English version of this page

Supplerende retningslinjer for ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag

Retningslinjene utfyller Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Høgskolen i Innlandet

Disse supplerende retningslinjene svarer til det som tidligere ble omtalt som reglement. Retningslinjene utfyller Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Høgskolen i Innlandet (fastsatt av høgskolestyret 19.12.2017). Retningslinjene bygger på Reglement for ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag ved Høgskolen i Hedmark, fastsatt 16.12.2009 med endringer fastsatt 1.12.2010 og 14.3.2011. Dette reglementet lå til grunn for NOKUTs akkreditering av ph.d.-en 14.2.2012.

Retningslinjer er fastsatt av dekan ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk 20.11.2018 med senere endringer 09.12.2020 og 16.6.2023.

Forskriftens del II Opptak

Følgende utfyllende regler og presiseringer gjelder ved behandling av søknader om opptak:

Til § 5.2 Søknad

  1. Søkerens forslag på veileder legges fram i søkerens muntlige dialog med ph.d.- utvalget ved ph.d.-leder.
  2. Ved behandling av søknader vurderes
    1. Søkerens egnethet: (fagbakgrunn og karaktergrunnlag, framdrift i tidligere studier, relevant faglig erfaring).
    2. Kvaliteten på prosjektbeskrivelsen: vitenskapelige kvalitet, faglig relevans for ph.d.-programmet, forskningsmessig aktualitet og nyskapning, tilknytning til faglig nettverk og gjennomførbarhet innenfor rammene av ph.d.-programmet.
  3. Når antallet kvalifiserte søkere med godkjent finansieringsplan overstiger antallet ledige plasser på ph.d.-programmet, rangeres søkerne i tråd med følgende kriterier:
    1. tilsetting i stipendiatstilling ved Høgskolen i Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
    2. prosjektets kvalitet og relevans i forhold til ph.d.-programmets innretning
    3. høgskolens mulighet til å tilby veiledning.

Forskriftens del III Gjennomføring

Følgende utfyllende merknader og presiseringer gjelder:

Til § 8. Opplæringsdel

Til § 8.1

Individuelt lesepensum beskrives etter mal fra valgfrie kurs i studieplanen: Læringsutbytte, vurderingsformer, organisering, omfang og pensum skal være del av beskrivelsen. Lesekurset utvikles av hovedveileder i samråd med ph.d.-kandidaten og vedtas i ph.d.-utvalget.

Til § 9 Rapportering og midtveisevaluering

Til § 9-1

Det leveres halvårlige rapporter fra ph.d.-student og hovedveileder til ph.d.-utvalget.

Til § 9-2

Midtveislesing. Hovedveileder foreslår etter samråd med ph.d.-studenten hvem som kan fungere som midtveisleser, og tidspunkt for midtveislesingen. Midtveisleseren hentes normalt fra fagmiljøet ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk. Ph.d.-leder godkjenner midtveisleseren på vegne av ph.d.-utvalget.  

To uker før avtalt tid mottar midtveisleseren det foreliggende utkastet til avhandlingstekst. I et oversendingsbrev skal ph.d.-studenten kommentere hvilke om lag 30-60 sider han/hun ønsker skal leses ekstra grundig og om det er spesielle spørsmål som ønskes belyst. Midtveislesingen gjennomføres som en muntlig dialog mellom midtveisleseren og ph.d.-studenten. Den er åpen og har en tidsramme på inntil to timer. Dialogen innledes med at ph.d.-studenten presenterer arbeidet sitt (ca. 15 minutter). Så følger midtveisleseren opp med en kritisk, men konstruktiv opposisjon. Denne bør innledes med en generell vurdering av det innsendte tekstmaterialet og følges opp med en sekvens i dialog med kandidaten der midtveisleseren stiller kandidaten spørsmål. Dialogen bør avsluttes med en vurdering av hva som er bra, og hva som ennå bør utvikles i prosjektet. Avslutningsvis bør det åpnes for en allmenn diskusjon. 

Midtveislesingen ledes av ph.d.-leder eller et annet medlem i ph.d.-utvalget. I etterkant gjennomføres et møte mellom ph.d.-student, veiledere og representant for ph.d.-utvalget, vanligvis ph.d.-leder. Høgskolens skjema for midtveisevaluering skal brukes.     

