Kvikksølv i rompetrollenes barnehager

Forurensning med kvikksølv kan være et stort problem for amfibier. En ny forskningsartikkel har målt kvikksølvinnholdet i søleputtene der rompetrollene i Amazonas vokser opp.

Grafisk sammendrag av forskningsresultatene

Grafisk sammendrag av ny forskningsartikkel om kvikksølvforurensning på oppvekstplassene til rompetroll i Amazonas.

Evenstad-ansatt Martin Mayer tar del i et forskningsprosjekt som omhandler amfibier i Amazonas. Under fjorårets feltarbeid har han målt kvikksølvinnholdet i oppvekstputtene til en giftfrosk. Forskningen er nå publisert i en artikkel i Science of the Total Environment. Her kommer et sammendrag av artikkelen:

Artisanal og småskala gullgruvedrift (ASGM) har blitt en stor trussel for neotropiske skoger. Denne teknikken for å skaffe gull er en betydelig drivkraft for avskoging på liten skala og den største bidragsyteren til kvikksølvutslipp til både atmosfæren og ferskvannssystemene globalt. Tidligere studier har vist virkningene av kvikksølvakkumulering på ulike akvatiske økosystemer og organismer. Imidlertid har dets konsekvenser i andre, mer diskrete systemer som phytotelmata (vannholdende plantestrukturer), og organismene der, så langt gått ubemerket hen.

Her viser vi høye konsentrasjoner av kvikksølv (gjennomsnitt ± SD: 1,43 ± 2,19 ppm) i phytotelmata og andre små bassenger, de vannlevende mikromiljøene som brukes av den neotropiske giftfrosken Dendrobates tinctorius som rumpetrolloppdrettssteder. I 17 % av tilfellene fant vi kvikksølvkonsentrasjoner over det alvorlige effektnivået (SEL = 2 ppm) for ferskvannssedimenter. Kvikksølvkonsentrasjoner varierte avhengig av bassengkarakteristikker og hadde en tendens til å øke i nærheten av kjente ASGM-steder. Vi fant ingen effekt av kvikksølvkonsentrasjon på antall D. tinctorius rumpetroll i et gitt basseng. Rumpetroll ble funnet i bassenger med konsentrasjoner på opptil 8,68 ppm, noe som tyder på at D. tinctorius-fedre ikke unngår bassenger med høye kvikksølvnivåer for rumpetrollavsetning. Mens ytterligere forskning er nødvendig for å bestemme potensielle effekter av kvikksølv på rumpetrollutvikling, fant vi en spennende tendens til at rumpetroll i senere utviklingsstadier har lavere kroppstilstand når de forekommer i bassenger med høyere Hg-konsentrasjoner.

Funnene våre gir bevis på relevante Hg-konsentrasjoner i de terrestriske vannsystemene som brukes av anuraner som avler fytotelm, og fremhever behovet for ytterligere felt- og eksperimentelle studier som undersøker implikasjonene av kvikksølvforurensning for rumpetrollutvikling og oppførsel og den generelle bevaringen av Amazonas biologiske mangfold.

Publisert 16. jan. 2024 11:55 - Sist endret 16. jan. 2024 11:55