Så langt: 45 feltobservasjoner av trosundervisning i katolske menigheter og muslimske forsamlinger. 79 intervjuer med barn, unge, foreldre og lærere i trosopplæringen, foruten med skoleledere og KRLE-lærere i offentlig skole. Og ennå er vi langt fra ferdige med datainnsamlingen i forskningsprosjektet Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge (FAITHED). Flere besøk gjenstår, både i storbystrøk og i distrikter på Østlandet og Vestlandet. Nå har vi også utarbeidet elevoppgaver som vil bli besvart av KRLE-klasser i barne- og ungdomsskoler i de samme områdene.
Samtidig forbereder vi oss til å analysere et spennende, omfattende og mangfoldig datamateriale. Dataverktøyet NVivo, en programvare for analyse av kvalitative data, er en viktig felles plattform i dette arbeidet. I løpet av februar og mars er forskerne i prosjektet samlet til digitalt prosjektverksted for å utvikle felles redskaper og strategier for analysearbeidet. Samfunnsgeografen Marta Bivand Erdal (PRIO) leder verkstedet. Hun har lang erfaring med slikt arbeid. Og resten av oss bidrar ivrig.