Statsråden brukte dagen på HINN

Universitetsambisjon, utviklingsmuligheter på Storhove og rekruttering til lærerutdanning var blant temaene da statsråd Oddmund Løkensgard Hoel brukte hele dagen på et besøk ved høgskolen.

Oddmung Løkensgard Hoel og Leif Holst Jensen går i en korridor, i bakgrunne henger fire bannere i guilt blått rødt og grønt

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Løkensgard Hoel i korridoren ved studiestedet på Storhove sammen med dekan Leif Holst Jensen ved Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi.

Foto: Høgskolen i Innlandet.

– Vi er svært glade for at statsråden ville komme til oss på Lillehammer og Kongsvinger. Det ble en dag med god dialog om sentrale temaer for både høgskolen og sektoren, sier rektor Peer Jacob Svenkerud.

Svikt i rekruttering til lærerutdanning

Statsråden tok toget til Lillehammer tirsdag morgen og startet institusjonsbesøket med en omvisning ved studiestedet på Storhove. Underveis møtte han de to lærerstudentene Ingeborg Kokkvoll og Tina Martinussen som ga sitt perspektiv på lærerutdanning og den nasjonale utfordringen som utdanningene har knyttet til å rekruttere nok studenter.

Ingeborg Kokkvoll og Tina Martinussen står med ansiktet mot kamera i samtale med Oddmund Løkensgard Hoel som vises bakfra
Lærerstudentene Tina Martinussen og Ingeborg Kokkvoll i samtale med statsråden.

De to studentene fortalte blant annet om hvordan de og medstudenter er med i et internt prosjekt for å få flere søkere til lærerutdanningene.

– De som er aller best egnet til å rekruttere lærerstudenter er studenter, så et slikt rekrutteringsprosjekt er bra, sa Oddmund Løkensgard Hoel til de to, før følget beveget seg videre til et møte med høgskolens ledergruppe.

Orientert om universitetsstatus

I møtet ble statsråden orientert om flere pågående prosesser, blant annet arbeidet som er gjort for å styrke høgskolen med tanke på universitetsstatus. Høgskolens universitetssøknad er til behandling hos Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT), og den sakkyndige komiteen som skal vurdere søknaden kommer snart på institusjonsbesøk til HINN.

– Forskjellen på universiteter og høyskoler er liten. Det er i praksis de samme kravene til kvalitet som gjelder for alle, sa statsråden da han takket for orienteringen og understreket at det ikke er han og departementet som behandler høgskolens søknad.

Dialog om lokaler

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Løkensgard Hoel.

Høgskolen har lenge utredet hvordan studiestedet i Lillehammer bør utvikles videre, og Statsbygg har vurdert et nybygg nært sentrum som beste løsning. I fjor konkluderte Kunnskapsdepartementet med at høgskolen skal bli på Storhove. Statsråden ble orientert om arbeidet som har skjedd etter departementets signaler om lokalisering.

– Vi er klar over en viss skuffelse over tilbakemeldingen, men den ble gitt ut fra realismen vi så. Jeg er glad for den konstruktive måten høgskolen griper dette an, sa statsråden i møtet.

– Lillehammer kommune er opptatt av at høgskolen får gode utviklingsmuligheter. Det er bra å lete etter kreative løsninger, men vi er opptatt av at det kommer en investeringsbeslutning som ivaretar behovene i 30-års perspektiv, sa ordfører Hans Olav Sundfør som også deltok.

Statsråden med rådgivere og høgskolens ledergruppe sitter rundt et firkantet bord i et møterom
Statsråden deltok i et møte med høgskolens ledergruppe under besøket.

Bærekraft i Kongsvinger

Statsråden satte kursen mot Kongsvinger tidlig på ettermiddagen.

Her fikk han omvisning ved Høgskolesenteret i Kongsvinger, orientering om senteret og høgskolens studietilbud i byen og en orientering om HINNs forskningssenter for digitalisering og bærekraft, CREDS.

– Det var en oppriktig engasjert og interessert statsråd som møtte oss. Jeg er glad for at vi fikk denne muligheten til gjensidig dialog og oppdatering, sier rektor Peer Jacob Svenkerud.

Bilde av Peer Jacob Svenkerud
peer.svenkerud@inn.no