wise Mwelwa visited PROFF and Hamar: "We are going back to Zambia so enriched with research and academic analytical skills" 

Christine Georg Mwanza, Wise Mwelwa and Gwen Mutolwa
From left: Christine Georg Mwanza, Wise Mwelwa and Gwen Mutolwa. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Since 2017, 14 PhD students from University of Zambia has visited PROFF as part of the collaborative NORPART project between University of Zambia and INN. The project is called Literacy and education in mulitlingual settings. From August to November 2023 Gwen Mutolwa, Christine Georg Mwanza and Wise Mwelwa, visited PROFF and Hamar.

Summing up their stay, they write:

"Our quest for enhanced wealth of knowledge in a diverse international outlook especially regarding analytical skills and research techniques and approaches much needed in our ever-evolving society motivated us to seek for such a rare opportunity of being guest students at PROFF. During our 3 months stay at INN, we attended the following courses: Digitalization and Practices of inclusion, Introduction to qualitative and quantitative research studies, Multicultural Pedagogy in Kindergarten, School and Teacher Education and library course. We are going back to Zambia so enriched with research and academic analytical skills, research collaboration strategies, renewed educational pedagogies with great exposure to digitalization, the much needed skills in today’s global village context."

Their PhD projects are as follows:

  • Christine Mwanza: Indigenous Philosophies and the School Curriculum: An analysis of the Representation and Integration of Indigenous Knowledge and Pedagogies in the Zambian School curriculum
  • Wise Mwelwa: Analysing the balance of power in the teaching of grade 10 English in multilingual classrooms
  • Gwen Mutolwa: Teachers' application of the Communicative Methodology in the Teaching of English grammar in multilingual classrooms

Nina Utvær Jacobsen tilbringer et to måneders skriveopphold ved Universitetet på Island i Reykjavik høsten 2023: "Produktivt og trivelig!" 

Bilde av Nina Utvær Jacobsen foran bygninger ved Universitetet på island
Nina Utvær Jacobsen. Foto: Privat.

Her kommer en liten hilsen fra mitt to måneder lange skriveopphold ved University of Iceland / School of Education - Stakkahlíð. Allerede tidlig i utdanningsløpet bestemte jeg meg for at jeg ville ta en periode utenlands, uten å ha noen klar plan om hvor eller når. Fordi jeg skriver på norsk tenkte jeg det kanskje ville være mest naturlig med et skandinavisk land, men etter å ha deltatt på NERA-konferansen i Reykjavik 2022 var jeg fast bestemt på at jeg ville tilbake dit. Det var noe med universitetet og byen jeg likte umiddelbart, og ved hjelp av Lise fikk jeg kontakt med professor Hanna Ragnarsdóttir. Hun er for øvrig også professor 2 ved Høgskolen i Innlandet og generelt en meget travel dame, men likevel ikke mer travel enn at hun er tilgjengelig hvis jeg har behov for en prat.

Neste uke skal jeg presentere prosjektet mitt i forskergruppen hun leder (Language policies and practices of diverse immigrant families in Iceland and their implication for education (LPP)). Der er også Artëm Ingmar Benediktsson medlem, så jeg er godt omringet av islendere med sterke bånd til Hamar. Interessen for og oppmerksomheten rundt multilingualims, multicultural studies og diversity er på sterk framvekst i Island. Jeg deler kontor med sju andre stipendiater, og tre av dem har prosjekt rettet mot denne tematikken. Det gir rom for mange gode samtaler og utveksling av erfaringer.

Som jeg skrev innledningsvis, så er tiden min her viet til eget skrivearbeid. Den første uka deltok jeg på et akademisk skivekurs ledet av Lynn Nygaard fra PRIO. Det var nyttig både faglig, men også fordi jeg kom i kontakt med de andre stipendiatene. Folk er veldig inkluderende her, og det er alltid noen å ta en lunsj eller kaffe med. Vi møtes også jevnlig til «Shut up and write» dager, hvor vi under strengt tidsregime sitter samlet med eget skrivearbeid. Produktivt og trivelig!

