Læringsutbyttet er beskrevet i overensstemmelse med ph.d. (3. syklus) i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet i 2009 og seinere innlemmet som syklus 8 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring.
En kandidat med fullført doktorgradsstudium skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har gjennom eget forskningsarbeid gitt et vesentlig bidrag til utvikling av ny kunnskap av betydning for profesjonsrettede lærerutdanningsfag og kan bidra til utvikling av kunnskap, teorier og metoder innenfor fagområdet
- har omfattende systematisk kunnskap på høyeste internasjonale nivå innenfor forskningsområdet
- har systematisk kunnskap om og kan vurdere metodebruk, forskningsdesign og sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner som grunnlag for forskning og utviklingsarbeid innenfor profesjonsrettede lærerutdanningsfag
Ferdigheter
Kandidaten
- kan selvstendig, og i samarbeid med andre, formulere problemstillinger, designe, igangsette og gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå
- kan vurdere og kritisk analysere teorier og metoder innenfor fagområdet og på et vitenskapelig grunnlag utfordre etablert kunnskap og praksis
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjennomføre forskning med høy grad av etisk bevissthet og faglig integritet
- kan formidle forskningsresultater gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale publiseringskanaler og delta i faglige diskusjoner nasjonalt og internasjonalt
- kan formidle forskning til ulike brukergrupper og bidra til å utbre forståelse for bruk av vitenskapelige metoder og resultater, særlig innenfor utdanningssektoren
- kan vurdere, ta initiativ til og drive forskningsbaserte innovasjonsprosesser
- kan samarbeide med andre om utvikling og gjennomføring av komplekse tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter