Dette har kunstig intelligens å si for eksamensavviklingen

Utviklingen innen kunstig intelligens og verktøy som for eksempel ChatGPT har betydning også for høyere utdanning. Så hvordan skal man som student forholde seg til mulighetene en chatrobot gir?

En oppslått PC med diverse merch fra Høgskolen i Innlandet rundt, og et menneske i blå skjorte som sitter bak tastaturet.

Ved gjennomføringen av eksamen og arbeidskrav er det viktig at studentene setter seg inn i gjeldende regler. Foto : Høgskolen i Innlandet. 

Den teknologiske utviklingen holder et høyt tempo, og kunstig intelligens og chatroboter er trolig kommet for å bli. Når disse verktøyene får nye bruksområder og blir tilgjengelig for stadig flere, resulterer det igjen i både muligheter og potensielle trusler mot det etablerte.

Ved gjennomføring av arbeidskrav og eksamen er studentene pålagt en sterk aktsomhetsplikt, og studentene skal selv sette seg inn i gjeldende regler. Det framkommer klart av regelverket at studentene ikke skal gjengi andres arbeid som sitt eget, og dette gjelder også ved bruk av verktøy knyttet til kunstig intelligens.

Slike verktøy blir tilgjengelige for stadig flere av oss, men reglene er som før.

Regelverket er som før

– Hovedregelen er som tidligere at studentene ikke kan presentere andres arbeid som sitt eget. Dette gjelder både arbeid som er gjort av et annet menneske eller er maskingenerert ved hjelp av kunstig intelligens. Eksamensbesvarelser og arbeidskrav skal være et selvstendig og originalt arbeid utført av studentene selv, sier prorektor utdanning, Stine Grønvold.

Som student vil du trolig ha arbeidskrav og/eller eksamen der alle hjelpemidler er tillatt. I slike tilfeller vil verktøy som benytter seg av kunstig intelligens kunne være et lovlig hjelpemiddel, så lenge du kun benytter det som et verktøy i arbeidet og alt som presenteres er basert på reelle og etterprøvbare kilder.

Maskingenererte påstander, argumenter og ideer presentert som ditt eget arbeid vil regnes som fusk. Vær oppmerksom på at chatroboter kan konstruere fiktive kilder. Vær kildekritisk, og kontakt eller kom gjerne innom biblioteket på studiestedet ditt om du er i tvil.

Få tips til oppgaveskrivingen her.

Benytt deg av etterprøvbare kilder

Som student må du finne etterprøvbare kilder og bruke innhold fra sikre kilder med korrekt kildehenvisning. Kunstig intelligens er ingen etterprøvbar kilde.

– Et sentralt poeng i akademisk skriving er at samtlige påstander skal være etterprøvbare og at det tydelig skal markeres der innholdet bygger på andres arbeid. Som student må du benytte deg av etterprøvbare kilder og bruke disse i tråd med regler og standarder for kildehenvisninger, sier Grønvold.

Dette er kunstig intelligens

Kunstig intelligens er en fellesbetegnelse på systemer som utfører handlinger basert på tolkning og behandling av data, i den hensikt å oppnå et gitt mål. Datatilsynets definerer kunstig intelligens som et begrep som beskriver datasystemer som kan lære av egne erfaringer og løse komplekse problemstillinger i ulike situasjoner. Norges nasjonale strategi for kunstig intelligens fra 2020 gir følgende innføring i begrepet.

En chatbot er et nettbasert verktøy som bruker kunstig intelligens og komplekse algoritmer til å generere tekster basert på store språkmodeller. Det skjer ved å simulere menneskelig tale og skrift i dialogform. I november i fjor ble samtaleroboten ChatGPT lansert, og siden har en rekke andre verktøy kommet til som åpner for mer bruk av kunstig intelligens også i akademia.

Veien videre med kunstig intelligens

ChatGPT beskrives gjerne som en samtale- eller skriverobot. Dette er kort fortalt en kunstig intelligent chatbot som du kan spørre om hva som helst, og som i retur kan svare på det aller meste basert på søkene våre og de enorme datakildene som er tilgjengelig.

– Denne tematikken er svært aktuell og står høyt på høgskolens agenda. VI følger med på utviklingen, holder oss oppdatert om hvilke muligheter teknologien gir og hvilke konsekvenser det kan få at den blir tatt i bruk. Regelverket vårt er som før, men vi har interne diskusjoner der endringer i studentenes opplæring og eksamensformene kan være noe vi vil se nærmere på, sier Grønvold.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 28. mars 2023 10:39 - Sist endret 28. mars 2023 10:39