Denne uka har jeg vært så heldig å få besøk av veilederne mine, Thor-André og Lise. Svært nyttig å få tilbakemelding på arbeid så langt og innspill videre, og ikke minst særdeles hyggelig. I tillegg har Hanna og hennes forskergruppe arrangert konferansen «Multilingualism in families and schools», hvor også Lise og Lars Anders hadde et interessant innlegg. Og som om ikke det skulle være nok, så avsluttet jeg uka med å overvære disputasen til Fríða Bjarney Jónsdóttir. Hun har også bånd til Høgskolen i Innlandet, gjennom flere besøk og Lars Anders som veileder.

Neste uke er det menntakvika – en tredagers intern utdanningskonferanse. Selv om mye foregår på islandsk, er også mange av forelesningene på engelsk. Det språklige er i det hele tatt ikke noe problem. Alle på universitetet forholder seg på ulike måter til engelsk som arbeidsspråk, og alle stipendiater må skrive avhandlingene sine på engelsk. De fleste har også lært dansk og hvis vi i samtaler ikke finner det engelske ordet, er det bare å prøve den norske eller islandske varianten. Det fører som regel fram – translanguaging i praksis!

Arbeidsdager og fritid går litt i ett, men jeg kan jo ikke nevne Reykjavik uten å berømme svømmehallkulturen her. Deilige oppvarmede utendørsbasseng, både til å svømme i og små varme bad til ren avslapning. Her møtes folk regelmessig, til alle tider av døgnet. For en opprinnelig kystdame bosatt i Innlandet, kan jeg heller ikke få nok av lange turer langs havet og lukten av frisk sjø. Jeg har fått med meg konsert i Harpa og flere små gallerier, men har satt de store turistopplevelsene på vent til den siste uka, når mannen min kommer på besøk.

Litt praktisk: Jeg søkte (med god hjelp av Sevika) Erasmus pluss midler. Det dekker noe av oppholdet, men jeg må spe på med eget driftsbudsjett pluss privatøkonomi. Det er dyrt å leve her, men igjen; det er absolutt verdt det! De første ukene bodde jeg privat litt utenfor byen. Nå bor jeg i studentleilighet knyttet til universitetet, og har kort vei både til kontor og sentrum. Den delen av bygget som jeg bor i er avsatt til personer som har ulike typer gjesteoppdrag, så her er vi en fin blanding av nasjonaliteter og fagbakgrunner.

Som dere sikkert har forstått, så kan jeg ikke få fullrost Reykjavik og University of Iceland / School of Education. Når det gjelder utveksling generelt, så anbefaler jeg de som kan å gripe muligheten. Først og fremst for egen arbeidsprosess selvsagt, men også for «lukte» litt på andre studieinstitusjoner – hvordan kulturen er der. I møtet med den, og i samtaler med personene der, blir man jo mer bevisst hva man selv står for og representerer. Det er også spennende å bli «kastet ut» i det ukjente og måtte stable på beina en midlertidig hverdag, både akademisk og privat.


Delphine Franco spent two months as a guest PhD student in Hamar in 2023: "It was undoubtedly my colleagues at INN who made my time in Hamar truly wonderful"  

A portrait of Delphine Franco
Delphine Franco. Photo: Private

Why did you want to be a guest PhD student at PROFF?

The main goal of my research stay was to learn from and exchange experiences about the design and implementation of virtual reality simulations in teacher education. After some e-conversations with Karen Parish, I knew INN was the place to be to enhance my knowledge on this topic. In addition, the timing was perfect for witnessing first-hand the implementation of the dialogue simulator, which focuses on parent-teacher conversations. In addition, I also wanted to learn more about the highly regarded Norwegian educational system. And what better way to do that than by visiting it in person?

What academic program did you have during your stay? 

I took part in the first two seminars that were part of a PhD course in teacher education. Furthermore, I took the B.6  - Writing for publication – course and attended a ‘how to publish’-session organised by Pamela Helder where I also met Susan Nacey. While each of these three courses/seminars/lectures focused on different topics, they provided me with a wealth of valuable insights that I can apply to elevate the quality of my dissertation.

Other experiences in Hamar?

Although the snow, ice, and cold initially took me by surprise and limited my mobility, Hamar gradually won my heart. Besides the beautiful and tranquil Lake Mjøsa, the lovely city library, the cosy dining, coffee, and drinking establishments, and the 'touristy' spots, it was undoubtedly my colleagues at INN who made my time in Hamar truly wonderful. I had numerous enjoyable formal and informal conversations, was taken along to formal and informal gatherings and events, and could count on a friendly word or a smile every day, even though I'm not fluent in the language. This experience and the city itself will forever hold a special place in my heart.

