Temaside: Helsekompetanse

Helsekompetanse handler i korthet om de ferdighetene enkeltpersoner har for å kunne få tilgang på og omsette helseinformasjon for å kunne mestre egen helsesituasjon.

Helsekompetanse dreier seg imidlertid ikke kun om personlige ferdigheter. En persons helsekompetanse må også ses i lys av den konteksten vedkommende er i, og hvilke ferdigheter som kreves for å kunne håndtere helsen i den aktuelle situasjonen.

For å øke folks helsekompetanse er det derfor nødvendig å ha fokus både på den enkeltes ferdigheter og samtidig gjøre helsesystemet og -tjenestene mer helsekompetansevennlig (organisatorisk helsekompetanse) ved å redusere de krav personene stilles overfor.

Hvorfor helsekompetanse er viktig

I dagens samfunn utsettes vi stadig for informasjon om helse. Slik informasjon er tilgjengelig gjennom flere kanaler, slik som fra helsepersonell, media, reklame og sosiale medier, noe som gjør at man står overfor mange flere valg når det gjelder håndtering av egen helse i dag enn det man gjorde for få år siden.

Dessuten kan det være utfordrende for mange å vite hva som er kvalitetssikret informasjon som man kan stole på og ikke. Man er dermed avhengig av en viss helsekompetanse for å kunne gjøre sunne livsstilsvalg, mestre egen helsetilstand, navigere i helse- og omsorgstjenestene på en hensiktsmessig måte og kunne delta aktivt i samtale med helsepersonell.

Tilstrekkelig helsekompetanse er altså nødvendig for at den enkelte skal kunne være aktive deltakere i helsehjelpen. Helsekompetanse blir ansett å være sentralt for å utjevne sosiale ulikheter i helse, samt for at helsetjenesten skal bli mer bærekraftig.

Helsekompetanse som forskningsområde ved HINN

Ved Høgskolen i Innlandet (HINN) forskes det på helsekompetanse i befolkningen, i utsatte grupper og organisatorisk helsekompetanse. Forskningen knyttet til helsekompetanse er en del av et større internasjonalt forskningsprosjekt i regi av The WHO Action Network on Measuring Population and Organizational Health Literacy (M-POHL; https://m-pohl.net/).

I regi av M-POHL ble befolkningsstudien Health literacy survey 2019 (HLS19) gjennomført i 17 europeiske land. Sammen med Helsedirektoratet og OsloMet, var Høgskolen i Innlandet ansvarlig for den nasjonale delen av undersøkelsen. Gjennom telefonintervjuer ble helsekompetansen kartlagt hos rundt 8000 personer i Norge, inkludert rundt 2000 personer fra fem innvandrerpopulasjoner.

Rapporter som viser resultatene fra denne kartleggingen av helsekompetanse, finnes på Helsedirektoratet sine nettsider:

Tilsvarende kartlegging av personers helsekompetanse planlegges gjennomført hvert 5. år.

Ph.d.-prosjekter innen helsekompetanse ved HINN

Ved HINN er det to Ph.d.-prosjekter basert på HLS19 data:

Health literacy in young people

Christopher Le: Health literacy in young people: a large-scale population-based study

Bilde av Christopher Le
Høgskolelektor
E-post
christopher.le@inn.no
Telefon
+47 61 28 83 35

Health literacy among immigrants

Kathrine Krüger Østbøll: Measuring health literacy among immigrant populations living in Norway with a special focus on navigating the healthcare system and communicating with healthcare professionals

ph.d.-stipendiat
E-post
kathrine.ostboll@inn.no
Telefon
+47 62 43 01 35

Helsekompetansevennlige helsetjenester (Organisatorisk helsekompetanse)

Helsekompetanse anses som individuell ferdighet, men også som helsetjenestens tilpasninger til personers ulike nivåer av helsekompetanse. Helsekompetansevennlige helsetjenester eller organisasjoner omhandler tilpasninger av helsetjenestene som gjør det enklere for personer å navigere, forstå og bruke informasjon og tjenester for å kunne håndtere egen helse[1]. Ved Høgskolen i Innlandet pågår en pilotstudie som har til hensikt å undersøke gjennomførbarheten (feasibility) for implementering av egenrapportering av standarder og indikatorer for helsekompetansevennlige organisasjoner ved bruk av instrumentet International Self-Assessment Tool for Organizational Health Literacy (responsiveness) of Hospitals (OHL–Hos). Denne studien er også knyttet til M-POHL samarbeidet. I samarbeid med Helsedirektoratet gjennomføres piloteringen av instrumentet ved fem institusjoner i Norge: Sykehuset Innlandet, Skogli Helse- og Rehabiliteringssenter AS, Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser, Unicare Hokksund AS og Akershus Universitetssykehus.

Helsekompetanse som forskningsområde er knyttet til forskergruppen Helse og mestring i et tverrfaglig perspektiv

Forskere innenfor helsekompetansefeltet ved Høgskolen i Innlandet er også knyttet til det nasjonale forskningsnettverket HELINOR (Health literacy research in Norway). Lenke til nettside her.

Helsekompetanse i undervisningen ved HINN

Ved Høgskolen i Innlandet undervises det om helsekompetanse både på bachelor- (Sykepleie og Folkehelsearbeid), videreutdannings- (Rehabilitering, samhandling og ledelse) og masternivå (Helsesykepleie, Avansert klinisk allmennsykepleie og Folkehelsevitenskap med vekt på endring av livsstilsvaner). Helsekompetanse inngår også som tema i Ph.d.-programmet Helse og velferd.

Hvordan søke om bruk av måleinstrumenter og data fra HLS19- studien:

Ansatte ved Fakultet for helse- og sosialfag har etter godkjent søknad prioritert tilgang til datamaterialet. Informasjon om hvordan man kan få tilgang til data, og hvordan man kan søke finnes her:

https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/befolkningens-helsekompetanse

[1] Brach, C., Keller, D., Hernandez, L. M., Baur, C., Parker, R., Dreyer, B., Schyve, P., Lemerise, A. J. & Schillinger, D. (2012). Ten attributes of health literate health care organizations. Institute of Medicine of the National Académies.

Kontaktinformasjon

Kontaktperson for forskning og undervisning på helsekompetanse ved Høgskolen i Innlandet er:

Bilde av Hanne Søberg Finbråten
Førsteamanuensis
E-post
hanne.finbraten@inn.no
Telefon
+47 62 43 07 89