Internasjonal konferanse på Hamar

Mer enn 300 deltakere fra 61 institusjoner i 14 land kommer til SANORD-konferanse i Hamar 20. – 22. september.

Dronebilde som viser høgskolens studiested på Hamar fra lufta

SANORD-konferansen foregår ved høgskolens studiested på Hamar.

– SANORD er et nettverk som kobler høyere utdanningsinstitusjoner i Norden og det sørlige Afrika. Nettverket skal bidra til samarbeid innen forskning og utdanning, sier rektor Peer Jacob Svenkerud ved Høgskolen i Innlandet.

Forrige gang «Southern African-Nordic Centre» møttes til konferanse var i Limpopo i Sør-Afrika. Denne gangen er Hamar ramme for arrangementet.

Bærekraft og rettferdighet

– Det overordnede temaet for årets arrangement er utdanning og forskning sin rolle i å skape en bærekraftig og rettferdig fremtid. Utgangspunktet er de alvorlige utfordringene som verden står overfor, og hvordan akademia kan bidra til løsninger, sier Svenkerud.

Programmet er delt mellom plenumsarrangementer med alle 300 deltakere tilstede og mer enn 40 parallellsesjoner som går dypere inn i ulike temaer.

Zambias utdanningsminister, Hon. Douglas Syakalima, deltar og holder første hovedinnlegg i konferansen. Det skjer rett etter at rektor Peer Jacob Svenkerud og Hamar-ordfører Einar Busterud har åpnet konferansen 20. september kl. 09:00.

Også Namibias statssekretær for utdanning deltar sammen med en rekke rektorer og regiondirektører for utdanning.

Relevant program

– Mange har ønsket å bidra til årets program, og vi har sikret oss gode innledere. Vi mener at vi kan tilby deltakerne et spennende og faglig relevant program. Mange påmeldte vitner om at også deltakerne ser det slik, sier Peer Jacob Svenkerud.

På åpningsdagen samles offisielle representanter for SANORD-institusjonene og myndigheter til en rundebordskonferanse ved Hamar kulturhus for samtaler om samarbeidets videre utvikling.

Deltakerne inviteres også til et sosialt program for å bli bedre kjent også utenom konferansesalen. På kveldstid kan de delta i byvandring i Hamar, besøk ved Domkirkeodden og festmiddag ved Hamar Sagbladfabrikk.

Bilde av Stine Grønvold
Prorektor Utdanning