Husk søknadsfristen 15. april

Vårt lokale søknadsweb og Samordna åpnet 1. februar. Det betyr at du kan søke studieplass hos oss frem til 15.april.

Smilende student som jobber på en PC.

Fra og med 1. februar kan du søke høyere utdanning ved Høgskolen i Innlandet. Foto : Høgskolen i Innlandet.

På våre nettsider inn.no finner du relevant informasjon om hvordan du går fram for å søke studier ved Høgskolen i Innlandet. Du finner detaljert informasjon om blant annet timeplan, opptakskrav, læringsmål og praktisk informasjon til de ulike studiene i de respektive studieomtalene.

Det finnes en knapp i studieomtalene som tar deg direkte til riktig søkeportal. Det formelle og praktiske rundt søknad, dokumentasjon og opptak finner du detaljert informasjon om på siden søknad og opptak.

Du kan også melde deg på vårt nyhetsbrev slik at du får relevant informasjon opp mot søknadsfristen 15. april.

For det ordinære opptaket i 2023 vil administrasjonen av opptaket foregå i to ulike søkeportaler:

Samordna opptak

Søknadsweb Høgskolen i Innlandet

Husk søknadsfristen 15. april for søknader både til Samordna opptak og lokalt søknadsweb. Merk at 15. april i år er på en lørdag, så du bør søke i god tid i forkant og aller helst ta kontakt i forkant om du har noen spørsmål rundt søknadsprosessen.

1.mars er fristen for blant annet de som søker på realkompetanse, særskilte vilkår eller har behov for tidlig svar. Fristen 1. mars gjelder både studier via Samordna opptak og vårt lokale opptak. Fristen for å laste opp dokumentasjon for disse søkerne er 20. mars.

Samordna opptak og lokalt Søknadsweb

Søking til års- og bachelorstudier skjer først og fremst via Samordna opptak, mens søking til master- og videreutdanninger skjer gjennom lokalt opptak hos oss.

Samordna opptak koordinerer opptaket til grunnutdanninger ved høgskoler og universiteter i Norge. Ved å samordne opptaket skal søkere rangeres etter like regler. Søknadsweb lokalt hos Høgskolen i Innlandet er først og frem for søking til master- og videreutdanninger. Merk at om du tar enkelte årsstudium ved HINN og skal videre til et bachelorstudium, så kan du benytte lokalt Søknadsweb.

Våre studieomtaler, Samordna opptak og vår nettside om søknad og opptak er gode kilder til informasjon. Opptakskontoret kan svare på spørsmål knyttet til blant annet opptakskrav, studiekompetanse og søknadsprosessen.

Opptakskontoret svarer på telefon 624 30 004 mellom klokken 10.00 og 14.00. De svarer også så fort de kan på e-post på opptak@inn.no.

De viktigste tidsfristene

Viktige tidsfrister gjeldende for Samordna opptak finner du her, mens de viktigste fristene for lokalt opptak ved Høgskolen i Innlandet er her.

Slik søker du studier

For å kunne søke studier hos Samordna Opptak må du først logge deg inn i Søkeportalen med ID-porten. Deretter legger du til studiene du vil søke på i prioritert rekkefølge, i tillegg til andre relevante opplysninger.

Når du har registrert søknaden må du laste opp dokumentasjon. Deretter må du følge opp din egen søknad ved eventuelle mangler. Etter at du eventuelt får tilbud om studieplass må du svare på studietilbudet innen svarfristen.

Denne prosessen er tilnærmet lik også for lokalt opptak via Søknadsweb ved Høgskolen i Innlandet.

Lykke til med studievalget!

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 1. feb. 2023 09:20 - Sist endret 3. apr. 2023 11:06