– Jeg vil si det betyr enormt mye å få være med i et prosjekt som dette. Det å danne kontakt med andre utdannere, universiteter og høgskoler over hele Europa, er berikende og spennende!
Det sier førsteamanuensis Lillian Gran i utdanningsavdelingen på HINN, som har vært ansvarlig søker i prosjektet fra høgskolen sin side. Det er Gran, sammen med to kollegaer i forskningsgruppa "Mediepedagogikk", som skal delta i prosjektet.
Navnet på forskningsprosjektet er "Building Digital Education Environment for Learners with Special Education Needs".
Eller hvis vi oversetter til norsk – bygging av digitalt læringsmiljø for elever med spesialpedagogiske behov.
Utvikle verktøy
![Portrettbilde Lillian Gran](/forskning/forskningsnyheter/med-pa-eu-forskning/lillian.jpg)
Det er institusjonen Profil Klett Ltd i Zagreb som har ledet arbeidet med søknaden. Totalt har altså prosjektet fått i overkant av tolv millioner kroner som skal brukes over 32 måneder.
Høgskolen i Innlandet sin andel av budsjettet er nesten 1,5 millioner kroner.
Innovasjonen i dette prosjektet ligger i det faktum at resultatet ikke bare er digital innholdsskaping, men også kunnskapen om å lage digitalt innhold for elever med utviklingsvansker som kan brukes av alle som ønsker å utvikle slikt innhold.
Basert på vitenskapelig evaluering vil det i prosjektet blant annet bli utviklet et inkluderende digitalt utdanningsverktøy som kan brukes av fagfolk innen utdanning, i tillegg til beslutningstakere og andre interessenter. Verktøysettet vil også kunne brukes til å informere og forme utdanningspolitikk på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.
I tillegg skal det fremme bruken av digitalt undervisningsmateriale som er tilgjengelig, effektivt og skreddersydd til behovene til elever med funksjonshemminger.
Målet er å fremme inkluderende digital utdanning og like muligheter for alle elever med funksjonshemminger.
Høgskolen i Innlandet sitt bidrag i prosjektet skal skje innenfor kunnskapsutvikling og forskning på inkluderende digital utdanning.
– Der vil vi ha mulighet til å kunne påvirke både utdanningspolitikk lokalt, regionalt og internasjonalt. Vi vil også kunne knytte til oss både flere utdannere og forskere fra pedagogikk- og spesialpedagogikk-feltet som også vil kunne ha utbytte av å delta og lære i forbindelse med dette EU prosjektet, forteller Gran.
Viktig for høgskolen
Dette prosjektet, som er kommet i stand innenfor rammene av Erasmus-prosjekter, er altså et stort samarbeidsprosjekt. Ikke bare i forskningen som settes i gang nå, men det har vært utstrakt samarbeid også i søkeprosessen.
– Det har vært givende å lære hvordan man jobber i en slik søkeprosess, og hvordan man skal klare å komme igjennom nåløyet med mange andre søkere fra hele Europa, sier Lillian.
Og ikke minst tror Gran at å delta i et slikt prosjekt vil bety noe for Høgskolen i Innlandet.
– Det er viktig for Høgskolen å delta i prosjekter der vi knytter kontakter på tvers av Europa, og vise at vi er en utdanner for fremtiden og legger vekt på innovasjon og teknologi, sier hun.
I tillegg til Lillian Gran er følgende ansatte fra Høgskolen i Innlandet med på prosjektet:
- Professor Yvonne Fritze, Mediepedagogikk
- Førsteamanuensis Anne Mette Bjørgen, mediepedagogikk
- Associated member: Stephen Dobson, University of central Australia og professor 2 ved SELL, HINN
Samarbeidspartnere:
- Profill Klett Ltd
- University of Zagreb
- Unviersity of Iceland
- University of Education, Upper Austria
- Inland Norway Univeristy of applied sciences
- Central Queensland University
- School for training and education – Pula, Croatia
- Charles-Hallgarten- schule, Frankfurt
- Regional Center of the support of the process of inclusive Education, Sofia, Bulgaria
- The ministry of labour, pension systm, family and social policy, Croatia
- Matrix internet application Limited, Matrix Ireland
- The National Assocaiation of resource teachers in Bulgaria