What do you do now?

I am currently in the final stages of completing my doctoral dissertation, with plans to defend it in a few months. Additionally, I continue to serve as a teaching assistant at the Department of Educational Sciences at Ghent University. However, due to the demands of the dissertation's finalization, my teaching responsibilities have been temporarily reduced.

Looking back: How can a stay like this benefit the PhD work and your career? 

In addition to the substantive value this stay had on my research itself, which I referred to earlier, this stay has also broadened my international focus and perspectives on education worldwide. This international outlook has put certain matters into greater perspective and has contributed to a more open-minded view on a variety of themes. Daring to step out of your comfort zone and temporarily live in a country and stay at a university where you don't speak the native language presents certain challenges and encourages a more problem-solving mindset. It undoubtedly contributes to a greater level of independence as well.
 


Ph.d.-stipendiat Torunn Synnøve Skjærstad har vært på utveksling med Erasmus+ våren 2023: "Et forskeropphold ved Karlstads universitet sørget for rammer som ga to måneder med effektiv og produktiv skriving for min del og utvekslingen har vært en faglig og personlig berikelse"

Portrett av Torunn Synnøve Skjærstad
Torunn Synnøve Skjærstad. Foto: Privat

I løpet av det andre år som stipendiat meldte behovet seg for å utvide mitt faglige nettverk og jeg ønsket å benytte meg av friheten og mulighetene man får i en stipendiatstilling. Jeg hadde tidligere vært i kontakt med en forskergruppe ved universitetet i Karlstad i utformingen av mitt teoretiske rammeverk og ble møtt på en overveldende positiv måte da jeg luftet tankene om mulig utveksling dit. Gjennom Erasmus + student mobilitet ble det to måneders opphold i Karlstad.

I utgangspunktet tenkte jeg dette ville bli litt lite spennende, ettersom stedet er såpass nærme hjemme, men det ble utrolig givende, inspirerende og lærerikt på alle mulige måter. Det åpnet også for muligheten å ha med familien store deler av tiden, og hjemreise i helg og på helligdager ble litt mer overkommelig.

Karlstad som by og Karlstad Universitet som arbeidssted overrasket og imponerte stort. Byen er utrolig flott og koselig! På universitetet ble jeg møtt på en veldig raus og hyggelig måte. Kontaktpersonen min ved KAU hadde satt opp en oversikt over alt faglig og arbeidsrelatert sosiale sammenkomster jeg kunne bli med på. Jeg fikk et eget kontor, spiste deilig lunsj med med-stipendiater og kollegaer i den fine restauranten på campus hver dag, og ble inkludert og invitert med på sosiale aktiviteter utenom jobb. Jeg fikk være med på seminarer arrangert av ulike forskergrupper, fikk delta på en konferanse KAU arrangerte, ble inkludert i stipendiatforumets aktiviteter og, kanskje noe av det viktigste, fika med instituttet hver onsdag.

Måten de arbeider på og med tverrfaglighet ved KAU var inspirerende, og det gjorde at jeg fikk kontakt med mange og innblikk i mye ulik forskning mens jeg var der. Et forskeropphold ved KAU sørget for rammer som ga to måneder med effektiv og produktiv skriving for min del og utvekslingen har vært en faglig og personlig berikelse.


 

Ph.d.-stipendiat Eirik Skjelstad er på utveksling med Erasmus+ ved Universitetet i Helsinki våren 2023: "Jeg vil varmt anbefale og oppfordre alle som er i et ph.d.-løp om å benytte seg av muligheten til reise på utveksling"

Bilde av Eirik Skjelstad
Eirik Skjelstad. Foto: privat

Eirik skriver:

"I september 2021 fikk jeg et «akademisk crush» på en professor ved Universitetet i Helsinki. Etter at vi begge hadde deltatt i en panelsamtale om kjønn og aktivisme i musikkforskning holdt vi kontakten, og da jeg hadde bestemt meg for å reise på utveksling med Erasmus+ var det et enkelt valg for meg å spørre om jeg kunne komme hit til Finland. Det har så langt vist seg å være en god beslutning for meg både på et personlig og et faglig nivå. Jeg er for tiden i mitt tredje år av et fireårig løp som stipendiat på PROFF ved HINN.

