Religiøse skrifter i mangfoldige klasserom

Hva lærer KRLE-lærerstudenter om muligheter og utfordringer ved bruk av hellige tekster i klasserommet?

Stipendat Synnøve Markeng og forsiden av tidsskriftet Prismet

Stipendiat Synnøve Markeng har i en rykende fersk artikkel i Prismet undersøkt lærebøker i religionsdidaktikk for lærerutdanningen, med tanke på hvordan bøkene framstiller arbeid med religiøse skrifter i KRLE-undervisningen. Doktorgradsprosjektet som denne artikkelen inngår i, undersøker hvordan religiøse tekster brukes i forskjellige undervisningskontekster - i trosopplæringen som foregår i religiøse forsamlinger, og i skolens KRLE-undervisning. I kjernen av FAITHED-prosjektet, med andre ord. 

Synnøve identifiserer flere utfordringer. Hovedvekten i lærebøkene ligger på forståelsen av tekstinnholdet. Men i den religiøse bruken av disse tekstene er det også andre forhold som er viktige, blant annet: Hvordan framføres tekstene? Hvordan behandles de, som fysiske objekter? Og hvem har autoritet til å fortolke dem?

I doktorgradsprosjektet inngår dessuten to andre artikler, en som bygger på intervjuer med KRLE-lærere i skolen, en annen som bygger på intervjuer med koranlærere i muslimske forsamlinger.

Emneord: FAITHED, KRLE, lærerutdanning, lærarutdanning, religiøse skrifter, trosopplæring, trusopplæring, Koranen Av Anders Aschim
Publisert 22. juni 2023 17:38 - Sist endret 22. juni 2023 17:38