Positive Deviance seminar med Arvind Singhal

KOI inviterte torsdag 13.oktober til et dagsseminar med professor Arvind Singhal, som er en ledende professor innenfor Positive Deviance.

En gruppe på 15 seminardeltakerne foran den røde statua til HINN på Lillehammer

Positive Deviance (PD), eller Positive avvik på norsk, er en metode for å finne løsninger på komplekse velferdsutfordringer på både individuelt, organisatorisk og sosialt nivå. PD-tilnærmingen er brukt i over 65 land for å løse et bredt spekter av sosiale og organisatoriske utfordringer. PD tar utgangspunkt i at det alltid finnes noen individer eller grupper som finner løsninger og som lykkes, til tross for lik tilgang til ressursene. Disse «noen» er de positive avvikene. PD er en innovasjonstilnærming der vi snur tenkningen vår på hodet, og i stedet for å ha fokus på problemene, ser etter de som finner løsningene.

Torsdag 13.oktober inviterte KOI til et dagsseminar med professor Arvind Singhal, som er en ledende professor innenfor PD og har gitt ut flere bøker om temaet, i tillegg til en mengde fagfellevurderte artikler. Seminaret samlet ansatte i NAV og fagansatte fra HINN, og det var en godt fornøyd gjeng som uttalte seg etter seminaret: - «Dette var inspirerende, morsomt, tankevekkende og lærerikt! Vi fikk godt innblikk i både hvordan tilnærmingen kan brukes i praktisk arbeid innenfor velferds- og sosialtjenesten, og hvordan vi kan bruke PDi forskning».

Arvind Singhal er professor ved University of Texas og professor 2 ved Høgskolen i Innlandet.

Emneord: seminar, Positive deviance, singhal Av Trude Hella Eide
Publisert 17. okt. 2022 14:48 - Sist endret 17. okt. 2022 14:48