Helsinki har masse å tilby for meg både faglig og sosialt. Det rike og interdisiplinære instituttet har latt meg knytte gode og verdifulle kontakter og jeg har allerede fått delta på både forskergruppemøter, disputaser og roundtable discussions om aktuelle temaer. Som en del av arbeidet mitt her får jeg mulighet til å få veiledning på prosjektet mitt av fagfeller, delta på (og bidra i arrangering av) relevante konferanser og ikke minst tilgang til mange spennende kulturelle opplevelser. Planen min for semesteret er å ferdigstille artikkel 1 for publisering og skrive ferdig artikkel 2, i tillegg til å jobbe med teorikapittelet i kappa.

Utover det fagspesifikke går jeg to ganger i uka på et intensivkurs i finsk og har blitt kjent med mange hyggelige studenter fra hele verden. Jeg kan også nevne at jeg har fått god kjennskap til Finlands sauna-kultur og kan legge til ord som «sisu» og «löyly» i mitt kulturelle vokabular. Helsinki har et fantastisk folkebibliotek midt i sentrum som tilbyr kafé, restaurant, kino, lydstudioer, symaskiner, 3D-printing, brettspill-områder, rom der man spille videospill og VR, for å nevne noe. Jeg tilbringer en god del av tiden min der, oppslukt i lesing eller skriving med en god kopp kaffe og finsk korvapusti (deilig kanelsnurr).

Jeg vil varmt anbefale og oppfordre alle som er i et ph.d.-løp om å benytte seg av muligheten til reise på utveksling. Å søke om finansiering er veldig smidig, og det er selvsagt mulig å reise på både kortere og lengre opphold." 


Ph.d.-stipendiat Synnøve Markeng tilbringer vårsemesteret 2023 ved Stockholms universitet: "På grunn av COVID fikk jeg ikke reist på utveksling før nå. Kanskje litt sent å vente til det siste året, men jeg er kjempeglad for å være her"  

Portrett av Synnøve Markeng
Synnøve Markeng. Foto: Privat

Fra hjemmesidene til Stockholms universitet:

"Synnøve Markeng ska under sin tid här fortsätta att arbeta med sin avhandling hon jobbat på i Norge, där hon undersöker hur lärare hanterar olika religiösa texter i skolan. Hur påverkas de av sina egna uppfattningar? Och vad är det som avgör hur de styr lektionerna?

– På grund av covid har det inte blivit av att åka på någon utbytestjänst förrän nu, säger Synnøve. Kanske lite sent att vänta till sista året, men jag är jätteglad över att vara här och få lite nya perspektiv på tillvaron. Det är alltid bra att träffa nya människor, och så är jag nyfiken på hur ni arbetar med lärarutbildningar.

– Jenny Berglund har varit min ”andra” handledare sedan början av 2022, så det blev naturligt för mig att komma hit. Jag och Jenny har också planerat att skriva en artikel tillsammans, som jag hoppas att vi ska bli klara med innan jag åker hem.

– Jag hoppas att jag ska få så mycket gjort som möjligt på min avhandling under min tid här, säger Synnøve. Rent formellt har jag året på mig innan jag måste vara klar, och nästa vår är det tänkt att jag ska disputera. Så det kan hända att det blir många sena kvällar på kontoret. 

– Men det kommer också att finnas tid att gå på olika seminarier som ni anordnar här på SU. Och i olika konstellationer kommer jag att presentera och berätta om det jag gör. Förhoppningsvis blir det många tillfällen där jag kan förkovra mig och lära av andras erfarenheter."


Ida Syvertsen er ph.d.-stipendiat ved PROFF. Fra januar til desember 2022 hadde hun skriveopphold ved Universitetet i Glasgow: "Noe av det beste med året var de faglige diskusjonene med veilederen og andre fagpersoner ved universitetet og vennskapene jeg fikk" 

Bilde av Ida Syvertsen foran et universitetsbygg i Glasgow.
Ida Syvertsen. Foto: privat.

Ida skriver:

"Jeg forsker på engelske språkpraksiser blant nyankomne kongolesiske flyktninger i Norge. Fra januar til desember 2022 var jeg på skriveopphold i Skottland ved universitetet i Glasgow. Oppholdet ble finansiert med et Erasmus+ trainee-stipend. 

