Symposium BAM! 2023 - Robotene kommer!

Symposium har som hovedtema hvordan bruken av kunstig intelligens (KI) kan påvirke den norske film, tv og spillbransjen. Målet er å få undersøkt den eksplosive utviklingen av KI man har opplevd det siste året innen film, tv og spill, gjennom keynotes, paneldebatter og paperfremlegg.

Symposiet ønsker å ta for seg ulike aspekter ved produksjon og distribusjon av film, tv, spill og nærliggende medier, med da særlig søkelys på utbredelsen av KI. Tilgangen til KI som følge av allmenn gjøring av OpenAI i 2022 har gitt bransjene mange muligheter og utfordringer. Her ønsker BAM! å utforske denne teknologiske muligheten og eventuelle trusselen denne KI-revolusjonen utgjør.

Registering

Det er gratis å delta og man må ikke ha send inn abstract for å delta

Trykk på link for å registre deg til symposium: Påmelding Frist for å melde seg på er 31. oktober 

Send inn abstract/presentasjon

Har du et abstract/presentasjon du vil framføre på symposium, så send det til havard.vibeto@inn.no

Frister

Frist for abstract: 28. september 
Paper/utvidet abstract: 8. november 
Frist for registrering: 31. oktober 
Endelig program: 15. Oktober 

Keynote: Hvordan utvikle spill og fange publikums innsikt ved hjelp av AI

Fredrik Hasseleid og Michael Fridman
Fredrik Hasseleid                               Belma Huskic.
Qvisten Animation                              InFuture

Dyreparken og Qvisten Animation AS med inFuture AS og Universitetet i Agder har om et ambisiøst forskningsprosjekt innen kunstig intelligens kalt AIM – AI-drevet Multiformat-univers. Her skal man  forske på hvordan man best kan formidle nye historier på tvers av filmer, serier, spill og parkaktiviteter, også kjent som multiformat-universer. 

 

Keynote: Når AI lager bedre innhold enn deg

Eirik Solheim

Erik Solheim - NRKBeta

Mandag 20.11

Sted: Rom 212 ( Biohus 3) - HINN Hamar 

 

Program Mandag

09.15 Åpning (Håvard Vibeto - Hinn) 

09.30 Keynote: AI i animasjon- og spillutvikling

Belma Huskic InFuture og Fredrik Hasseleid Qvisten Animation

Kort beskrivelse: Dyreparken og Qvisten Animation AS med inFuture AS og Universitetet i Agder har om et ambisiøst forskningsprosjekt innen kunstig intelligens kalt AIM – AI-drevet Multiformat-univers. Her skal man  forske på hvordan man best kan formidle nye historier på tvers av filmer, serier, spill og parkaktiviteter, også kjent som multiformat-universer. 

1015 Pause

1025 Keynote: Når AI lager bedre innhold enn deg

Eirik Solheim - NRK Beta

1130 Samtale mellom keynotes og en moderator med spørsmål fra salen

1200 LUNSJ

1300 Presentasjon av Abstract (25 min per pers inkludert sp.mål)

1.Misrepresentation and manipulation of actuality in documentary photography: a case study of Jonas Bendiksens The Book of Veles. Isak Okkenhaug, Volda University College 

2.Implications of Generative Artificial Intelligence used in Animation. Ole Haga, HINN

3.EN STRØM AV MULIGHETER? HVORDAN INNHOLD OG BRUKERE FINNER HVERANDRE PÅ STRØMMETJENESTER. Mona Solvoll (BI Norwegian Business School), Kim Tallerås (OsloMet), Linn-Birgit Kampen Kristensen (BI Norwegian Business School) og Marius Øfsti (Aarhus University)

4.Hva er det norske ved norske dramaserier på Netflix? Audun Engelstad, HINN

5.Må man ta ulike hensyn for vising av den samme filmen på kino og TV? - En refleksjon over hvordan det jobbes med etikk i dokumentarfilm, og hvorfor det er så viktig.  Camilla Vanebo, HINN

1500 Pause

1515 Presentasjon av Abstract (25 min per pers inkludert sp.mål)

5.Hvordan AI vil prege 3D-grafikk. – Sigbjørn Remi Galåen og Henning Birkeland (HK)

6.Exporting film, importing work, and public support: three approaches to keeping a small film industry in business av Marius Øfsti, Cathrin Helen Bengesser, and Jakob Isak Nielsen, Aarhus University

1610 Pause

1625 Presentasjon av Abstract (30 min per pers inkludert sp.mål)

Local television and regional film in Norway. Roel Puijk, HINN

Den norske dataspillbransjen historie: Fra scene til Indie. Håvard Vibeto, HINN

17:25 Avsluttning - Håvard Vibeto

 

18:00 Middag

Symposium BAM! 2023 - Robotene kommer!

Det er gratis å delta og man trenger ikke ha et paper for å delta. Det er åpent for alle som vil høre på. 

Deltagelse

Ved å sende inn og delta på symposiet med et utkast eller en ide til et paper, vil det gis mulighet for å presentere sin paper/artikkel og få tilbakemelding på den, slik at den kommer et steg nærmere publisering. Man kan lese Call for papers her. Fristen for å sende inn paper har nå gått ut. Det er også lov og ønskelig å delta uten et paper, om man bare vil faglig oppdatere seg eller bygge nettverk.

Vi ønsker papers som kan bringe nye perspektiver på den norske film-, TV- og spillbransjen slik den er anno 2023, samt utviklingstrender bransjen kan stå overfor fremover. Symposiet inviterer forskere  og bransjefolk til å sende inn papers som kan omhandle, men ikke er begrenset til disse temaene: 

  • Bruken av KI i tv-, film- og dataspillbransjen
  • Etiske og kunstneriske utfordringer med KI i tv-, film- og dataspillbransjen
  • Case studier fra produksjon innenfor tv-, film- og dataspillbransjen.  
  • Arbeidsforhold innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Rekruttering innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Organisatoriske forhold innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Finansiering og støtteordninger innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Internasjonalisering av tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft innenfor tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Bedriftsetablering i tv-, film- og dataspillbransjen 
  • Kultur versus kommersialisering i tv-, film- og dataspillbransjen. 
  • Hva innebærer “uavhengighet” (‘indie’) i ulike bransjer? 
  • Studier av enkeltbedrifter  
  • Studier av produksjoner 
  • Bruk og overføring av teknologi 
  • Tilgang til distribusjon/marked 
  • Rollen til det offentlige ovenfor de små bedriftene 
  • Betydningen av små bedrifter i bransjene 
  • Kunstneriske utvikling i små bedrifter 
  • Andre spørsmål som er knyttet film- tv og spillbransjene 

Bidrag kan være på et skandinavisk språk eller engelsk.

Det er gratis å delta på symposiet, men middagen vil ha en egenandel.