I Karlstad og Oslo

Mandag 17. juni var en rikholdig FAITHED-dag på begge sider av svenskegrensen.

Marianne Friisberg Larssen, Ole Kolbjørn Kjørven og Anders Aschim i hhv Karlstad og Oslo (foto: Synnøve Markeng og Birgitte Lerheim)

Hele seks FAITHED-forskere deltok i Nordic Conference of Religious Education [NCRE) i Karlstad 17.-19. juni. Mandag la de fram resultater fra FAITHED-prosjektet i et eget symposium med tittelen "Understanding educational transfer between non-formal faith education and public R[eligious] E[ducation]". Anne Grethe Kjelling og Synnøve Markeng presenterte "Muslim students’ experiences with Quran studies and public schooling". Thor-André Skrefsrud og Marianne Hustvedt stilte spørsmålet "Public school and non-formal religious education – complementary or not? RE teachers’ perspectives", og Marianne Friisberg Larssen og Ole Kolbjørn Kjørven snakket om "Young people’s experiences with ​Catholic catechesis". Kommentator var Jenny Berglund, professor ved Stockholms universitet og professor II ved Høgskolen i Innlandet og medlem av den internasjonale rådgivergruppa for FAITHED-prosjektet. Vår nybakte doktor Synnøve Markeng hadde også et eget innlegg under konferansen, knyttet til undervisning om Koranen i og utenfor skolen.

Samtidig med symposiet i Karlstad var prosjektleder Anders Aschim gjest hos forskergruppa Levd Religion. Praksis, kjønn og materialitet ved Teologisk fakultet, Universitetet i Oslo. Han ga et overblikk over status og resultater i prosjektet så langt. Dessuten deltok han i samtalen om tre spennende doktorgradsprosjekter som alle på ulike måter var knyttet til jødiske temaer, i antikken og i dagens Norden.

Du kan lese mer om FAITHED-prosjektet (Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge) her.

Emneord: FAITHED, trosopplæring, skole, Koranen, jødedom Av Anders Aschim
Publisert 20. juni 2024 08:54 - Sist endret 20. juni 2024 09:27