Det er veldig mye bra med å være doktorgradsstipendiat ved høgskolen i Innlandet. Samtidig er INN en relativt liten institusjon, og jeg er blant annet den eneste språkforskeren på institutt for engelsk som driver etnografisk forskning. Jeg synes derfor det er veldig fint at vi stipendiater oppfordres til å dra på utenlandsopphold som en del av doktorgraden. Dermed sjekket jeg hvilke andre institusjoner som driver med lignende forskning som meg, for å bli en del av et større fagmiljø. Jeg forhørte meg også med internasjonalt kontor om hvilke finansieringsmuligheter jeg hadde, og fant ut at en institusjon med Erasmus-tilknytting kunne være veldig fint. 

Jeg fant flere relevante språkforskere ved ulike institusjoner som jeg kunne tenke meg å jobbe sammen med. Universitetet i Glasgow skilte seg ut fra de andre ved at de ønsket meg velkommen med åpne armer og var veldig interessert i forskningen min. De har et sterkt fagmiljø innen etnografi og sosiolingvistikk, så jeg ønsket veldig gjerne å ha et opphold der. I tillegg fikk jeg en god tone med den ene språkforskeren der, så hun ønsket å følge meg opp som uformell veileder mens jeg var i Glasgow. Internasjonalt kontor hjalp meg videre med alt det praktiske rundt finansieringssøknad. 

Mens jeg var i Glasgow ble jeg en del av studentmiljøet blant doktorgradsstudentene. I det daglige satt vi ofte sammen på lesesalen og skrev på avhandlingene våre. Det var veldig fint å kunne diskutere faglige problemstillinger med andre over lunsjen. 

I Glasgow fikk jeg mulighet til å delta på relevante konferanser arrangert av universitetet i Glasgow. Veilederen min oppfordret meg også til å tenke bredt om faglig tilhørighet, og bli med på flere forskergruppe-møter og lesegrupper som kunne være relevant for forskningen jeg drev med. Jeg fikk blant annet med meg faglige møtepunkter innen geografi, sosiologi og antropologi, som alle fokuserte på ulike sider ved migrasjon. Jeg fikk også mulighet til å ta følge masteremner, uten obligatorikk eller eksamen. Jeg fulgte dermed et geografi-emne om migrasjon og diaspora, og et lingvistikk-emne om rettslingvistikk. I tillegg inviterte veilederen min meg med på planleggingsdager på instituttet, selv om jeg ikke underviste selv mens jeg var der, noe som var veldig nyttig for å bygge nettverk. 

En vokser veldig på et utenlandsopphold. Selv om internasjonalt kontor er veldig behjelpelige generelt, må en selv finne ut hvor det er best å reise for prosjektets skyld og selv opprette kontakt med relevante fagpersoner på institusjonene. Det kan til tider også være ensomt å være borte fra alt kjent og utfordrende å bygge nytt sosialt nettverk. Ettersom det kan ta tid å lande et nytt sted, kan det også gå utover skrivearbeidet i perioder. Samtidig er det absolutt verdt det å dra likevel.

Jeg fikk et veldig fint år i Glasgow. Noe av det beste med året var de faglige diskusjonene med veilederen og andre fagpersoner ved universitetet, vennskapene jeg fikk, tilgang til et digitalt og fysisk større bibliotek, og å få bo et år i Skottland. Utenlandsopphold anbefales på det sterkeste!" 


Helgi Svavarsson tilbrakte seks uker i Hamar våren 2022 for å skrive på avhandlingen sin. "Det var veldig givende å snakke med dem som arbeider hos SePU og delta i diskusjoner angående prosjekter de har, utfordringene de møter og arbeidet de gjør i feltet ute på skolene. Det fascinerte med virkelig"

Helgi Svavarsson. Foto: SIMEY

Hvorfor ble det akkurat Hamar?

I starten av mitt ph.d.-studium deltok jeg i forskningsprosjektet, Learning spaces for inclusion and social justice: Success stories from four Nordic countries.  Forskningen var et samarbeidsprosjekt mellom Island, Norge, Sverige og Finland. Høgskolen i Innlandet var den norske partneren i dette prosjektet og dermed ble jeg kjent med professor Lars Anders Kulbrandstad, som nå er en av veilederne mine. Fordi jeg skriver min ph.d.-avhandling ved siden av heltidsjobb, mangler jeg ofte tid til å skrive.  I mars 2022 fikk jeg mulighet gjennom Erasmus-programmet til å besøke Hamar i seks uker og skrive. Det gav meg også mulighet til å være i nærkontakt med min veileder Lars Anders Kulbrandstad, og jeg fikk dessuten kontorplass hos SePU.

