English version of this page

Koranlæreres pedagogiske tilnærminger

Hvilke pedagogiske tilnærminger benytter koranlærere i islamsk fritidsundervisning i Norge?

Forfatterne Markeng og Berglund, artikkelens abstract

Som en del av FAITHED-forsker Synnøve Markengs doktorgradsprosjekt har hun publisert artikkelen "In the Child’s Best Interest: Analyzing Pedagogical Approaches among Teachers of the Qur’an in Norway" sammen med Jenny Berglund, professor ved Stockholms Universitet og Høgskolen i Innlandet og medlem av FAITHED-prosjektets internasjonale rådgivergruppe. Artikkelen har åpen tilgang i tidsskriftet Religion & Education og kan fritt lastes ned herfra.

I artikkelen analyserer og sammenlikner Markeng og Berglund de pedagogiske tilnærmingene til to erfarne koranlærere som tilhører ulike generasjoner, på bakgrunn av deres livshistorier og erfaringer i det norske samfunnet, og i lys av teoretiske begreper som 'ritualization of religious scripture' (Watts)  og 'faith literacy' (Rosowsky).

Du kan lese mer om FAITHED-prosjektet her.

Emneord: FAITHED, ikke-formell trosopplæring, Koranen, islam, faith literacy, religiøse skrifter Av Anders Aschim
Publisert 8. des. 2023 16:28 - Sist endret 8. des. 2023 16:31