English version of this page

Prosjektverksted

De mange deltakerne i FAITHED-prosjektet samler inn et omfattende datamateriale. Men hvordan skal de klare å analysere alt sammen?

Fra venstre øverst: Marta Bivand Erdal, Marianne Friisberg Larsen, Synnøve Markeng, Thor-André Skrefsrud. I midten: Ole Kolbjørn Kjørven, Nora S. Eggen. Nederst: Marianne Hustvedt, Vebjørn Horsfjord, Anders Aschim, Anne Grethe Kjelling, Hildegunn Valen Kleive. Foto: Hildegunn Valen Kleive

Så langt: 45 feltobservasjoner av trosundervisning i katolske menigheter og muslimske forsamlinger. 79 intervjuer med barn, unge, foreldre og lærere i trosopplæringen, foruten med skoleledere og KRLE-lærere i offentlig skole. Og ennå er vi langt fra ferdige med datainnsamlingen i forskningsprosjektet Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge (FAITHED). Flere besøk gjenstår, både i storbystrøk og i distrikter på Østlandet og Vestlandet. Nå har vi også utarbeidet elevoppgaver som vil bli besvart av KRLE-klasser i barne- og ungdomsskoler i de samme områdene.

Samtidig forbereder vi oss til å analysere et spennende, omfattende og mangfoldig datamateriale. Dataverktøyet NVivo, en programvare for analyse av kvalitative data, er en viktig felles plattform i dette arbeidet. I løpet av februar og mars er forskerne i prosjektet samlet til digitalt prosjektverksted for å utvikle felles redskaper og strategier for analysearbeidet. Samfunnsgeografen Marta Bivand Erdal (PRIO) leder verkstedet. Hun har lang erfaring med slikt arbeid. Og resten av oss bidrar ivrig.

Emneord: FAITHED, trosopplæring, KRLE Av Anders Aschim
Publisert 23. feb. 2023 13:09 - Sist endret 24. feb. 2023 10:08