Hva gjorde du under oppholdet?

Oppholdet brukte jeg for det mest til å skrive siste artikkelen i avhandlingen min. Jeg ble også kjent med SePU sin virksomhet, som jeg fant meget interessant. Det var veldig givende å snakke med dem som arbeider hos SePU og delta i diskusjoner angående prosjekter de har, utfordringene de møter og arbeidet de gjør i feltet ute på skolene. Det fascinerte med virkelig. Jeg ble også kjent med noen av ph.d.-studentene på PROFF som sitter på Midtbyen skole og deres arbeid.

Du tok ingen kurs, ble det da ikke ensomt?

Nei, slett ikke.  På SePU følte jeg meg som en av dem. De tok godt vare på meg.  I tillegg så spiller jeg valthorn og fikk lov til å spille sammen med Hamar Musikkorps. Jeg rakk å spille med dem på konserter og i Innlandsmesterskapet for voksenkorps-janitsjar. I tillegg fikk jeg også bli med Lars Anders til hans korøving. Så det var helt umulig for meg å være ensom.
 
Andre ting/opplevelser?

Jeg trives i naturen og Hamar tilbyr helt fantastisk natur i nærområdet. Å gå langs Mjøsa om våren og se når isen smelter vekk og fuglene kommer fra Syden er jo helt fantastisk. Jeg tok meg en biltur opp til Trondheim og besøkte flere steder på veien. Det er så mye å se og oppleve rundt Hamar og jeg fikk rett og slett ikke tid nok til å gjør alt jeg hadde lyst til. Jeg vil helst komme tilbake på et lengre opphold en gang i fremtiden. 

Du nevnte at du gjør dine ph.d.-studier sammen med full jobb.  

Ja, jeg jobber som prosjektleder i SIMEY, som er et livslangt læringssenter i Akureyri, Island.  Min jobb der er å organisere læringstilbud til mennesker som har fullført grunnskole men droppet ut av videregående skole og nå ønsker å fullføre videregående skole og evt. begynne på høgskole eller universitet. Det har ikke direkte med min ph.d.-avhandling å gjøre, men et sentralt begrep i avhandlingen min er sosial rettferdighet, og livslang læring er jo ofte spørsmål nettopp om sosial rettferdighet.


Fríða Bjarney Jónsdóttir has visited Hamar as a guest PhD student twice, in 2018 and 2022: "Even though both visits were short, I participated in doctoral symposiums, enjoyed reciprocal discussions with colleagues, introduced my research project and gave a lecture about the Icelandic preschool system to teacher students"  

Fríða Bjarney Jónsdóttir. Photo: Private

Fríða Bjarney Jónsdóttir has been a guest PhD student at PROFF in two periods of two weeks, spring 2018 and autumn 2022. Fríða is working at the Department of Education and Youth in Reykjavík, directing the Centre for Innovation in Education, while she is also a PhD student at University of Iceland with the PhD project: Give wings to voices; The preschool as a just learning space for communication and understanding.

Fríða writes:

"Being a guest PhD student at PROFF provided me with invaluable opportunity to meet colleagues sharing the same research interest: preschool education and multilingual children. One of my supervisors is Lars Anders Kulbrandstad emeritus Professor at INN. He has been very generous introducing me to his colleagues at the university and that has resulted in a wonderful network of researchers and friends from Hamar and beyond.

Staying in Hamar through different phases of my project provided me with the opportunity to learn from academic work of researchers from similar research field. Even though both visits were short, I participated in doctoral symposiums, enjoyed reciprocal discussions with colleagues, introduced my research project and gave a lecture about the Icelandic preschool system to teacher students. Furthermore, I enjoyed the wonderful facilities at INN and got valuable time to focus on my project away from personal and work duties back home.


Elaine Millar from Universidad de Cantabria in Spain was a digital guest PhD student at PROFF during the COVID pandemic in 2021: "Not even a global health pandemic could prevent Susan Nacey from welcoming me into the fold of INN!"

