FAITHED på katolsk skolekonferanse

FAITHED-forsker Marta Bivand Erdal satte migrasjonsrelatert mangfold på dagsorden under katolsk utdanningskonferanse i Bergen.

Marta Bivand Erdal (Foto: Heidi Øyma)

Dagsseminaret «Hva er et menneske? Kristen humanismes betydning for utdanning» gikk av stabelen i Bergen 25. april med i underkant av hundre deltakere. Det rikholdige programmet favnet tema fra katolsk utdanning som motkultur til kunstig intelligens og de muligheter og utfordringer dette byr på, med spørsmål om menneskelighet som rød tråd.

FAITHED-forsker Marta Bivand Erdal deltok i konferansen med en av fire parallelle sesjoner. Hun tematiserte og tilrettela for samtale om migrasjonsrelatert mangfold som virkelighet, mulighet og utfordring i utdanning. Innlegget kombinerte et fugleperspektiv på demografi og innsikter fra FAITHED-forskning fra fire katolske menigheter med et nedenfra-og-opp perspektiv. Ut fra dette skisserte hun hva følgene av migrasjon over tid kan innebære for enkeltpersoner, familier, menigheter, men også på skoler, i lokalsamfunn og i samfunnet som helhet. Deltakerne diskuterte sine perspektiver i grupper, ut fra erfaringer i katolske skoler, praktisk og med tanke konkrete muligheter og utfordringer.

Viktige stikkord er den erfarte diskriminering som skaper utfordringer for tilhørighet og opplevd anerkjennelse for mange unge i det norske samfunnet. Fellesskap og ønske om å skape trygge læringsarenaer kommer tydelig frem i katolske menigheter, som kjennetegnes ved migrasjonsrelatert mangfold. Samtidig flettes forbindelser mellom kultur, språk, tro og identitet sammen i levd erfaring i hverdagen.

Arrangementet fant sted i forkant av den årlige generalforsamlingen til Komitéen for katolsk utdanning i Europa, hvor katolske skoleledere og skoleeiere fra ulike katolske bispedømmer og nasjonale katolske skolekontor møtes.

Avsluttende panelsamtale. Fra høyre: Ståle Kristiansen (NLA), Dom Elias Carr (Klosterneuberg, Wien), Theresa Robberstad (St Paul gymnas), Marta Bivand Erdal (PRIO), Peder Solberg (NLA). Samtalen ble ledet av Clemens Cavallin (NLA), ikke på bildet. Foto: Nicholas Christiansen

Konferansen var et samarbeid mellom NLA Høgskolen, og forskningsgruppen Katolske studier især, og Skolekontoret i Oslo Katolske Bispedømme.

Du kan lese mer om FAITHED-prosjektet her.

Emneord: FAITHED, katolsk, katolske skoler, migrasjon, mangfold Av Marta Bivand Erdal
Publisert 27. apr. 2024 16:27 - Sist endret 30. apr. 2024 19:06