Overlevelse i kulden

Frivillige blir utsatt for bitende vinterkulde i et unikt forskningsprosjekt der Forsvaret samarbeider med Høgskolen i Innlandet for å forbedre overlevelsesmetoder og hindre nedkjøling.

En person i uniform ligger på rygg utendørs med en oksygensmaske over munnen

Testpersonene i eksperimentet ligger ute på en scooterslede, pakket inn i sovepose, fjellduk, en kombinasjon av begge, eller ingen av delene.

Foto: Synne Nilsson, Forsvaret

I januarkulda ved Garnisonen i Sør-Varanger gjennomføres et forskningsprosjekt som skal finne den best mulige kombinasjonen av varmemetoder og isolasjonslag, slik at den som har ligget ute i kulda skal ha størst mulig sjanse for å overleve og ikke fryse i hjel.

En gruppe frivillige (!) skal ligge ute i vind, snø og kulde i en time.

Sigbjørn Litleskare, førsteamanuensis ved Seksjon for idrett og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet, er med på prosjektet for å gjøre tester av forsøkspersonene.

Sigbjørn Litleskare, førsteamanuensis ved Seksjon for idrett og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet.
Sigbjørn Litleskare, førsteamanuensis ved Seksjon for idrett og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet (foto: Synne Nilsson, Forsvaret).

Med utstyr som normalt brukes for å måle oksygenopptaket til toppidrettsutøvere på tredemølla, overvåker han tilstanden til testpersonen som ligger på andre siden av veggen. Gjennom en maske med slange festet til testpersonen, kan han følge nøye med på pusten og oksygenopptaket til vedkommende som ligger ute i den iskalde vinterkulden. Grafer og tall gir innsikt i personens velvære og om det er tegn til nedkjøling.

– Testpersonene ligger først inne i et varmetelt i 15 minutter før de flyttes ut i kulden hvor de ligger i 45 minutter. Blir de kalde, vil de etter hvert begynne å skjelve - noe som koster mer oksygen, forklarer Litleskare til Forsvaret.no

Prosjektet er et steg i samarbeidet mellom HINN og Forsvaret, gjennom en intensjonsavtale inngått i I januar 2022 med mål om å legge til rette for gjensidig kunnskap og kompetanseutvikling.

Kontakt:

Førsteamanuensis