Om CERiTE
Studiens første del vil kartlegge hva slags kunnskap som finnes om rasisme og diskriminering i lærerutdanningsfeltet. Dette arbeidet vil innebære å gå gjennom tidligere forskning i Norge og intervjue lærerstudenter og lærerutdannere fra ulike fagmiljøer og institusjoner som utdanner lærere i Norge. Målet er å kartlegge hvordan dagens lærerutdanning forbereder fremtidens lærere til å undervise i- og håndtere rasisme i skolen. Hvordan opplever lærerstudentene og lærerutdannerne at det undervises i rasisme og diskriminering ved lærerutdanninger i dag? Basert på dataene som samles inn skal forskergruppen, i samarbeid med ulike partnerne, utvikle forskningsbasert kunnskap på området.
Leder av prosjektet, førsteamanuensis Prisca Bruno Massao ved Høgskolen i Innlandet (HiNN) uttaler: - Det er for lite empirisk kunnskap på dette feltet, og midlene gjør at vi i dette samarbeidsprosjektet får muligheten til å kunne jobbe systematisk med disse temaene med både interne og eksterne aktører. Dette blir et tverrfaglig og tverrsektorielt prosjekt som angriper tematikken fra ulike vinkler, noe som er en klar fordel.
Virtual Reality (VR) og museer sentralt
I studien står også utvikling av ulike undervisningsmetoder i den aktuelle tematikken sentralt. I prosjektet vil man benytte VR-teknologi. Dette gjøres ved å utvikle problembaserte scenarier som lærerstudenter og lærerutdannere kan prøve ut. VR-teknologi benyttes for å simulere situasjoner knyttet til rasisme i skolen. Etter å ha gjennomgått de ulike VR-scenariene skal lærerstudenter få reflektere over sine egne reaksjoner når de møter på ulike rasistiske situasjoner i skolen. Slike situasjoner kan være møte med rasisme i friminuttene, i klasseromssituasjonen eller i foreldresamtaler. Ved å benytte VR-scenarier i studien er formålet å bevisstgjøre lærerstudenter og lærerutdannere på hvordan de kan gjenkjenne, forebygger og håndtere rasisme i skolen og i andre utdanningskontekster.
Museene som deltar som samarbeidspartnere i prosjektet arbeider med spørsmål og formidling knyttet til erfaringer med rase, rasisme og inkludering/ekskludering i det norske samfunnet i fortid og nåtid. Målet er å bygge samarbeidskultur mellom lærerutdanningen og museene, slik at vi kan utveksle kompetanse og bruke museene som læringsarena for lærerstudentene, og på den måten forberede lærerstudentene på å samarbeide med museer når de selv blir lærere. Forskning viser at gjennom å besøke en utstilling stimulerer man den kritiske tenkningen som i større grad setter studenter i stand til å diskutere tema knyttet til rase og rasisme basert på fortiden og nåtidens forståelse av samfunn.
Nyskapende prosjekt
Prosjekter ble beskrevet i evalueringen fra Forskningsrådet som nyskapende i den forstand at det bringer sammen aktører fra en bred representativ gruppe både i offentlig og privat sektor. Vi vil i tillegg bruke VR som et utdanningsverktøy for å identifisere og håndtere rasisme, samt at vi benytter museer som alternative læringsarenaer der man gir lærerstudenter mulighet for å se temaet rase og rasisme fra ulike ståsteder og faglige innfallsvinkler.
Deltakere og samarbeidspartnere
CERiTE-prosjektet har Høgskolen i Innlandet som hovedkoordinator og involverer i tillegg samarbeid med Høgskolen i Østfold, Elverum kommune, Nansen Fredssenter, Norsk Utvandrermuseum, Glomdalsmuseet, Ransfjordmuseet og et VR-firma.
Prosjektleder og kontaktperson
- E-post
- prisca.massao@inn.no
- Telefon
- +47 62 59 79 58
Prosjektdeltakere
Professor Camilla Eline Andersen, HINN
Professor Thor-André Skrefsrud, HINN
Førsteamanuensis Kristin Skinstad van der Kooij, HINN
Førsteamanuensis Siri Wieberg Klausen, HINN
Førsteamanuensis Håvard Vibeto, HINN
Førstelektor emeritus Inger Mokkelbost Haug, HINN
Førsteamanuensis Sandra Fylkesnes, Høgskolen i Østfold
Samarbeidspartnere
CERiTE i media
- Skal forske på rasisme i lærerutdanningen – Inn.no
- Det er på høy tid å forske på rase og rasisme i lærerutdanningene, Søberg – Nettavisen.no
- Sløseri eller samfunnsnytte? – Klassekampen.no
- Forskning på rasisme i lærerutdanningen – Fagpressenytt.no
- HINN med rasismeforskning: – Vi trenger kunnskap – Utrop.no
- Glad rektor etter at høgskolen fikk 52 millioner kroner til forskning – Østlendingen.no
Deltakere i prosjektet
CERiTE-prosjektet har Høgskolen i Innlandet som hovedkoordinator og involverer i tillegg samarbeid med Høgskolen i Østfold, Elverum kommune, Nansen Fredssenter, Norsk Utvandrermuseum, Glomdalsmuseet, Ransfjordmuseet og et VR-firma.
Prosjektet ledes av førsteamanuensis Prisca Bruno Massao og består av et team på tretten personer.
Fra HINN deltar prosjektleder førsteamanuensis Prisca Bruno Massao, professor Camilla Eline Andersen, førsteamanuensis Kristin Skinstad van der Kooij, professor Thor-André Skrefsrud, førsteamanuensis Siri Wieberg Klausen, førsteamanuensis Håvard Vibeto og førstelektor emeritus Inger Mokkelbost Haug.
Fra Høgskolen i Østfold er det førsteamanuensis Sandra Fylkesnes som deltar i prosjektet.
Fra DEMBRA ved Nansen Fredssenter deltar Hanna Bakland og Anita Rapp-Ødegaard, fra Utvandrermuseet deltar Terje Mikael Hasle Joranger, fra Glomdal museet deltar Sigurd Nilsen, fra Randfjords museet deltar Maja Musum, Hjørdis Bjølseth deltar fra Elverum kommune. I tillegg til en representant fra hver samarbeidspartner, deltar også lærer Karianne Kristiansen Sveen, fra Børstad Ungdomsskole, Hamar og lærer Anna-Martha Van Grieken, fra Jønsberg videregående skole, Stange.
Referansegruppe
Prosjektet har også en referansegruppe med både nasjonale og internasjonale medlemmer som rådgivere for prosjektet, blant annet deltar professor emerita Christine Sleeter ved University of California, USA og Fikile Nxumalo fra Universitetet i Toronto. Reza Gholam deltar fra Universitetet i Birmingham.