Mandag 17. juni var en rikholdig FAITHED-dag på begge sider av svenskegrensen.
Aktuelt fra FAITHED
Den siste uka i mai oppfylte FAITHED-prosjektet tre delmål i løpet av tre begivenhetsrike dager på Hamar.
Vårens andre kronikk fra FAITHED-prosjektet er publisert i avisa Vårt Land fredag 24. mai. Media er oftest opptatt av de "to store" aktørene, økningen i antallet humanistiske konfirmanter og nedgangen i Den norske kirke. Minoritetenes tilbud blir ofte oversett, men disse er av særlig interesse for FAITHED-prosjektet.
Fredag 31. mai disputerer FAITHED-forsker Synnøve Markeng for doktorgraden ved Høgskolen i Innlandet.
FAITHED-forskere formidler i mange kontekster, denne gangen i Ulstein.
I serien "FAITHED formidler tilbake til forskningsfeltet" er turen kommet til Kateketisk senter i Oslo katolske bispedømme.
FAITHED-forsker Marta Bivand Erdal satte migrasjonsrelatert mangfold på dagsorden under katolsk utdanningskonferanse i Bergen.
Ramadan er i gang. Lærere må få mer kunnskap for å kunne være støtte for elevene sine, mener forsker.
"Fasten før festen - mer enn mindre mat" er tittelen på ein kronikk frå FAITHED-prosjektet ved inngangen til den muslimske fastemånaden Ramadan.
Onsdag 6. mars holdt FAITHED-forsker Synnøve Markeng foredrag for over 150 deltakere på den årlige dialogkonferansen til Muslimsk Dialognettverk.
Forskningsfunn bør deles, ikke bare med vitenskapssamfunnet, men også med praksisfeltet som utforskes.
Ja, hva er det egentlig du leser om når du leser ordet "koranskole"?
I løpet av én uke har PhD-kandidat Synnøve Markeng publisert to artikler i internasjonale tidsskrifter.
Hvilke pedagogiske tilnærminger benytter koranlærere i islamsk fritidsundervisning i Norge?
Hva synes katolske ungdommer om KRLE-undervisningen på skolen? Blir unge muslimer mer eller mindre religiøse enn foreldrene sine? Hva foregår i lørdagsundervisningen for barn og unge i norske moskeer? Og hva tenker skoleledere om det religiøse mangfoldet i klasserommene i grunnskolen?
Migrasjonsbakgrunn er et fellestrekk i de religiøse minoritetene FAITHED-prosjektet studerer. I et stort intervju på katolsk.no deler FAITHED-forsker Marta Bivand Erdal innsikter om det store mangfoldet i Den katolske kirke i Norge.
Tyske forskarar har spelt ei særleg rolle i utviklinga av "ikkje-formell religionsopplæring" som omgrep og som forskingsfelt.
Torsdag 19. oktober hadde FAITHED-forskere undervisning for masterstudenter i programmet Global migrations & social justice ved University of Glasgow.
Mandag 25. september lanseres en rapport om undervisning for barn og unge i moskeer i Oslo.
FAITHED-forsker Nora S. Eggen er Norges første universitetslærer i koranhermeneutikk.
I august presenterte FAITHED-forskere funn fra intervjuer med skoleledere på den internasjonale ECER-konferansen i Glasgow.
Hvordan drive trosopplæring med deltakere fra alle kanter av verden?
Hva lærer KRLE-lærerstudenter om muligheter og utfordringer ved bruk av hellige tekster i klasserommet?
I sommer presenterer vi foreløpige resultater fra FAITHED-prosjektet på flere internasjonale konferanser. Først ut er migrasjonskonferansen MIGREL i Stavanger.
Dei som deltar i trusundervisning, lærer sjølvsagt om tru. Men kva anna lærer dei?