Innovasjonsstudiet for småkommuner i gang

Vi har nå gjennomført første samling i det helt nye studiet Videreutdanning i planlegging, innovasjon og ledelse (PIL). Turen gikk til Helgeland, der 30 studentene fra kommunene Alstahaug, Nesna og Træna møttes til første samling på Nesna.

hvit hus foran hvite fjelltopper og snø, sol på fjellet med flott vinterlys

PIL-studiet gjennomføres i vakre omgivelser. Bilde: Aksel Hagen

Videreutdanning i planlegging, innovasjon og ledelse (PIL) er et nyutviklet studium, spesielt utformet med tanke på aktiviteter, utfordringer og forutsetninger i småkommuner og hvordan disse skal kunne initiere, planlegge og gjennomføre innovasjonsprosjekter. Målet er at prosjektene skal generere merverdi både for kommunen som organisasjon og for samfunnet.

Den første samlingen

Den første samlingen på Helgeland ga gode faglige dialoger i plenum og på tvers av kommuner, og det ble jobbet med utforsking av temaer for innovasjonsprosjekt i egen kommune. Totalt skal det være tre fysiske samlinger. Disse følger fasene i en innovasjonsprosess med utforsking, innsikt, idegenerering, prototyping og testing.

Andre samling er lagt til Sandnessjøen i februar 2024, mens siste samling skal være på Træna, i april 2024. Det er et mål at studiet på sikt også kan tilbys til kommuner i andre regioner.

mann som stiger ut av propellerfly i mørke
Aksel Hagen på vei til undervisningen. Bilde: Trude Hella Eide
​​​​​​

PIL er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) gjennom ordningen for fleksibel og desentralisert utdanning. Kompetansesenter for offentlig innovasjon (KOI) har initiert og utvikler studiet i samarbeid med Studiesenteret RKK Ytre Helgeland og kommunene i regionen.

Førsteamanuensis Aksel Hagen er fagansvarlig for studietilbudet.

Mer informasjon om studiet: Videreutdanning i planlegging, innovasjon og ledelse (PIL) - Høgskolen i Innlandet

Emneord: PIL, helgeland, studietilbud, innovasjon Av Trude Hella Eide, Windy Kester Moe
Publisert 24. nov. 2023 13:17 - Sist endret 24. nov. 2023 14:22