Thyness med artikkel

Hilde Thyness fikk våren 2023 publisert en artikkel i tidsskriftet Language and Education om læreres tilnærming til flerspråklige foreldre.

Hilde Thyness

Hilde Thyness

Foto: DigiMulti

Artikkelens tittel er: Teachers’ construction of their roles and responsibilities for inclusive language practices with multilingual parents - a case from Norway. Artikkelen er publisert med Open Access

Lærerens ansvar for inkludering

Mens Overordna del i læreplanen gir et tydelig ansvar til lærerne for kvaliteten på samhandlingen med foreldre, er det spenninger i både utdanningspolitiske og samfunnsmessige diskurser knyttet til språk og inkludering. I lys av dette undersøkes det i artikkelen hvordan lærere i kvalitative intervjuer snakker om sitt ansvar for inkluderende språkpraksiser med foreldre som har norsk som andrespråk.

Inkluderende språkpraksiser?

Analysen viser at lærerne har en tydelig verdiorientering mot å se på flerspråklighet som en ressurs og også for å påta seg ansvaret for inkludering. Samtidig kommer det fram i intervjuene at de fleste lærerne er orientert mot ettspråklige ideologier knyttet til bruk av norsk og at det er en tendens til å overlate kommunikasjonsbyrden til innvandreren. Lærerne peker også på flere begrensninger i sin arbeidshverdag. En begrensning som blir framhevet er at arbeidsdagen er fylt av for mange oppgaver. I tillegg mangler det oppmerksomhet fra skoleledelsen og i lærerkollegiet rettet mot kommunikasjon med flerspråklige foreldre. Disse to begrensningene gjør at hensynet til inkluderende språkpraksiser drukner i andre oppgaver. Det fins heller ingen systemer på institusjonsnivå for å innhente informasjon om foreldre og deres språklige repertoar. Dette oppfattes også av lærerne som et hinder.

På denne måten blir verdiorienteringen, som kunne lagt til rette for inkluderende språkpraksiser, hindret av ettspråklige ideologier og institusjonelle begrensninger.

Les artikkelen

Thyness, H. (2023). Teachers' construction of their roles and responsibilities for inclusive language practices with multilingual parents - a case from Norway. Language and Education,  (ahead-of-print), 1–18. https://doi.org/10.1080/09500782.2023.2221251

Kontaktinformasjon

Bilde av Hilde Thyness
Stipendiat
E-post
hilde.thyness@inn.no
Telefon
+47 62 59 79 37
Emneord: DigiMulti Av DigiMulti
Publisert 30. juni 2023 08:42 - Sist endret 12. sep. 2023 13:10