Vettug viten: En skole for alle?

Når elever med foreldre med lav utdanning begynner på skolen, ligger de to år bak sine medelever som har foreldre med høy utdanning i faglig utvikling. Når de går ut av grunnskolen, har forskjellen økt til tre år.

Logo Vettug viten og portrett Nordahl

Gir norsk skole alle elever like muligheter? Hjelper ikke leksehjelp, skolefritidsordning, utvidet skoledag, tidlig innsats og økt lærertetthet noe som helst? Har vi et skolevesen som i seg selv øker sosiale ulikheter, og som er tilrettelagt for elever med foreldre med høy utdanning?

Pedagogikkprofessor Thomas Nordahl er en meget tydelig og sentral stemme i skoledebatten i Norge, og har forsket på flere sentrale forhold innen skole og utdanning. Han mener forskningen hans viser at skolen ikke kan sees på som likeverdig og rettferdig.

For første gang inviterer vi til Vettug viten i Elverum bibliotek i sentrum av byen. Her serverer forskere fra Høgskolen i Innlandet ny kunnskap om spennende temaer. Programserien har blitt en suksess i Lillehammer og Hamar. 

Inngang er gratis. Velkommen! 

 

 

Emneord: vettug viten, forskningsformidling
Publisert 3. jan. 2024 12:22 - Sist endret 22. jan. 2024 10:52