English version of this page

Tre milesteiner på ei uke

Den siste uka i mai oppfylte FAITHED-prosjektet tre delmål i løpet av tre begivenhetsrike dager på Hamar.

FAITHED-teamet sammen med Advisory Board-medlemmene Jenny Berglund (helt til venstre) og Lene Kühle (nummer tre fra høyre)

Onsdag 29. mai var det midtveislesning for stipendiat og FAITHED-forsker Anne Grethe Kjelling. Anne Grethe la fram utkast til to artikler og en metodologisk introuksjon som deler av PhD-prosjektet «Unge muslimer i moskéundervisninga og i skolens religionsundervisning – og midt imellom». Professor Jenny Berglund, Stockholms universitet og professor II ved Høgskolen i Innlandet, var midtveisleser. Hun er også medlem av FAITHED-prosjektets internasjonale Advisory board. Sammen med andre FAITHED-forskere deltok også et annet medlem av Advisory Board, professor Lene Kühle, Aarhus Universitet, i en stimulerende og interessant diskusjon.

Torsdag 30. mai var ni FAITHED-forskere samlet til tekstseminar sammen med Jenny Berglund og Lene Kühle. Vi arbeidet med utkast til fire kapitler til de to bøkene FAITHED-prosjektet planlegger, en på norsk og en på engelsk. Emnene spente fra katolske ungdommers opplevelse av konfirmasjonstiden via unge voksne frivillige trosopplærere til KRLE-læreres synspunkter på fritidsundervisning i religiøse forsamlinger og strategier for katolsk opplæring i ulike europeiske kontekster. En svært konstruktiv arbeidsdag ble avsluttet med en gjesteforelesning av professor Göran Larsson, Göteborgs universitet, over temaet "Jødedom, islam og antisemittisme".

Fredag 31. mai hadde stipendiat Synnøve Markeng sin prøveforelesning for doktograden, etterfulgt av disputas om avhandlingen «Koranen ‘her inne’ og ‘der ute’: En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring» Ordinære opponenter var profesor Göran Larsson og førsteamanuensis Mona Helen Farstad, Høgskulen på Vestlandet. Professor em. Sidsel Lied opponerte ex auditorio. Du kan lese mer om Synnøves doktorarbeid her.

Emneord: FAITHED, ikke-formell trosopplæring, Koranen, islam Av Anders Aschim
Publisert 13. juni 2024 12:21 - Sist endret 13. juni 2024 12:25