I et ferskt temanummer av tidsskriftet Prismet presenterer FAITHED-prosjektet nye funn om barn og unge, mange av dem med innvandrerbakgrunn, som deltar i fritidsundervisning i regi av religiøse minoriteter i Norge. Heftet ble lansert på årskonferansen til Norsk religionspedagogisk forskerforum (NoReFo) i Bergen 30. november 2023.
FAITHED-prosjektet (Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge) er en studie om og med barn og unge med bakgrunn i de to største religiøse minoritetene i Norge, Den romersk-katolske kirke og muslimske forsamlinger. Mange av disse barna og ungdommene deltar både i religionsundervisning i eget trossamfunn og i KRLE-undervisningen i offentlig skole.
Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. Et tverrfaglig team av utdanningsforskere, religionsforskere og samfunnsforskere har observert undervisning og gjort intervjuer med deltakere, foreldre og lærere i katolsk katekese og islamopplæring i moskeer. Videre har de intervjuet skoleledere og KRLE-lærere i barne- og ungdomsskoler og samlet inn elevoppgaver. Temanummeret inneholder seks artikler:
- Katolsk katekese i Norge (Anders Aschim og Marta Bivand Erdal)
- Moskéundervisning i Norge gjennom 50 år (Nora S. Eggen)
- Skolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfold (Ole Kolbjørn Kjørven, Marianne Hustvedt og Thor-André Skrefsrud)
- Katolsk ungdom i møte med KRLE-faget (Marianne Friisberg Larssen og Anders Aschim)
- Islamskoler i Norge: Om virkelighet og idealer (Hildegunn Valen Kleive og Vebjørn Horsfjord)
- Mer religiøse enn sine foreldre: Religiøs overføring og individualisering blant norske muslimer (Ånund Brottveit)
Heftet kan lastes ned herfra (åpen tilgang) eller fra Prismets hjemmeside.