Ber elgjegere være på vakt mot parasitt

Forskere vil ha mer kunnskap om utbredelsen av dvergbendelorm i elg. Parasitten ble første gang påvist i Norge i fjor. Nå ber de elgjegere om hjelp.

Elg i skog ser mot kamera

Det er påvist dvergbendelmark i elg i Norge for første gang og forskere fra Høgskolen i Innlandet skal bidrar til at vi får mer kunnskap om utbredelsen (foto: Colourbox).

Årets elgjakt er i gang. Under fjorårets jakt ble det påvist dvergbendelmark hos en elg skutt i Stor-Elvdal. Veterinærinstituttet, Høgskolen i Innlandet og Mattilsynet ber nå jegerne hjelpe til med å kartlegge utbredelsen av denne parasitten her til lands.

Parasitten (Echinococcus canadensis G10) kan smitte fra ulv og andre hundedyr til hjortedyr, som igjen kan utvikle parasittblærer i indre organer, særlig i lungene. Den kan også smitte til mennesker og føre til sykdom, men dette skjer svært sjelden.

– Parasitten er påvist årlig i Finland og mer sporadisk i Sverige, men utbredelsen i Norge vet vi foreløpig lite om. Gjennom informasjonen vi får fra jegere i høst skal vi få kartlagt dette bedre, sier Andrea Miller, førsteamanuensis ved Institutt for skog- og utmarksfag ved Høgskolen i Innlandet.

Bilde av indre organer hos elg med byller
Parasittblærer kan finnes i lunger og lever. Størrelsen kan variere og det kan være én eller flere blærer. De er faste å kjenne på, og er fylt av klar væske ​​(foto: Per Langdal)

Jegere må melde fra

Forskerne ber jegere se etter væskefylte blærer i kjøtt eller indre organer. De bør gjøre seg kjent med hvordan lungene og leveren til elgen kjennes ut, for å lære seg å oppdage om en elg er infisert. Parasittblærene kan ligge både i ytterkant av lungene og lenger inn i organet. De er fylt av klar væske og kan være av ulike størrelser og antall.

Særlig jegere i området rundt Stor-Elvdal må være oppmerksomme, men også i andre deler av Østlandet hvor utbredelsen av ulv og elg overlapper. Det er meldepliktig til Mattilsynet ved funn av dvergbendelmark (kontaktinfo lenger ned i saken).

Finner du noe som er uvanlig, ta bilder og ta kontakt med Mattilsynet for å diskutere funnet, oppfordrer forskerne. Mattilsynet avgjør om materialet skal sendes til videre analyser.

Hunder kan få i seg parasitten om de spiser rått slakteavfall fra en elg med dvergbendelmark. Voksne ormer utvikler seg i tarmen til hunden og skiller ut egg i avføringen. Det er disse eggene som kan være smittsomme til mennesker. For å unngå smitte til mennesker, er det derfor viktig å hindre hunder i å få tak i rått slakteavfall. Dersom hunden likevel spiser slakteavfall, kan parasittbehandling vurderes i samråd med veterinær.

Viktig med mer kunnskap

Etter at de har dannet seg et bilde av utbredelsen kan forskerne begynne å svare på andre spørsmål som hvordan parasitten faktisk overføres mellom ulike dyr og hvilke faktorer i miljøet som bidrar til dens overlevelse og utbredelse, forteller Andrea Miller.

– Utvikling av parasittblærer i lungene og leveren vil antageligvis påvirke tilstanden til elgen, men vi vet ikke i hvilken grad. Smittede lunger og lever som sendes inn til analyse vil også bidra til vår kunnskap om hvordan parasitten påvirker elgen. Også for å vurdere tiltak for å redusere risikoen for smitte til mennesker er det viktig med kunnskap om parasitten, sier Miller.

Funn av denne parasitten er meldepliktig til Mattilsynet. Ved funn av mistenkelige forandringer i lunger og/eller lever hos elg eller andre hjortedyr, ring Mattilsynet på telefon 22 40 00 00

Kontakt vår forsker:

Bilde av Andrea Miller