Slik kan du håndtere julestresset

Mange nordmenn blir litt ekstra stresset i ukene opp mot jul. Men en kort gåtur ute i snøen vil kunne gjøre underverker.

Naturbilde langs Strandpromenaden i Lillehammer.

Studien viser at en kort gåtur på 20 min vil ha effekt på mentalt stress. Foto : Karen-Ingrid Fryjordet/Høgskolen i Innlandet.

Det viser en fersk studie fra Høgskolen i Innlandet. Mange studier har tidligere sett på hvilken effekt en tur ute i frisk luft har på stressnivået vårt, men svært få av disse har blitt gjennomført om vinteren, når de grønne parkene er erstattet av synkende temperaturer og snø. Det er en av grunnene til at dette eksperimentet ble gjennomført i februar i år.

Det hjelper å gå seg en tur

– Vi fant ut at både fysisk og mentalt stress gikk ned etter en kort tur utendørs, så om du føler litt ekstra på stresset nå inn mot julehøytiden vil jeg anbefale deg å ta en kort gåtur. Du trenger ikke å gå langt for å få ned stressnivået ditt, sier førsteamanuensis ved Institutt for psykologi, Carolien Konijnenberg.

30 unge voksne og studenter tok del i eksperimentet som er del av en masteroppgave som ble levert i vår. Innendørsaktivitetene fant sted i psykologilabben på Storhove, mens turene utendørs startet og sluttet ved studiested Lillehammer.

– Konklusjonen er at en gåtur utendørs i kaldt vintervær er en god måte å redusere hverdagsstress. Selv en kort tur på 20 minutter viste seg å ha effekt, sier Konijnenberg.

Studie med 30 deltagere

Deltagerne ble delt i to grupper, der den ene gruppen fikk instruksjoner om å gå en tur på 20 minutter ute i snøen, mens den andre gikk rolig på tredemølle innendørs i 20 minutter før gruppene byttet dagen derpå. Ved å måle det såkalte stresshormonet kortisol (som frigjøres når man har mye stress) fikk man et innblikk i den enkeltes fysiologiske stress, mens man ved et spørreskjema dokumenterte mentalt stress.

– Resultatene fra studien viste at både en tur ute i snøen og en rolig tur på tredemølle reduserte det fysiologiske stresset hos deltagerne, men kun det å gå en kort tur ute reduserte det mentale stresset slik at deltagerne følte seg mer avslappet, forklarer Konijnenberg.

En tidligere studie gjennomført ved HINN med et litt annet fokus og metodikk underbygger disse funnene. Den tidligere studien viser at aktivitet utendørs i lunsjpausen gjør at vi føler oss bedre, særlig om vinteren, ved at vi får koblet av og får ny energi.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 15. des. 2022 08:53 - Sist endret 15. des. 2022 08:53