Tre av fire HINN-studenter fikk relevant jobb

77 prosent har etter fullførte studier fått en jobb relatert til det de lærte på studiet, viser Kandidatundersøkelsen 2022.

Fire blide studenter som går sammen utenfor Terningen Arena.

8 av 10 HINN-studenter er tilfreds med studieprogrammet de går på, viser Kandidatundersøkelsen. Foto: Høgskolen i Innlandet.

– Undersøkelsen gir oss viktig og verdifull innsikt i hvordan studentene selv opplever sin kompetanse etter fullførte studier. At studiene våre holder høy kvalitet og sikrer studentene relevant og etterspurt kompetanse er svært viktig for både HINN og studentene selv, sier prorektor utdanning, Stine Grønvold.

Les den endelige rapporten om Kandidatundersøkelsen her.

Studentene er tilfreds med studieprogrammet

Kandidatundersøkelsen kartlegger overgangen mellom studier og arbeidsliv, opplevelse av kompetansen utdanningen ga, samt tilfredshet med studiets relevans for arbeidsliv.

Resultatene viser blant annet at en klar majoritet av kandidatene er tilfreds med studieprogrammet de gikk på, at de raskt kommer seg ut i arbeidslivet og at kun fem prosent er jobbsøkere.

• 77 prosent har fått en jobb som de mener utdanningen er relevant for
  • 4 av 5 er tilfreds med stillingen
  • 6 av 10 opplever at utdanningen deres er etterspurt i arbeidsmarkedet
  • 8 av 10 er tilfreds med studieprogrammet de gikk på

Undersøkelsen ble gjennomført blant kandidater som fullførte sin grad ved HINN i perioden 1. januar 2020 til og med 1. august 2022. I denne perioden fullførte drøyt 5200 studenter en bachelorgrad ved HINN, og 738 av disse har svart på undersøkelsen.

– Dette er den første fulle Kandidatundersøkelsen som er gjennomført etter sammenslåingen av Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Hedmark, så resultatene er svært verdifulle for oss. Spesielt er den nyttig i arbeidet med å videreutvikle studiene våre, sier systemansvarlig for kvalitetssystemet ved HINN, Kai Tore Bakke.

Verdsetter kontakt med næringslivet

Av undersøkelsen kommer det frem at studentene ser på samarbeid med arbeidslivet som viktig under studietiden. Spesielt obligatorisk faglig praksis har stor nytteverdi.

– Så viser også undersøkelsen at drøyt 1 av 3 av studentene som har hatt kontakt med arbeidslivet i studietiden ble tilbudt jobb på bakgrunn av dette, noe som er gledelig. Vi håper at studentene som trives i Innlandet får seg gode og relevante jobber her slik at de kan bosette seg her om de ønsker det, sier Grønvold.

Studentene trives på studiet

En forutsetning for å lykkes med studiene er at studentene trives både faglig og sosialt. Denne undersøkelsen har først og fremst sett på trivsel relatert til studieprogrammet, og relasjonen mellom studiet og arbeidslivet er svært avgjørende for studentenes tilfredshet.

Kandidatene ble bedt om å ta stilling til påstanden «Jeg gikk på studieprogrammet jeg helst ville gå på» og på en skala fra 1 til 5 oppnår de fleste studiene våre over 4 i gjennomsnitt.

– Dette er et godt resultat som tilsier at studentene i stor grad fikk studere det de ønsket hos oss og traff med studievalget. Det er viktig for oss at studentene er tilfredse, og undersøkelsen gir oss nyttige innspill vi vil bruke for å tilpasse studiene i tråd med studentenes behov og ønsker, sier Grønvold.

Flere studerer videre

Høgskolen i Innlandet er en utdanningsinstitusjon som er opptatt av livslang læring og utvikler en studieportefølje i tråd med at stadig flere ønsker faglig påfyll, og gjerne kombinere jobb med studier. Undersøkelsen viser at 28 prosent av de spurte studerer videre etter fullført grad.

I tillegg svarer 62 prosent at videreutdanning, enten ved HINN eller en annen utdanningsinstitusjon, er aktuelt.

– 78 prosent kjenner til at HINN tilbyr etter- og videreutdanning, og vi håper at studenttilværelsen hos oss har vært så lærerik og relevant for studentene at de vil vurdere oss om de ønsker å ta videre studier i fremtiden. Tidligere studenter er viktige ambassadører for HINN, avslutter Grønvold.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 15. juni 2023 10:25 - Sist endret 15. juni 2023 10:28