– Vi kan ikke jobbe med KI i undervisning, uten å vite hvordan man bruker det i forskning

Såkornmidler skal brukes til å utforske bruk av KI i arbeid med faglitteratur – for både studenter og ansatte.

En ki-generert illustrasjon av en stor pc-skjerm på en kontorpult med en stol foran, lamper fra taket og pynt på veggen.

Samtaleroboter kan brukes til å lage mer eller mindre vellykkede illustrasjoner, men hvordan kan de brukes i forskning og undervisning? Illustrasjonen er laget ved hjelp av DALL-E.

Et team ledet av pedagogikkprofessor Hanne Riese, skal bruke såkornmidler til å utforske bruk av KI i arbeid med faglitteratur – for både studenter og ansatte.

Målet er å utvikle en læringssti og to undervisningsmodeller, som skal kunne tas i bruk på tvers av fagområder.

Forskning og undervisning henger sammen

– Høgskolen har lagt godt til rette for at vi skal kunne diskutere og problematisere bruk av kunstig intelligens i undervisningen, mens det har vært mindre søkelys på bruk av det i forskningen. Men disse perspektivene er tett sammenvevde, sier Riese og understreker at de med KI i dette prosjektet legger vekt på de generative samtalerobotene.


 – Vi må utforske hvordan man kan bruke samtaleroboter i forskningsarbeid. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne skape gode undervisningsmodeller som kan støtte studentene når de bruker samtaleroboter i sitt arbeid med å lære å skrive og lese akademiske tekster. Høyere utdanning innebærer en sosialisering inn i en praksis der det å lese og skrive akademiske tekster er sentralt. Dette utfordres vi på av samtalerobotene, det gjelder alle fag og fagområder, sier Riese.

En annen motivasjon for prosjektet er det store spørsmålet om hvordan undervisningen kan bidra til at studentene tenker kritisk når de bruker kunstig intelligens.

Her kan du lese om Høgskolen i Innlandet sin nye bachelor i kunstig intelligens

Engasjerer både BA- og p.hd.-studenter

Målet med prosjektet er å utvikle en læringssti og to undervisningsmodeller for bruk av generative samtaleroboter i undervisning på bachelornivå.
– Ideen er at modellene skal bli såpass generelle at de skal kunne tas i bruk på flere fagområder, forteller Riese.

Prosjektteamet består i tillegg av høgskolelektorene Jorid Avdem og Oddmund Toft, førsteamanuensene Anne Mette Bjørgen og Elisabeth Suzen, og stipendiatene Jonas Berger og Steffen Frøyhov.

Prosjektdeltakerne har i tillegg til å utvikle undervisningsmateriell, som mål å utvikle egen kompetanse både gjennom undervisningsutvikling og forskning, og Frøyhov vil trekke dette arbeidet inn i sin egen doktoravhandling.

Bachelorstudenter i pedagogikk som vil skrive bacheloroppgave om tematikken, har også blitt invitert til å være med og diskutere med prosjektgruppa.
- De stiller gode spørsmål, og er opptatt av at de trenger støtte i å tenke kritisk, forteller Riese. 

Skal bruke ChatGTP systematisk

I løpet av vårsemesteret skal teamet systematisk prøve ut bruk av samtaleroboter i lesing, idéarbeid og skriving, og føre logg over egne erfaringer. Disse vil bli brukt til å utvikle en demoversjon av et undervisningsopplegg som prøves ut i en undervisningsøkt i vårsemesteret.

– Et eksempel på en øvelse som kan være del av et slikt opplegg, er å bruke en generativ samtalerobot som ChatGTP til å samle inn informasjon om et begrep eller en teori som er relevant innenfor fagområdet. I neste omgang analyseres kvaliteten og relevansen på informasjonen, og gjennom dialog omkring det man har funnet og hvordan det blir vurdert, er målet å utvikle både kompetanse i og kritisk refleksjon rundt, bruken av generative samtaleroboter, forklarer Riese om metodikken.

I prosjektplanen inngår også gruppeintervjuer av studenter, før de starter å utvikle en undervisningsmodell som skal ferdigstilles, prøves ut i to emner, og evalueres høsten 2024. Det ferdige materialet skal etter planen tilgjengeliggjøres og deles gjennom Digitale læringsressurser (DLR) – og forhåpentligvis komme til nytte for både undervisere og studenter på tvers av fagfelt.

Såkornmidler til åpne digitale læringsressurser

Prosjektet «Bruk av KI i arbeid med faglitteratur, for studenter og ansatte» er ett av sju forskningsprosjekter som fikk tilsagn om såkornmidler for 2024. HINN lyser ut interne såkornmidler hvert år for å stimulere ansatte til å fremme god utdanningskvalitet gjennom kontinuerlig utvikling og innovasjon i høgskolens utdanninger. Den siste utlysningen vektla utvikling av åpne digitale læringsressurser. Totalpotten var på 1 million kroner, og hvert prosjekt kunne søke om inntil 150 000 kroner.

Kontakt

Bilde av Hanne Riese
Professor
E-post
hanne.riese@inn.no
Telefon
+47 62 43 00 68
Av Marte Veimo
Publisert 2. feb. 2024 13:34 - Sist endret 2. feb. 2024 13:34