Religiøs identitet i skolen

Onsdag 6. mars holdt FAITHED-forsker Synnøve Markeng foredrag for over 150 deltakere på den årlige dialogkonferansen til Muslimsk Dialognettverk.

Synnøve Markeng (Foto: Kai Erik Westergaard)

Konferansen til Muslimsk Dialognettverk (MDN) fant sted på Oslo Plaza. Blant deltakerne var mange av FAITHED-prosjektets målgrupper, slik som skoleledere, lærere, imamer, prester og unge frivillige i ulike religiøse organisasjoner. FAITHED-stipendiat Synnøve Markeng fikk æren av å innlede den første tema-seksjonen om trosidentitet i friminuttene. Synnøve presenterte et forskningsbasert utgangspunkt for å diskutere religiøs identitet i skolen, med vekt på elev- og lærerperspektivet. Hun benyttet både eksempler fra sitt eget doktorgradsarbeid og eleverfaringer fra FAITHED-materialet for å konkretisere og diskutere mulige dilemmaer lærere og elever kan stå ovenfor. Forskerinnlegget ble fulgt opp med erfaringer fra en skoleleder og unge voksnes egne erfaringer, samt en paneldebatt hvor aktuelle aktører deltok (se programmet i sin helhet her).

Fra MDNs dialogkonferanse (Foto: Kai Erik Westergaard)
Lederskap og deltakere ved MDNs dialogkonferanse (Foto: Kai Erik Westergaard)

Blant de andre talerne under konferansen var barne- og familieminister Kjersti Toppe, Oslos ordfører Anne Lindboe, imamer fra moskeer i Oslo-området og avtroppende generalsekretær ved Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, Ingrid Joys. Konferansen favnet altså bredt, både med tanke på publikum og hvilke perspektiver som er inkludert i samtalen. Ikke minst er det en viktig møteplass for å bli kjent med andre og for å starte samtaler på tvers av bransjene. FAITHED-prosjektet vil kunne bidra til å styrke det forskningsbaserte fundamentet for slike diskusjoner.

Du kan lese mer om FAITHED-prosjektet her.

Emneord: FAITHED, islam, Muslimsk Dialognettverk, unge muslimer Av Synnøve Markeng
Publisert 8. mars 2024 18:09 - Sist endret 8. mars 2024 18:13