Sikt KI-chat

Som ansatt og student har du tilgang til tjenesten Sikt KI-chat. Med den kan du stille spørsmål, få hjelp og føre samtaler. Tjenesten forutsetter Feide for pålogging.

Gå til Sikt KI-chat

Velg «Høgskolen i Innlandet» som tilhørighet. For studenter er brukernavnet det samme som studentnummeret.

Glemt passord? Du kan opprette et nytt passord i Selvbetjeningsportalen.

Bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisning

Ansatte og studenter har tilgang til språkmodellen KI-chat (kunstig intelligens-chat) fra Sikt. Språkmodellen KI-chat fra Sikt er laget for bruk i undervisning. Med Sikt KI-chat får du fordelen med GPT-teknologi og kunstig intelligens, i tillegg blir personvernet og datasikkerheten din ivaretatt.

Hvorfor bruke SIKT KI-chat?

Tjenesten kan brukes som en del av undervisning og forskning. Alle studenter og ansatte kan fritt benytte tjenesten.
Sikt KI-chat er den eneste chat GPT-tjenesten ved HINN som kan benyttes til å behandle data og persondata opp til med gult (internt) lagringsnivå.

Fordeler med Sikt KI-chat

  • Samtaler lagres i brukernes nettlesere og blir slettet automatisk etter maks 30 dager
  • Personvernet til brukerne er ivaretatt
  • Chatten er sikker
  • Laget for bruk i undervisning
  • Microsoft vet ikke hvem sluttbrukeren er, og Sikt lagrer ikke chathistorikk
  • Opplysningene blir ikke brukt til å trene KI-modellen videre
  • Støtter GPT 3.5 og GPT 4.0. Sikt KI-chat vil følge de fremtidige versjonene fra Microsoft
  • Støtter Feide-innlogging
  • Støtter engelsk, bokmål og nynorsk

Les mer om Sikt KI-chat på sikt.no.

Hva kan jeg bruke SIKT KI-chat til?

Det finnes ingen fasit på hvordan du bruker verktøy innen kunstig intelligens. Som eksempler kan den brukes til informasjonssøk, oversette språk, forbedre og strukturere tekst, få oppsummert innhold og essensen i en lang tekst, som en oversetter mellom språk, som en studiekamerat/diskusjonspartner, teknisk støtte, planlegging og organisering og underholdning. Husk å være kildekritisk.

Sikt KI-chat brukes som et verktøy, ikke som en kilde. Selv om teksten som genereres ser overbevisende ut, kan det være feil, misvisende eller partisk informasjon.

Kildekritikk

GPT som KI-modell er trent til å være nøytral og objektiv, men algoritmene som ligger til grunn baserer sine svar på data som løsningen er trent på. Den kan også, til en viss grad, gjengi korte tekster som er skrevet av andre uten at det kommer tydelig frem. Tekster fra løsningen kan dermed inneholde beskyttende immaterielle rettigheter. Det er derfor nødvendig å være sterkt kildekritisk.

Mer om kunstig intelligens og Chat-GPT

 

Innholdsansvarlig: IT-avdelingen Sist endret 29. feb. 2024 10:36