Vettug viten: Skole for alle?

Hvorfor skolen ikke klarer å utjevne forskjellen mellom elever er tema på Vettug viten på Lillehammer bibliotek og litteraturhus. 

Banner

Når elever med foreldre med lav utdanning begynner på skolen, ligger de to år bak sine medelever som har foreldre med høy utdanning i faglig utvikling. Når de går ut av grunnskolen, har forskjellen økt til tre år.

Gir norsk skole alle elever like muligheter? Hjelper ikke leksehjelp, skolefritidsordning, utvidet skoledag, tidlig innsats og økt lærertetthet noe som helst? Har vi et skolevesen som i seg selv øker sosiale ulikheter, og som er tilrettelagt for elever med foreldre med høy utdanning?

Sigrid Øyen Nordahl er høgskolelektor ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePu) ved Høgskolen i Innlandet. Hun har forsket på flere av disse problemstillingene og gir oss et innblikk i hva vi vet – og hva vi ikke vet – om hvordan norsk skole lykkes i å gjøre skolen likeverdig og rettferdig.

Om Vettug viten 

Vettug viten er et månedlig arrangement på Hamar bibliotek hver siste onsdag i måneden og på Lillehammer bibliotek og litteraturhus hver siste torsdag i måneden. Her serverer forskere fra Høgskolen i Innlandet ny kunnskap om spennende temaer.

Portrett
Sigrid Øyen Nordahl er forsker ved SePu, Høgskolen i Innlandet. 

 

Emneord: Vettug viten, forskningsformidling
Publisert 17. juli 2023 12:04 - Sist endret 28. nov. 2023 13:33