– Det var på tide at jeg kom hit

«Norge mot 2030» var tema da statsminister Jonas Gahr Støre tirsdag talte til og svarte på spørsmål fra studenter og ansatte i et fullsatt Auditorium 1 på studiested Hamar.

To menn i mørke dresser utenfor studiested Hamar.

Rektor Peer Jacob Svenkerud ønsket tirsdag statsminister Jonas Gahr Støre velkommen til studiested Hamar. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Statsministeren ble ønsket velkommen av rektor Peer Jacob Svenkerud. Han satte stor pris på at et av våre studiesteder ble valgt når Støre skulle prate om hvordan Norges ser ut i dag, men også behovene, utfordringene og mulighetene for Norge fram mot 2030.

– Det er stor stas for oss som utdanningsinstitusjon å ha statsministeren på besøk, sier Svenkerud.

To menn i mørke dresser i samtale.
Svenkerud og Støre hadde tid til en liten prat før presentasjonen i et fullsatt auditorium. Foto:Høgskolen i Innlandet.

Støre innledet seansen med å peke på den lange tradisjonen med lærerutdanning på Hamar og snakket direkte til de mange lærerstudentene i salen.

– Lærere, vi trenger dere, og vi trenger enda flere av dere. Jeg kan ikke tenke meg en viktigere utdanning, sier Støre.

Svak rekruttering til læreryrket

Lærerutdanninger over hele Norge har de siste årene slitt med å fylle studieplassene. Det er en nasjonal utfordring som det for Norge blir viktig å løse for fremtiden, sier Støre, som beskriver de fallende søkertallene som urovekkende.

– Du kan jo bare tenke tilbake på din egen oppvekst og hvilken betydning skolen og lærere spilte med tanke på trivsel, mestring og motivasjon. Vi har alle minner fra den tiden der vi lærte å lære, sier Støre.

Portrettfoto Jonas Gahr Støre.
"Norge mot 2030 var tema da Jonas Gahr Støre talte til studenter og ansatte på studiested Hamar. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Norge mot 2030

Statsministeren snakket om en rekke sentrale tema for Norge fram mot 2030 i sin presentasjon. De siste årene har pandemien, krig i Ukraina og nå konflikter i Midtøsten preget nyhetsbilde, men hvor er Norge på vei?

Støre la vekt på at vi som land i fremtiden må forholde oss til flere omstillinger. Norge kommer til å få flere eldre, noe som blant annet vil gjøre at helsebehovene i samfunnet vil endres. Vi skal kutte utslipp og skape jobber, samt jobbe smartere og mer digitalt, mener Støre.

Studenter som sitter i en full forelesningssal.
Auditoriet var helt fullt av studenter og ansatte som ville lytte til statsministeren. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Handel, økonomi og inflasjon var andre tema Støre rettet oppmerksomhet mot.

– Hvordan skal vi få ned prisveksten? Det blir kanskje vår viktigste oppgave fremover, sier Støre.

Han vektla Norges rolle som et lite, åpent land som handler mye med andre land, spesielt i Europa.

– Europa tar 75 prosent av vår ekspert. Derfor er det bra med EØS-avtalen. Den gjør det lettere å handle med 30 land og 450 millioner mennesker. Det er den viktigste avtalen for handelen vår, sier Støre.

Student som stiller et spørsmål i en forelesningssal.
Etter presentasjonen ble det åpnet for spørsmål fra salen. Foto: Høgskolen i Innlandet.

– Folkene vil være svaret på utfordringene

Den fremtidige bruken av oljefondet, rentenivået og viktigheten av å få folk i arbeid var andre tema Støre pratet om.

– Det er folkene, ikke pengene som vil være svaret på utfordringene Norge har, sier Støre.

Avslutningsvis ble det åpent for spørsmål fra salen, og statsministeren ble spurt om blant annet mangelen på bioingeniører, situasjonen for lærere i Norge og fremtidig pensjonsalder.

Svenkerud håper på flere statsministerbesøk i fremtiden.

– Vi ønsker deg hjertelig velkommen tilbake. Forhåpentligvis vil vi da også være et universitet, sier Svenkerud.

Kontakt:

Bilde av Peer Jacob Svenkerud