Mangfold blant norske muslimer

FAITHED-forsker Ånund Brottveit og forskningsinstituttet KIFO presenterer funn fra en omfattende spørreundersøkelse blant muslimer i Norge på en konferanse 21. mars.

KIFO-konferanse 21. mars 2023. https://www.kifo.no/
Ånund Brottveit

FAITHED-forsker Ånund Brottveit er sosialantropolog og forskningssjef ved KIFO Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning. Sammen med kolleger ved KIFO har han nylig gjennomført en omfattende spørreundersøkelse blant migranter fra land med muslimsk majoritetsbefolkning. Undersøkelsen inneholder også spørsmål om deltakelse i trosopplæring, og funnene vil være svært interessante for FAITHED-prosjektet.

KIFO skriver på sin hjemmeside:

Muslimer i Norge blir ofte omtalt som én gruppe. Men det finnes mange måter å være muslim på, og muslimsk tro kan ta mange former. Vi har behov for mer kunnskap om norske muslimer. Ny forskning fra KIFO, Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning har undersøkt norske muslimers tro, og også deres holdninger til en rekke andre spørsmål knyttet til religion og livssyn. Ved hjelp av en omfattende spørreundersøkelse, er mange av disse temaene nå kartlagt for første gang.

KIFO arrangerer i samarbeid med Sentralen i Oslo en konferanse 21. mars, der disse nye funnene vil bli presentert og diskutert. Konferansen åpnes av statsråd Kjersti Toppe.

Emneord: FAITHED, islam, mangfold Av Anders Aschim
Publisert 5. mars 2023 17:21 - Sist endret 5. mars 2023 17:29