HINN med på stort EU-prosjekt

Med over tolv millioner EU-kroner i boks skal Høgskolen i Innlandet sammen med elleve europeiske samarbeidspartnere se nærmere på utvikling og utprøving av digitale læringsressurser for elever med spesielle behov.

Bilde av en finger som treffer an annen finger og det lyser på punktet

– Jeg vil si det betyr enormt mye å få være med i et prosjekt som dette. Det å danne kontakt med andre utdannere, universiteter og høgskoler over hele Europa, er berikende og spennende!

Det sier førsteamanuensis Lillian Gran i utdanningsavdelingen på HINN, som har vært ansvarlig søker i prosjektet fra høgskolen sin side. Det er Gran, sammen med to kollegaer i forskningsgruppa "Mediepedagogikk", som skal delta i prosjektet.

Navnet på forskningsprosjektet er "Building Digital Education Environment for Learners with Special Education Needs".

Eller hvis vi oversetter til norsk – bygging av digitalt læringsmiljø for elever med spesialpedagogiske behov.

Utvikle verktøy

Portrettbilde Lillian Gran
Lillian Gran på HINN har hatt vært sentral i arbeidet med søknaden som nett opp har fått innvilget over tolv millioner EU-kroner. (Foto: Privat)

Det er institusjonen Profil Klett Ltd i Zagreb som har ledet arbeidet med søknaden. Totalt har altså prosjektet fått i overkant av tolv millioner kroner som skal brukes over 32 måneder.

Høgskolen i Innlandet sin andel av budsjettet er nesten 1,5 millioner kroner.

Innovasjonen i dette prosjektet ligger i det faktum at resultatet ikke bare er digital innholdsskaping, men også kunnskapen om å lage digitalt innhold for elever med utviklingsvansker som kan brukes av alle som ønsker å utvikle slikt innhold.  

Basert på vitenskapelig evaluering vil det i prosjektet blant annet bli utviklet et inkluderende digitalt utdanningsverktøy som kan brukes av fagfolk innen utdanning, i tillegg til beslutningstakere og andre interessenter. Verktøysettet vil også kunne brukes til å informere og forme utdanningspolitikk på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.

I tillegg skal det fremme bruken av digitalt undervisningsmateriale som er tilgjengelig, effektivt og skreddersydd til behovene til elever med funksjonshemminger.

Målet er å fremme inkluderende digital utdanning og like muligheter for alle elever med funksjonshemminger.

Høgskolen i Innlandet sitt bidrag i prosjektet skal skje innenfor kunnskapsutvikling og forskning på inkluderende digital utdanning.

– Der vil vi ha mulighet til å kunne påvirke både utdanningspolitikk lokalt, regionalt og internasjonalt. Vi vil også kunne knytte til oss både flere utdannere og forskere fra pedagogikk- og spesialpedagogikk-feltet som også vil kunne ha utbytte av å delta og lære i forbindelse med dette EU prosjektet, forteller Gran.

Viktig for høgskolen

Dette prosjektet, som er kommet i stand innenfor rammene av Erasmus-prosjekter, er altså et stort samarbeidsprosjekt. Ikke bare i forskningen som settes i gang nå, men det har vært utstrakt samarbeid også i søkeprosessen.

– Det har vært givende å lære hvordan man jobber i en slik søkeprosess, og hvordan man skal klare å komme igjennom nåløyet med mange andre søkere fra hele Europa, sier Lillian.

Og ikke minst tror Gran at å delta i et slikt prosjekt vil bety noe for Høgskolen i Innlandet.

– Det er viktig for Høgskolen å delta i prosjekter der vi knytter kontakter på tvers av Europa, og vise at vi er en utdanner for fremtiden og legger vekt på innovasjon og teknologi, sier hun.

I tillegg til Lillian Gran er følgende ansatte fra Høgskolen i Innlandet med på prosjektet:

Samarbeidspartnere:

  • Profill Klett Ltd 
  • University of Zagreb
  • Unviersity of Iceland
  • University of Education, Upper Austria
  • Inland Norway Univeristy of applied sciences 
  • Central Queensland University
  • School for training and education – Pula, Croatia 
  • Charles-Hallgarten- schule, Frankfurt
  • Regional Center of the support of the process of inclusive Education, Sofia, Bulgaria
  • The ministry of labour, pension systm, family and social policy, Croatia
  • Matrix internet application Limited, Matrix Ireland
  • The National Assocaiation of resource teachers in Bulgaria


 

Av Ole Martin Ringlund
Publisert 29. sep. 2023 13:14 - Sist endret 29. sep. 2023 13:31