Det spiller faktisk en rolle!

Hvordan kan erfaringer med rollespill i utdanningen av dokumentarfilmregissører lære oss noe om folkehelse?

Hvit figur med teatermaske foran ansiktet og en i hånda
Foto: Colourbox

Kom og bli med på et dialogbasert foredrag hvor drivkraften er å stille spørsmål, erfare selv og finne svar på noe av det som skjer i og rundt oss både denne kvelden og hver dag ellers i livet!

I dette foredraget vil vi aktivisere publikum underveis, for å skape større forståelse rundt hvorfor det er så viktig å tenke utenfor boksen og ha reflekterende prosesser, ikke bare på skoler og universitet, men hele livet.

Dette interaktive foredraget springer ut fra det pågående forskningsprosjektet «Rollespill som metode i kunstnerisk og pedagogisk utviklingsarbeid i TV- og dokumentarfilmproduksjon» som drives av Mette Nyseter, universitetslektor ved TV-skolen.

Hun har lang fartstid i den profesjonelle TV- og dokumentarfilmbransjen før hun kom til Lillehammer i 2016 for å undervise på det studiet hun selv tok, Bachelor i dokumentar og TV-regi.

Metodebruk har vært et interessefelt siden start, både utforsking og synliggjøring av regissørenes egne metoder i kunstnerisk utviklingsarbeid, men også de pedagogiske metodene for å omsette kunnskap og teori til konkrete, praktiske ferdigheter.

I sin søken etter svar på hvorfor studentenes reaksjoner ble så sterke og begeistringen var så stor når hun utforsket forskjellige rollespilløvelser i klasserommet, fant hun psykologspesialist og førsteamanuensis Ulrika Håkansson i nabobygget.

Hun viste seg å være en skattekiste med kloke, forskningsbaserte og svært relevante svar både når det kom til lærings- og utviklingsprosesser, hva som skjer i følelser, hjerne og kropp i samspill med andre, hvorfor det skjer og hvilken betydning det har for oss mennesker generelt når vi skal leve våre liv på best mulig måte, både alene og sammen.

Hennes doktorgrad og spesialfelt er knyttet til reflekterende prosesser, samspill mellom mennesker og nevropsykologi. For øyeblikket leder hun forskningsprosjektet «Kunsten å lære» som har fokus på hva som skjer i og mellom barneskolebarn når undervisningen utformes på en kreativ og kunstnerisk måte. 

Vårt arrangement søker å gjenskape noe av undringen og aha-opplevelsene vi selv har hatt i arbeidet med disse spennende prosessene. Kanskje går du hjem med en enda større forståelse og bevissthet rundt hva du selv kan gjøre for å påvirke både deg selv og omgivelsene positivt framover!

  • TID: 19. september 2024 fra 19.00 – 21.00 (Kafé og bar åpen fra kl 18.00)
  • STED Fabrikken i Løkkegata 9, 2615 Lillehammer
  • Arrangementet er gratis og åpent for alle 

ARRANGØR er Høgskolen i Innlandet ved TV-skolen og Institutt for psykologi  og gjøres i samarbeid med Forskningsdagene 2024 som har som formål og formidle forskning og kunnskap til folket.

Aktivitetene vil bli filmet, men det er mulig å sitte i en egen sone for de som ikke vil på film.

Lenke til Ulrika Håkanssons prosjektside om Kunsten å lære. Lenke til Mette Nyseters prosjektside om rollespill: (kommer senere) 

Emneord: folkehelse, rollespill, psykologi, emosjonsregulering, refleksjon, læring, pedagogikk, kunstnerisk utvikling, relasjonskompetanse, dokumentarfilmproduksjon, forskningsformidling
Publisert 2. juli 2024 13:58 - Sist endret 2. juli 2024 14:39