Hvordan få folk til å bruke biblioteket oftere?

Biblioteket er et sted for å låne bøker, få hjelp til søk eller en plass der det er sosialt akseptert å være alene. Hva er Høgskolens bibliotek for deg? Og hvordan kan bibliotekarene hjelpe deg enda bedre? Biblioteket jobber med saken!

Internt infoskriv hvordan få folk til å bruke bibliotekets tjenester

Utgangspunktet for dagens arbeid

Tjenestedesign var temaet for fagdagen til HINNS bibliotekansatte denne uke. KOI fasiliterte verkstedet.  -Det er artig å bruke tjenestedesign internt på HINN, sier verkstedsleder og førsteamanuensis Gunhild Vedum. Vanligvis bruker hun metoden i eksterne kurs og undervisning.

Tjenestedesign er et brukerorientert design, som altså tar behovene til brukerne som utgangspunkt. Derfor har dagens deltakere intervjuet studenter og ansatte om hvordan de bruker biblioteket og hva de eventuelt savner. Disse intervjuene er utgangspunktet for videre arbeidet.

Må tilpasse seg forventninger

-Verden rundt oss forandrer seg, så vi må tilpasse oss nye forventninger til forskere og studenter, forteller biblioteksdirektør Anna Løken.

-Prosessen har fokus på å lage tjenester som er sosial og økonomisk bærekraftig. Hun er begeistret for dagen som gir inspirasjon til å utvikle disse gode tjenester.

-Dessuten er det for mange ansatte nå endelig første gang på to år at de treffes.

Det kom fram mange gode idéer, det som er viktig er implementering for å få til en endring. -Det er da viktig at det settes av ressurser til å prosessen videre, avslutter Wedum.

Se video der Gunnhild Wedum forteller om tjenestedesign her

På workshoppen jobber alle bibliotekansatte med å utvikle bedre tjenester
På workshoppen jobber alle bibliotekansatte med å utvikle bedre tjenester

 

Emneord: Tjenestedesign, KOI, bibliotek, workshop Av Windy Kester Moe
Publisert 16. juni 2022 13:05 - Sist endret 16. juni 2022 13:08