English version of this page

Forskerposisjonalitet

Posisjonalitet har blitt et viktig begrep i forskningslitteraturen. Hvem forskeren er og hvilket forhold hen står i til deltakerne i forskningen – hvilken betydning har det for den kunnskapen som utvikles?

Helena Margrethe Strandli Schmidt, Tonje Baugerud og Marta Bivand Erdal

FAITHED-forsker Marta Bivand Erdal, samfunnsgeograf og migrasjonsforsker ved PRIO, innleder om temaet på en workshop ved Teologisk fakultet, Universitetet i Oslo med tittelen "Positionality in research and teaching – why should we care? Some reflections", onsdag 15. mars kl. 09.00-11.30. Arrangør er forskergruppa Ethical spaces.

Marta har reflektert om posisjonalitet i flere publikasjoner, blant annet i "En av oss, en utenforstående, eller noe imellom? Posisjonalitet i forskning blant katolikker i Norge", s. 140–159 i A. Aschim, O. Hovdelien og H. K. Sødal (red.)(2016), Kristne migranter i Norden, Portal/Cappelen Damm, og i J. Carling, M. B. Erdal og R. Ezzati,  "Beyond the insider–outsider divide in migration research"Migration Studies, 2(1), 2014, s. 36–54.

Emneord: FAITHED, migrasjon, posisjonalitet Av Anders Aschim
Publisert 2. mars 2023 14:26 - Sist endret 2. mars 2023 15:01