CREDS-forskere med nytt Horizon-prosjekt

Hvorfor er det bare de velstående som stimuleres til grønn omstilling? Hvordan kan flere grupper i befolkningen få ta del i det grønne skifte? Dette skal en gruppe forskere ved CREDS og Handelshøgskolen bruke de tre neste årene på å finne ut av.

Bilde av Johan Kask stående på et kontor med store vinduer bak

Professor Johan Kask på CREDS er stolt av at de har fått gjennomslag på søknaden sin.

Foto: Jørgen Flint

– Det å få dette prosjektet er en annerkjennelse av at det vi gjør på CREDS er viktig, og at vi stiller de rette spørsmålene, og prøver å finne svarene på fremtiden utfordringer, sier CREDS-professor Johan Kask.

Han er prosjektleder for den norske delen av prosjektet, og var den som førte søknaden i pennen.

Prosjektet er en del av Horizon Europe-programmet «Driving Urban Transitions (DUT)» og har et totalbudsjett på 17 millioner kroner hvorav omtrent 3,5 av dem går til HINN, fordelt over de neste tre årene.

Ikke bare for velstående

Professor Kask har god grunn til å være fornøyd med å ha dratt prosjektet i havn.

– EU har som mål å ha 100 energipositive bydeler før 2025 og enda flere før 2030. Med utgangspunkt i et boligområde i Kongsvinger skal vi undersøke hvordan dette kan gjøres lokalt, forteller Kask.

Bakgrunnen for prosjektet er at intensiver for grønn omstilling gis uforholdsmessig til en del av befolkningen. Støtte til elbil, solceller på taket og andre virkemidler er gode tiltak, men disse treffer skjevt i befolkningen.

– De som bor i leilighet eller ikke har råd til elbil får ikke ta del i det grønne skiftet på samme måte, påpeker Kask.

Prosjektet ligger under CREDS og Handelshøgskolen og engasjerer både eksisterende og nyrekrutterte forskere inn i prosjektet.

– Dette er et viktig prosjekt. Skal vi klare overgangen til det grønne skiftet er det viktig at vi får med oss alle deler av samfunnet på denne omstillingen. Ikke bare de velstående som har råd til de subsidierte grønne tiltakene, forklarer Johan Kask.

Flygende droner

Prosjektet er i samarbeid med Kongsvinger kommune og tar utgangspunkt i Vennersbergområdet i Kongsvinger som har mange utleieleiligheter og få eneboliger.

Her skal forskerne se nærmere på hva som skal til for at beboere her også får ta del i det grønne skiftet i fremtiden. Hvordan den bydelen kan gå fra å forbruke energi til å bli energinøytral eller i beste fall produsere energioverskudd.

– Vi kommer til å se på både oppvarming, bygg og transport når prosjektet er i gang, fortsetter han.

Kask kan også love flygende droner i området som skal kartlegge energilekkasjene fra bygg.

– Det er andre partnere i prosjektet som har ansvar for den tekniske siden av prosjektet, og de kommer med dronene. Vi har ansvar for to arbeidspakker; den sosioøkonomiske analysen og nye forretningsmodeller. Hvordan vi kan få dette til å bli lønnsomt, og det vi utvikler, kan fort bli en mal for andre steder også, avslutter Kask.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Johan Kask
johan.kask@inn.no

Fakta:

• Driving Urban Transitions (DUT) er et partnerskapsprogram innenfor Horizon Europe om byendring i en global kontekst og for en bærekraftig fremtid, startet i 2022.
  • DUTs mål er å skape et sterkt fellesskap rundt urbane overganger og etablere en anerkjent forsknings- og innovasjonsplattform som vil hjelpe byer med å bli mer bærekraftige, inkluderende og beboelige.
  • DUT er en av 49 europeiske partnerskap under Horizon Europe-rammeverket og det eneste som tar tak i urban utvikling i sin kompleksitet, med nær tilknytning til den europeiske misjonen om 100 klimanøytrale og smarte byer.
  • Partner-universitet i prosjektet er Universiteit Utrecht, Copernicus Institute of Sustainable Development, Nederland og Örebro universitet, Sverige.
  • I tillegg til Johan Kask består prosjektgruppen av følgende CREDS-forskere: Gabriel Linton, førsteamanuensis på OLS og CREDS; Petter Braathen, førsteamanuensis på OLS og CREDS; og Vojtech Klézl, forsker/førsteamanuensis, som ansatt ved Handelshøgskolen midlertidig på prosjektmidlene.
Av Jørgen Flint
Publisert 4. des. 2023 13:25 - Sist endret 4. des. 2023 13:25