Ny rapport: Helsekompetansevennlige helsetjenester

På oppdrag fra Helsedirektoratet har Høgskolen i Innlandet undersøkt et verktøy som kan vise seg å bli svært nyttig for sjukehus og andre helseinstitusjoner i Norge.

Bilde av en arm som blir tatt blodtrykk på

Det å ha helsekompetanse er viktig. Men det handler ikke bare om hva du må lære deg. Også sjukehusene og helseinstitusjonene må legge til rette for at du skal skjønne hvordan du skal finne frem, og forstå det du blir informert om og tjenestene du mottar.

Foto: Lars Martin Bøe/HINN

I 2021 ble det lansert to rapporter om helsekompetansen i befolkningen i Norge laget av Helsedirektoratet i samarbeid med Høgskolen i Innlandet og OsloMet.

De viste at hver tredje person i Norge opplever utfordringer med å forholde seg til helseinformasjon, nesten halvparten av oss synes det er vanskelig å kritisk vurdere informasjon vi får om helsespørsmål og i flere innvandrergrupper mangler fire av ti sentrale kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige for å forholde seg til helseinformasjon.

Nå har HINN gått et skritt videre i dette arbeidet, og utarbeidet en ny rapport.

– Vi har nå gjennomført et oppfølgingsprosjekt hvor vi har pilotert et kartleggingsverktøy som sykehus og andre helseinstitusjoner kan bruke for å avgjøre hvor helsekompetansevennlige de er, forteller førsteamanuensis Hanne Søberg Finbråten.

Hun er en av fire forskere som har laget rapporten, og har ledet arbeidet.

Ikke bare ditt ansvar

Helsekompetanse handler i korthet om de ferdighetene enkeltpersoner har for å kunne få tilgang på og omsette helseinformasjon for å kunne mestre egen helsesituasjon.

I de to rapportene som ble lansert for to år siden var fokuset på helsekompetanse som en individuell ferdighet.

Men det handler ikke bare om hva du må kunne.

– I denne nye rapporten rettes søkelyset mot hvordan helsetjenesten kan tilpasses, slik at brukerne enklere finner frem i helsetjenesten og forstår og kan bruke informasjonen de mottar, sier Søberg Finbråten.

Portrettbilde av Hanne Søberg Finbråten
Hanne Søberg Finbråten jobber på Fakultet for helse- og sosialvitenskap og har ledet arbeidet med rapporten som er ute nå. (Foto: Ole Martin Ringlund/HINN)

Det er der dette kartleggingsverktøyet kommer inn.

Dette prosjektet hadde til hensikt å oversette, kulturelt tilpasse og pilotere kartleggingsverktøyet International Self-Assessment Tool for Organizational Health Literacy (Responsiveness) of Hospitals (SAT-OHL-Hos) til norske forhold, kan vi lese i rapporten.

15 andre europeiske land planlegger, eller er i gang med å gjøre det samme for sine forhold, men Norge er først ute med rapporten sin.

Kartleggingsverktøyet kan hjelpe

Kartleggingsverktøyet SAT-OHL-Hos ble pilotert ved Sykehuset Innlandet, Akershus universitetssykehus, Skogli Helse- og Rehabiliteringssenter AS, Unicare Hokksund AS og Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser.

I tillegg gjennomførte Søberg Finbråten og forskerkollegaene intervjuer med ansatte og ledere ved hver av de fem deltakende helseinstitusjonene.

Og tilbakemeldingene var klare – dette verktøyet kan være nyttig for sykehus og andre helseinstitusjoner.

– En revidert versjon av dette kartleggingsverktøyet kan brukes for å avdekke mulige forbedringsområder for å bli mer helsekompetansevennlige. Det kan dreie seg om utvikling av systemer og prosedyrer som sikrer enkel tilgang til helseinformasjon og tjenester. Det igjen vil gjøre det enklere å finne frem for brukerne, og at helseinformasjonen blir formidlet slik at den blir enklere å forstå, sier Hanne Søberg Finbråten.

Verktøyet kan altså bidra til å styrke arbeidet med å oppnå likeverdige helsetjenester, og utjevne sosialt skapte helseforskjeller i befolkningen.

Prosjektet har blitt gjennomført på oppdrag fra Helsedirektoratet, og har, som befolkningsundersøkelsen, blitt gjennomført i samarbeid med det internasjonale WHO initierte nettverket M-POHL (Action Network on Measuring Population and Organizational health literacy).

Kontaktinformasjon:

Bilde av Hanne Søberg Finbråten
Førsteamanuensis
hanne.finbraten@inn.no

I tillegg har disse tre vært med på prosjektet:

Av Ole Martin Ringlund
Publisert 13. okt. 2023 14:04 - Sist endret 16. okt. 2023 13:01