English version of this page

HINN er nå medlem av Osloregionens Europakontor

– Det vil bety mye for vår ambisjon om å øke antallet EU-finansierte forskningsprosjekter, sier prorektor for forskning ved Høgskolen i Innlandet, Marit Sletmoen.

Åtte mennesker står på rekke, med ryggen mot utsikten mot byen. Det er grått vær og litt snø på bakken.

Forskningsavdelingen ved Høgskolen i Innlandet har vært i Brussel for å lære om hvordan HINN får mest ut av sitt nye medlemskap i ORE. Foto: Høgskolen i Innlandet

Med medlemskap i Osloregionens Europakontor (ORE) åpnes nye og flere dører i Europa for HINN.

– Nettverket ORE representerer vil bidra til å styrke vårt søknadsarbeid til EU generelt og Horisont Europa spesielt. Dette er en del av Springbrett Europasatsningen vår, og kommer til å bli en viktig ressurs for HINN og våre ansatte. Gjennom medlemskapet får vi kontinuerlig og oppdatert informasjon om hva som skjer i EU, og vi får identifisert muligheter for samarbeid både i EU og med andre medlemmer i vår egen region, sier Sletmoen.

Her kan du lese mer om Osloregionens Europakontor

Knytter HINN og regionen til Brussel

Høgskolen i Innlandet ble medlem i ORE ved årsskiftet, og allerede i midten av januar var en delegasjon fra Forskningsavdelingen på besøk i Brussel.

ORE har holdt til i Brussel i 20 år, og representerer nå 22 medlemmer, som fylkeskommuner, kommuner, interkommunale råd, og utdannings- og forskningsinstitusjoner på Østlandet. Kontorets mål er å bidra til å knytte Osloregionen nærmere Europa, og skape nye muligheter for innovasjon, regional utvikling og verdiskapning hos medlemmene gjennom europeisk samarbeid.

I tillegg til å bli bedre kjent med ORE, fikk delegasjonen innblikk i hvordan ulike Brussel-kontor jobber. Som Norges Kunnskapskontor (NORCORE), som består av Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge og Direktoratet for høyre utdanning og kompetanse, og NTNUs eget kontor i EU-hovedstaden.
– Vi fikk blant annet innsyn i hvordan vi kan påvirke utlysninger, og siste nytt om hva som skjer rundt EUs policyutvikling, utviklingen av neste arbeidsprogram og rammeprogrammet som kommer etter Horisont Europa, forteller forskningsdirektør Marte Tøndel.

Tre mennesker står og snakker i et møterom. På veggen bak er det et stort lerret med påskriften "Velkommen til oss HINN"
Prorektor for forskning, Marit Sletmoen (i midten) og forskningsdirektør Marte Tøndel i samtale med direktør ved NTNUs Brusselkontor, Massimo Busuoli. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Styrker medlemmenes EU-kompetanse

ORE er til enhver tid oppdatert på hva som er EUs politiske prioriteringer, gjeldende handlingsplaner, retningslinjer og regelverk, som igjen danner grunnlaget for blant annet hvilke utlysninger som kommer i EUs programmer.
Tjenestene ORE tilbyr sine medlemmer kategoriseres som tematiske møter, studiebesøk, hospitering, prosjektmuligheter og EU-kunnskap.

Mange mennesker sitter ved bord formet som en hestesko og noterer og  hører på, mens en mann står foran og snakker foran en powepoint-presentasjon på veggen.
Direktør ved Osloregionens Europakontor, Gunnar Selvik, ønsker Forskningsavdelingen ved HINN velkommen på laget. Foto: Høgskolen i Innlandet

– Gjennom medlemskapet i ORE vil vi holdes orientert om hvilke satsninger og utlysninger som kommer. Om HINN ønsker å satse på et spesielt tema, kan de bistå oss i å arrangere tematiske møter for å finne relevante partnere, som er en forutsetning for å være med i større EU-prosjekter, oppsummerer Sletmoen og Tøndel om samarbeidet.

– HINN har et strategisk mål om å være en regional kraft og nasjonal bidragsyter i en internasjonal kontekst, og medlemskapet i ORE vil helt klart være en sterk støtte i dette, sier de.

Nyttige lenker

Forskningsavdelingen ved HINN