Gamer seg tilbake til arbeidslivet

Hva slags kompetanse og ferdigheter får du fra gaming som kan hjelpe deg inn i en jobb? Resultater fra et stort forskningsprosjekt mellom høgskolen, NAV, E-sport-klubben i Hamar og MjøsAnker presenteres.

Foto: Colourbox

Ungt utenforskap i arbeid er en betydelig samfunnsutfordring og et viktig politisk satsningsområde.

I snart et år har høgskolen hatt et stort forskningsprosjekt gående i samarbeid med NAV, Mjøsanker (Innlandets største arbeidsinkluderingsbedrift) og Hamar E-sportklubb.

Forskningsprosjekt handler om «unge gamere utenfor arbeidslivet». Målet er få unge mennesker mellom 18 og 30 år ut i jobb eller studier via gaming. Vi har rett og slett sett på gaming som kompetansefremmende arena i møte med et moderne arbeidsliv! 

15 arbeidsledige unge voksne med gaming-bakgrunn har deltatt i prosjektet, som blant annet har utviklet en jobbintervjusimulator i VR.

Gjennom aktiv bruk av spill som pedagogisk metode er det studert hvilke ferdigheter og kompetanse dataspill genererer, og hvordan dette kan oversettes til de kvaliteter som arbeidsmarkedet etterspør.

Nå kan du få vite mer om hva de har funnet ut i prosjektet! Vi ønsker å invitere alle som er interessert i utenforskap i arbeid og/eller spill som et pedagogisk verktøy i karriereveiledning til vårt arrangement.

Det vil bli enkel servering av kaker og kaffe.

  • Dato/ tid: 26.9.2024
  • Klokken 12.00–15.00
  • Sted: Hamar e-sport klubb 

Foreløpig program: 

12.00–13.00:

  • Velkommen –  Øyvind Snipstad (Institutt for pedagogikk, Høgskolen i Innlandet) 
  • Presentasjon av prosjektets hovedfunn – Øyvind Snipstad, (Høgskolen i Innlandet) 
  • Presentasjon av tiltaket: Gaming i arbeidsforberedende trening  - Stian Angel Eriksen, (MjøsAnker)
  • Presentasjon av  Hamar e-sportklubb – Rune Stenberg (Hamar e-sportklubb)
  • Bruk av Pitch (VR) simulator som jobbintervjutrening - Håvard Vibeto, (Institutt for spillstudier, Høgskolen i Innlandet).

13.00–14.00: (Interaktiv del) 

  • Demo og utprøving av «Jobbintervjusimulator»  
  • Demo og utprøving Hamar e-sport klubb sine spill 

14.00–15.00: (Paneldebatt)

I panelet:

  • Ingrid Bårdsdatter Bakke  (Seksjon for veiledningsstudier, Høgskolen i Innlandet)
  • Julie Sikin Bhanji Jynge (Seksjon for veiledningsstudier, Høgskolen i Innlandet) 
  • Stian Angel Eriksen (MjøsAnker) 
  • Representant fra Nav

Ordstyrer: KORUS Øst 

I etterkant av paneldebatten åpnes det for spørsmål fra publikum

Paneldebatten gjennomføres også som podcast i regi av Korus Øst. 

Illustrasjon av gaming

Publisert 1. juli 2024 13:23 - Sist endret 1. juli 2024 13:25