Første forskningspublikasjon fra FAITHED-prosjektet

Hva synes katolske ungdommer om KRLE-undervisningen på skolen? Blir unge muslimer mer eller mindre religiøse enn foreldrene sine? Hva foregår i lørdagsundervisningen for barn og unge i norske moskeer? Og hva tenker skoleledere om det religiøse mangfoldet i klasserommene i grunnskolen?

Forside og forord fra Prismet nr. 4/2023

Ole Kolbjørn Kjørven, Anne Grethe Kjelling, Marianne Friisberg Larssen og Anders Aschim med Prismet 4/2023

I et ferskt temanummer av tidsskriftet Prismet presenterer FAITHED-prosjektet nye funn om barn og unge, mange av dem med innvandrerbakgrunn, som deltar i fritidsundervisning i regi av religiøse minoriteter i Norge. Heftet ble lansert på årskonferansen til Norsk religionspedagogisk forskerforum (NoReFo) i Bergen 30. november 2023.

FAITHED-prosjektet (Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge) er en studie om og med barn og unge med bakgrunn i de to største religiøse minoritetene i Norge, Den romersk-katolske kirke og muslimske forsamlinger. Mange av disse barna og ungdommene deltar både i religionsundervisning i eget trossamfunn og i KRLE-undervisningen i offentlig skole.

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. Et tverrfaglig team av utdanningsforskere, religionsforskere og samfunnsforskere har observert undervisning og gjort intervjuer med deltakere, foreldre og lærere i katolsk katekese og islamopplæring i moskeer. Videre har de intervjuet skoleledere og KRLE-lærere i barne- og ungdomsskoler og samlet inn elevoppgaver. Temanummeret inneholder seks artikler:

• Katolsk katekese i Norge (Anders Aschim og Marta Bivand Erdal)
  • Moskéundervisning i Norge gjennom 50 år (Nora S. Eggen)
  • Skolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfold (Ole Kolbjørn Kjørven, Marianne Hustvedt og Thor-André Skrefsrud)
  • Katolsk ungdom i møte med KRLE-faget (Marianne Friisberg Larssen og Anders Aschim)
  • Islamskoler i Norge: Om virkelighet og idealer (Hildegunn Valen Kleive og Vebjørn Horsfjord)
  • Mer religiøse enn sine foreldre: Religiøs overføring og individualisering blant norske muslimer (Ånund Brottveit)

Heftet kan lastes ned herfra (åpen tilgang) eller fra Prismets hjemmeside.

Av Anders Aschim
Publisert 30. nov. 2023 17:24 - Sist endret 21. des. 2023 11:23