Læringsutbyttebeskrivelser

Læringsutbyttet til kandidater som har fullført ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag er resultat av arbeidet med avhandlingen, opplæringsdelen, deltakelse i et aktivt forskningsmiljø og de avsluttende doktorgradsprøvene (prøveforelesning og disputas).

Læringsutbyttet er beskrevet i overensstemmelse med ph.d. (3. syklus) i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet i 2009 og seinere innlemmet som syklus 8 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring.

En kandidat med fullført doktorgradsstudium skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har gjennom eget forskningsarbeid gitt et vesentlig bidrag til utvikling av ny kunnskap av betydning for profesjonsrettede lærerutdanningsfag og kan bidra til utvikling av kunnskap, teorier og metoder innenfor fagområdet
  • har omfattende systematisk kunnskap på høyeste internasjonale nivå innenfor forskningsområdet
  • har systematisk kunnskap om og kan vurdere metodebruk, forskningsdesign og sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner som grunnlag for forskning og utviklingsarbeid innenfor profesjonsrettede lærerutdanningsfag

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan selvstendig, og i samarbeid med andre, formulere problemstillinger, designe, igangsette og gjennomføre forsknings- og utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå
  • kan vurdere og kritisk analysere teorier og metoder innenfor fagområdet og på et vitenskapelig grunnlag utfordre etablert kunnskap og praksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjennomføre forskning med høy grad av etisk bevissthet og faglig integritet
  • kan formidle forskningsresultater gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale  publiseringskanaler og delta i faglige diskusjoner nasjonalt og internasjonalt
  • kan formidle forskning til ulike brukergrupper og bidra til å utbre forståelse for bruk av vitenskapelige metoder og resultater, særlig innenfor utdanningssektoren
  • kan vurdere, ta initiativ til og drive forskningsbaserte innovasjonsprosesser
  • kan samarbeide med andre om utvikling og gjennomføring av komplekse tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter
     
Sist endret 10. jan. 2024 14:05