Sluttlesing. Om lag 2-3 måneder før forventet innlevering arrangeres en sluttlesing (90 %-lesing). Sluttleseren skal normalt være ekstern, det vil si ha en arbeidsplass utenfor Høgskolen i Innlandet. Hovedveileder foreslår, etter samråd med ph.d.-studenten, tidspunkt for sluttlesingen og hvem som kan være sluttleser. Ph.d.-leder godkjenner sluttleser på vegne av ph.d.-utvalget. 

Minst to uker før avtalt tid mottar sluttleseren det foreliggende utkastet til avhandlingstekst fra ph.d.-studenten. I oversendingsbrevet skal ph.d.-studenten kommentere hvilke om lag 100 sider han/hun ønsker skal leses ekstra grundig og om det er spesielle spørsmål som ønskes belyst. Selve sluttlesingen gjennomføres som en muntlig dialog mellom sluttleseren og ph.d.-studenten. Den er åpen og har en tidsramme på inntil to timer. Dialogen innledes med at ph.d.-studenten presenterer arbeidet sitt (ca. 15 minutter). Så følger sluttleserens kritiske, men konstruktive opposisjon. Denne bør innledes med en generell vurdering av det innsendte avhandlingsutkastet og følges opp med en sekvens i dialog med kandidaten der sluttleseren stiller kandidaten spørsmål. Denne delen bør avsluttes med en rådgivende vurdering av hva ph.d.-studenten bør gjøre i avslutningsfasen av arbeidet med avhandlingen. Til slutt åpnes det for en allmenn diskusjon. 

Sluttlesingen ledes av ph.d.-leder eller et annet medlem i ph.d.-utvalget. I etterkant følger veilederne opp vurderingen i et møte med ph.d.-studenten.  

Til § 10 Ph.d.-avhandlingen

§ 10.1. Krav til avhandlingen

Det skal være sammendrag på norsk (alternativt dansk eller svensk) og engelsk i avhandlinger som leveres på programmet. 

Arbeidet med avhandlingen må skje i samsvar med de nasjonale forskningsetiske retningslinjene for samfunnsvitenskap, jus og humaniora og i samsvar med høgskolens forskningsetiske retningslinjer og regelverk. Nasjonale og internasjonale regler for behandling av personopplysninger må følges. 

Når avhandlingen leveres som monografi, vil den normalt være på 200-250 sider eksklusiv litteraturliste og vedlegg.

En artikkelbasert avhandling vil normalt:   

  • bestå av tre artikler og en sammenfatning (en kappe). Kappens omfang bør være om lag 70 sider eksklusiv litteraturliste og vedlegg. Ph.d.-kandidaten må være eneforfatter på kappen. 
  • Artiklene skal ha det nivå som kreves for publisering i anerkjente godkjente vitenskapelige publiseringskanaler. Minst én av artiklene må være publisert eller antatt for publisering når avhandlingen leveres inn. 
  • Kappen skal tydeliggjøre sammenhengen i avhandlingen og sikre at avhandlingen framstår som en helhet. Derfor må de ulike problemstillinger og resultater presenteres og sammenstilles slik at den indre sammenhengen mellom dem kommer fram, og slik at avhandlingens bidrag til forskningsfeltet blir tydelig.

Forskriftens del IV. Fullføring

Følgende utfyllende merknader og presiseringer gjelder:

Til § 12-2 Tidsbruk fra innlevering til disputas

Forskriften fastslår at tiden fra innlevering til disputas bør være kortest mulig og ikke lenger enn fem måneder. Ved ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag tilstrebes det at tiden fra innlevering til disputas normalt er tre måneder.

