Skal vise fram HINNs forskning på Hunderfossen

Høgskolen i Innlandet og Energisenteret samarbeider om en multimedia-forestilling som i sommer skal vises i Hunderfossen Familiepark. Premieren er 11. juli.

Portrettfoto av tre unge skuespillere. De har mørke klær og står mot en blå bakgrunn.

Henrik Sebak, Maria Øyberg Toftaker og Andrea Hartviksen spiller viktige roller i forestillingen. Foto: Høgskolen i Innlandet v/Erlend Moe.

– Energisenteret er opptatt av god formidling når det gjelder energi generelt, og fornybar energi spesielt. HINN har et forskningsmiljø der det skjer mye spennende, og vi ønsker å synliggjøre dette i våre kanaler. Forestillinger som dette er lærerike og underholdende både for våre gjester og ansatte, sier daglig leder i Energisenteret, Bjørn Kleiven.

Initiativ fra Energisenteret

I og med at energi er tema under Forskningsdagene som arrangeres til høsten, tok Kleiven kontakt med HINN for å se om vi kunne lage noe i fellesskap knyttet til energi i alle mulige former.

Resultatet er et samarbeid om multimedia-forestillingen om kroppens energi kalt «Reisen til Mars – en romodyssé fra Innlandet», som har premiere hos Energisenteret 11.juli.

– Forskningsdagene går av stabelen i september, men vi tjuvstarter ved å vise forestillingen her i Energisenteret nå i juli, sier Kleiven.

Jente som øver til forestillingen.
Andrea Hartviksen er en av skuespillerne som i sommer er involvert i forestillingen. Foto: Høgskolen i Innlandet v/Erlend Moe.

Energisenteret er et opplevelsessenter om vannkraft og annen fornybar energi som holder til i Hunderfossen Familiepark.

Barn mellom 6-12 år og deres familier er hovedmålgruppen til senteret, en aldersgruppe HINN også ønsker å synliggjøre vår forskning overfor.

Handlingen foregår i et romskip

Forestillingen bruker et romskip som kulisse, der bilder og videoer dukker opp på en skjerm inne i romskipet. Hovedpersonen er en astronaut på vei til Mars. Hva må til for å få til at et menneske kan legge ut på en så lang romferd?

Sjangermessig er multimedia-forestillingen tett opp mot en form for science fiction, og tar for seg energi i mange ulike former, blant annet menneskelig energi og hvordan dyr bruker og sparer energi, relatert blant annet til bjørneforskningen som nylig har fått mye oppmerksomhet ved HINN.

Handlingen er lagt til framtiden, og i tillegg til forskning på bjørn er forskning fra idrettsmiljøet ved HINN brukt for å illustrere hvilke utfordringer en slik reise vil kunne by på for kroppen.

Plakat om forestillingen med teksten "Reisen til Mars" mot en svart bakgrunn og en astronaut i forgrunnen.
Forestillingen vil ha premiere i Energisenteret 11. juli. Foto: Energisenteret v/Tore Jacobsen.

En gjennomgangsfigur i forestillingen er også en animert bjørneunge kledd i noe som ligner en romdrakt.

– Vi håper publikum vil lære noe, samtidig som de blir underholdt. Vårt motto er «lek og lær», og forestillingen står godt til dette mottoet. Jeg vil rette en stor takk til teamet ved HINN som har laget forestillingen, sier Kleiven.

Roser HINN-ansatte

Forskningsformidler ved HINN, Erlend Moe, har skrevet manus, Sverre Galgum har videoregi og Lars Bjarne Mythen har foto. I tillegg er Henrik Selbak, Maria Øyberg Toftaker og Andrea Hartviksen med som unge skuespillere. Tidligere student på Spillskolen, Kris Hastings Raumli, har ansvaret for 3D og animasjoner.

– Et slikt samarbeid med HINN bidrar til at Energisenteret får innsikt i spennende miljøer og fagområder i vår region som vi ellers ikke har tilgang til. Vi mener også at den arenaen Energisenteret er, egner seg godt til å formidle stoff om forskning. God forskning trenger publisitet, og vi kan være en av flere arenaer som kan bidra på en god måte, sier Kleiven.

Energisenteret vil til og med 31. juli i sommer ha to til tre daglige visninger av forestillingen i et auditorium med plass til ca. 70 personer.

Totalt har senteret rundt 130.000 besøkende i sommersesongen, og medregnet visninger av forestillingen for skoleklasser i høst håper man at det i alt vil bli mer enn 50 forestillinger.

– Det er vanskelig å si eksakt hvor mange personer som vil få med seg forestillingen i sommer, men vi har et nøkternt estimat som tilsier at den vil bli vist for mellom 2500 og 3000 personer, avslutter Kleiven.

Til høsten er det også planlagt stand for Energisenteret med visning under Forskningsdagene på følgende datoer:

• Lørdag 23. september på Strandtorget
  • Onsdag 27. september på AMFI Elverum