– Et mareritt for en forsker

Ingeborg Olsdatter Busterud Flagstad ble frastjålet en artikkel. HINNs prorektor for forskning sier forskere må være på vakt mot uærlige kollegaer.

Portrett av Ingeborg Flagstad

Ingeborg Olsdatter Busterud Flagstad har fortalt flere medier om da hun opplevde at den upubliserte artikkelen hennes var publisert under et annet navn (foto: Sigrid Flagstad).

Saken om HINN-forskerne som opplevde at artikkelen deres ble stjålet, har fått omtale i flere medier den siste tida:

Ingeborg Flagstad, forsker ved Institutt for psykologi, oppdaget mer eller mindre ved en tilfeldighet at artikkelen hun hadde skrevet sammen med HINN-kollega Svein Åge Kjøs Johnsen var publisert av en annen og for henne ukjent forsker.

– En ordrett kopi

Artikkelen om småbedrifter i Innlandet og deres miljøverdier lå til vurdering i et internasjonalt tidsskrifter, men de hadde ennå ikke fått den antatt, da Ingeborg leste en artikkel om småbedrifter i havnebyen Chennai i India i tidsskriftet Vision, utgitt av storforlaget Sage.

Flagstad hoppet i stolen da hun leste artikkelen:

– Det var ordrett likt vårt, bare at overskriften var endret til småindustri i India. Det var hele datamaterialet, med sitater fra intervjuer som vi hadde brukt i vårt manuskript, sier Flagstad til Forskerforum.

Fire forskere fra India og Sør-Afrika sto som forfattere. Det var ingen referanse til forskerne i Norge.

Flagstad skrev til redaktøren og forfatterne, men de svarte ikke. Da skrev Flagstad til forfatternes ledere, og fikk da respons fra en av medforfatterne, en stresset forsker fra et anerkjent universitet i Sør-Afrika som hadde satt sitt navn på artikkelen. Hun hjalp henne videre i prosessen.

For å gjøre en lang og kronglete historie svært kort: Hovedforfatteren – en indisk ph.d.-student – har nå beklaget sine feil, forlaget har trukket artikkelen (lenke til «retraction notice») og HINN-forskernes artikkel ble i mai publisert i et annet tidsskrift.

Skjermdump
På tidsskriftets nettsider står det nå at artikkelen er trukket (skjermdump).

– Det er jo et mareritt for en forsker. Vi må jo ha tillit til fagfelle-prosessene, men det er sårbart, du sender fra deg både manuser og ideer, sier Ingeborg Flagstad.

Hun har valgt å gå ut med saken i offentligheten for å advare andre.

– Vi har alle et felles ansvar for redelighet og å bidra til å bygge en god forskningskultur. Jeg håper at åpenhet i denne saken kan bidra til det.

– Har ikke gjort noe feil

Prorektor for forskning ved Høgskolen i Innlandet, Arild Hovland, har sammen med dekan hatt kontakt med forskerne om denne svært spesielle saken.

– Uhederlighet støter en på noen ganger som forsker, men at en upublisert tekst rett og slett er stjålet, er en ny erfaring for meg personlig.

Saken er så langt delvis løst ved at forlaget har trukket artikkelen, men det gjenstår noe arbeid når det gjelder forlagets begrunnelse for å trekke artikkelen, sier Hovland.

Han mener saken er godt håndtert av forskerne og fakultetet i samarbeid med Forskningsavdelingen ved HINN.

– Forskerne har ikke gjort noe som helst feil, men et eller annet har skjedd som har gjort at artikkelen har havnet i uærlige hender.

Maner til årvåkenhet

Han frykter at problemet med uredelige forskere er økende, fordi det har blitt så enormt mange akademiske forlag og tidsskrifter – av ulik seriøsitet.

Det kan være krevende å stå opp mot og få en kommunikasjon med store, internasjonale aktører, både for forskerne og for HINN som institusjon, sier prorektoren. Det kan kreve juridiske ressurser HINN per i dag ikke sitter på selv.

– Det vi kan gjøre på HINN er å bidra til årvåkenhet hos forskere og skape en bevissthet om at det er useriøse aktører der ute. Vi kan veilede, støtte og bistå. I dette tilfellet vurderte vi at det hadde lite for seg å gå til full konfrontasjon med forlaget, det viktigste var at artikkelen ble trukket, sier Arild Hovland.

Kontakt:

Bilde av Ingeborg Olsdatter Busterud Flagstad