Portrait of Elaine Millar
Elaine Millar. Photo: Private

Elaine is a PhD candidate at Universidad de Cantabria in Spain with the PhD project Exploring Linguistic Research Influence in Mainstream English Language Teaching: The Case of Multi-Word Verbs.

Why did you want to be a digital guest PhD student at PROFF?

I’m interested in the role of metaphor in English language education, and while reading for my thesis, my supervisor Julia Williams-Camus introduced me to the work of Susan Nacey. I was keen to learn more about Susan’s research, and we arranged for me to visit INN University as a guest PhD student. Unfortunately, COVID-19 meant that the research stay had to be transformed into an online placement, but it turned out that not even a global health pandemic could prevent Susan from welcoming me into the fold of INN! Over the three months, I received supervision, attended courses, and participated in digital activities with PROFF’s research groups (English Language in Use and Language Teaching and Learning in Multilingual Contexts). 

What academic program did you have during your three months?  

I took a 6 ECTS credit course which forms part of the INN specialized doctoral program in teaching and teacher education: The professional focus of teacher education subjects. It helped me to expand my knowledge in topics related to evidence-based practice, knowledge about language, and subject content for English language education. 

What do you do now?

I work as a teaching assistant at Universidad de Cantabria, and I will be defending my thesis very shortly

Looking back: How can a digital stay like this benefit the PhD work and your career? 

I learned a great deal about metaphor and Nordic perspectives on educational themes. I also got to meet some wonderful people. This was really motivating and helped me approach my thesis in a way that would not have been likely otherwise. 


Chiara Astrid Gebbia spent three months as a guest PhD student in Hamar in 2019: "I knew PROFF was the place to go to be able to craft my research in a more robust way"  

Chiara Astrid Gebbia
Chiara Astrid Gebbia. Foto: Høgskolen i Innlandet

Chiara Astrid Gebbia was a guest PhD student at PROFF for three months during the spring semester 2019 travelling on a Erasmus+ grant. Chiara defended her thesis Metaphors and Lexis: from a Cognitive Approach in Translation to the EFL Classroom in June 2020 at Universities of Palermo and Catania, Italy.

Why did you want to be a guest PhD student at PROFF?

My main reason for a PhD stay at PROFF was to refine my knowledge in metaphor and English language teaching. After meeting Susan Nacey at the Metaphor Festival in Amsterdam, I knew PROFF was the place to go to be able to craft my research in a more robust way.

I also wanted the opportunity to confront myself with a foreign environment. Coming from Sicily, Norway was the most different experience I could dream of. 

What academic program did you have during your stay? 

I attended the PhD course The Professional Focus of Teacher Education Subjects (6 ETCS). It opened a wide range of possibilities for possible future research in Teacher Education. At the end of the course, we also presented a paper to put into practice what we learned. It is so that I got acquainted with the wonderful world of teachers’ narratives. “Metaphors in Teachers' narratives: Paradoxes and Struggles of a Profession” was, indeed, the title of my essay.

Other experiences in Hamar?

Besides enriching my professional background, spending three months in Hamar in the middle of the harshest of winters for a Sicilian was a wonderful personal experience. I had never thought that Norwegians would turn into such amazing dancers to walk on frozen streets. To my surprise, in Norway the sun takes so long to set that you are gifted with several minutes to enjoy the beautiful colors on the Mjøsa. Being surrounded by such wonderful nature definitely improved the quality of my work. Social life played a huge part too. I was lucky to meet precious friends who made me feel at home.

What do you do now?

I am currently a postdoctoral research fellow in Cognitive Translation at the University of Agder, also in Norway. My previous experience in Hamar, which provided me with a better knowledge of metaphor translation and of the country, was most probably determining in getting this prestigious and rewarding position in another wonderful part of the country.

Looking back: How can a stay like this benefit the  PhD work and your career? 

Without the supervision of Juliet Munden, and especially of Susan Nacey, I would not be the researcher that I am now. They taught me what a PhD really means and how to structure solid research. They did so by posing challenging questions that pushed me to think differently, in a very constructive way. 


Les mer om internasjonal utveksling ved HINN

Internasjonalt kontor kan hjelpe til med råd, veiledning og spørsmål relatert til utenlandsopphold.

Innholdsansvarlig: Ph.d.-programmet profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) Sist endret 26. apr. 2024 14:18