Høgskolen i Innlandet inngår ny samarbeidsallianse

Rektor Peer Jacob Svenkerud signerte tirsdag kveld en avtale som sikrer økt samarbeid med Nord universitet, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Høgskulen på Vestlandet (HVL).

Fire menn i mørke skjorter som står bak et bord og signerer en samarbeidsavtale.

Den nye samarbeidsalliansen ble signert tirsdag kveld. Fra venstre: Petter Aasen, Peer Jacob Svenkerud, Gunnar Yttri og Ketil Eiane. Foto : Høgskolen i Innlandet.

Signeringen fant sted under arrangementet «Festbrems eller partyfikser – trenger vi regionale universiteter» på Arendalsuka. Avtalen mellom de fire flercampusinstitusjonene har fått navnet VINST-alliansen, og har til hensikt å styrke samarbeidet innen forskning, utdanning og regional utvikling.

– Alliansepartnerne har mye til felles når det gjelder både utfordringer og muligheter, noe som gjør et samarbeid verdifullt. Avtalen er en naturlig forlengelse av at vi har samarbeidet med disse utdanningsinstitusjonene over tid. Vi har store ambisjoner for fremtiden og vil ha større muligheter om vi står sammen, sier rektor Peer Jacob Svenkerud.

Han deltok tirsdag kveld i et debattpanel sammen med rektor Petter Aasen ved USN, prorektor Ketil Eiane ved Nord Universitet og rektor ved HVL, Gunnar Yttri.

– Vår type institusjoner har gode forutsetninger for å se behovene til omgivelsene våre og omstille oss når behovene endrer seg. En viktig oppgave fremover er å skape oppmerksomhet om hva det koster å drive flercampusinstitusjoner, samtidig som vi sikrer høy kvalitet i alt vi gjør, uttalte Svenkerud under debatten.

Flere likhetstrekk mellom alliansepartnerne

Alliansepartnerne har det til felles at de er regionale flercampus utdanningsinstitusjoner med rural lokalisering av flere studiesteder og er opptatt av å sikre god tilgang til forskningsbasert grunnutdanning og etter- og videreutdanning av høy kvalitet i hele landet.

Historien viser at nasjonal politikk og blant annet finansieringssystem til en viss grad slår ut tilnærmet likt blant alliansepartnerne. Målet er at samarbeidet skal kunne redusere hindre som vanskeliggjør institusjonenes samfunnsmandat, å bidra til kunnskapsbasert regional samfunnsutvikling.

– Alliansen formaliseres for å synliggjøre disse problemstillingene og for å styrke arbeidet med disse både faglig og politisk. Den gjelder for tre år, og kan forlenges om alliansepartnere ønsker det, sier Svenkerud.

Omfatter flere aktuelle samarbeidsområder

Administrativ utvikling, faglig samarbeid innenfor regional kunnskapsutvikling og verdiskaping i distriktene er blant de aktuelle samarbeidsområdene som er skissert i avtalen, i tillegg til strategisk samarbeid for å styrke forskning og utdanning innen områder hvor utdanningsinstitusjonene trolig vil ha større gjennomslagskraft om de står sammen.

Å synliggjøre og dokumentere viktigheten av geografisk distribuerte fagmiljø for regional samfunnsutvikling blir også en viktig oppgave.

Alliansen er organisert slik at alle medlemmer er likestilte og beslutninger på vegne av alliansen må ha tilslutning fra samtlige aktører. Det vil bli gjennomført fire møter i året på rektornivå, i tillegg til at det kan bli etablert egne arbeidsgrupper innenfor aktuelle samarbeidsområder.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 16. aug. 2023 09:53 - Sist endret 16. aug. 2023 11:28