Til § 14. Oppnevning av bedømmelseskomité

Hovedveileder foreslår bedømmelseskomité for ph.d.-utvalget. Ph.d.-leder bistår i prosessen, blant annet med aktuell involvering av instituttledere for internt medlem. Hovedveileders forslag skal være begrunnet. Begrunnelsen skal vise hvordan formelle krav til en normal sammensetning av komiteen (jf. strekpunktene i forskriftens § 14) er løst. Dersom forslaget innebærer at kriteriene avvikes, skal det begrunnes særskilt. I forslaget skal det også kort begrunnes at relevant kompetanse er representert ved de enkelte medlemmene, og hvordan komiteen samlet dekker avhandlingens fagfelt. Hovedveileder skal også, sammen med resten av veilederteamet, vurdere de foreslåtte medlemmenes habilitet. Det skal skje i tråd med forvaltningslovens § 6. I tillegg gjelder følgende konkretiseringer: 

Et komitemedlem kan normalt ikke ha:

  • ha vært sluttleser for kandidaten
  • ha felles publikasjoner med kandidaten
  • ha felles publikasjoner med en av veilederne de siste fire årene
  • ha hatt en veilederfunksjon uten å være formelt oppnevnt 
  • ha et pågående nært faglig samarbeid med kandidat eller veileder
  • ha en nær personlig tilknytning til kandidat eller veileder utover det som er eksplisitt nevnt i forvaltningslovens § 6

Før saken legges fram for ph.d.-utvalget, skal hovedveileder ha forespurt potensielle medlemmer og disse ha sagt seg villige. Før forslaget legges fram for ph.d.-utvalget, skal ph.d.-leder dessuten gjøre forslaget kjent for ph.d.-kandidaten i tråd med forskriftens bestemmelser.

Til § 15-3 Bedømmelseskomiteens innstilling

Bedømmelseskomiteens leder har ansvaret for å organisere komiteens arbeid, herunder sørge for at arbeidet kommer raskt i gang og at tidsrammen for komitéarbeidet overholdes. Én uke etter at komiteen har mottatt oppnevningsbrevet og avhandlingen, skal komiteen foreslå en foreløpig disputasdato til ph.d.-administrasjonen. Komiteens innstilling skal normalt foreligge 25 virkedager før denne foreløpig satte disputasdatoen. Etter dialog med komiteen fastsetter ph.d.-administrasjonen tidspunkt for innlevering av komitéinnstilling og den foreløpige datoen for disputas.

Komitélederen skal bidra til å samordne komiteens innstilling om avhandlingen og avklare arbeidsdelingen mellom komitémedlemmene under disputasen. Komiteen bestemmer selv hvem av de to øvrige medlemmene som skal fungere som henholdsvis første- og andreopponent. Lederen skal sikre at komiteens arbeid skjer i samsvar med Forskrift for graden philosophiae doctor ved Høgskolen i Innlandet, PROFFs studieplan og PROFFs supplerende retningslinjer. I tillegg bør Veiledning om bedømmelse av norske doktorgrader, anbefalt av Universitets- og høgskolerådet 13.05.22 legges til grunn der det er relevant.

Til § 19-1. Prøveforelesning

Prøveforelesningen skal ha en varighet på 40 minutter. 

Forelesningen bør formidles på en slik måte at den med utbytte kan følges av studenter på masternivå.

Til § 19.-2 Offentlig forsvar av avhandlingen (disputas)

I forbindelse med disputasen skal kandidaten presentere sin avhandling før førsteopponenten får ordet. Presentasjonen skal vare inntil 20 minutter. 

Disputasen skal være en faglig diskusjon mellom opponenter og kandidat vedrørende problemformuleringer, metodisk, empirisk og teoretisk grunnlag, dokumentasjon og fremstillingsform. Det bør legges spesiell vekt på å etterprøve holdbarheten av viktige konklusjoner som kandidaten har trukket i sitt arbeid. De problemstillinger som opponentene velger å forfølge, behøver ikke være begrenset til dem som er omtalt i komitéinnstillingen.

Førsteopponten bør også plassere avhandlingen inn i en større faglig sammenheng. 

Opponenter ex auditorio får ordet mellom første- og andreopponenten.
 

Tillegg

Retningslinjer for presentasjon av forskningsdesign og forskningsetiske refleksjoner i forskergruppene

Før datainnsamling kan starte, skal ph.d.-stipendiaten ha satt seg inn i høgskolens retningslinjer for forskningsdata og med utgangspunkt i blant annet disse legge fram til diskusjon i sin forskergruppe: studiens forskningsdesign, et utkast til datahåndteringsplan og sine forskningsetiske refleksjoner. 

Når framlegget er gjennomført, gir hovedveileder beskjed om dette til ph.d.-administrasjonen.

Jf. vedtak i ph.d.-utvalget i sak 2022/79.
 

 

Sist endret 26. juni 2023 14:42