– Vil styrke hele høgskolen

En ny sykehusstruktur i Innlandet vil åpne flere dører som Høgskolen i Innlandet kan benytte seg av, sier prorektor utdanning Stine Grønvold.

Studenter i kø ved inngangen til Terningen Arena.

Et nytt studium i Elverum vil komme hele høgskolen til gode. Foto: Høgskolen i Innlandet.

5. juni ble det klart at Mjøssykehuset legges til Moelv. I tillegg ønsker regjeringen å styrke Elverum spesielt innenfor rehabilitering og ortopedi, og åpnet også for utdanning av fysioterapeuter ved studiested Elverum.

Grønvold sier at hun allerede er i dialog med Kunnskapsdepartementet om videre fremdrift, og at hun vil holde i det videre arbeidet sammen med fakultet for helse- og sosialvitenskap.

– Vi er klare. Neste steg blir å sikre finansering og holde en god dialog med Kunnskapsdepartementet slik at vi raskt kan realisere en fysioterapiutdanning i Elverum, sier Grønvold.

Hun tenker at planene om et nytt studietilbud innen fysioterapi vil gi positive ringvirkninger for HINN på en rekke områder i fremtiden.

– Vi har ansatte med høy kompetanse innenfor våre helseutdanninger, og et nytt utdanningstilbud vil bidra til å skape synergier i våre fagmiljøer, sier Grønvold.

Portrettfoto Stine Grønvold.
Stine Grønvold sier HINN er klare til å etablere et studium i fysioterapi. Foto: HINN.

Fysioterapiutdanning vil utfylle vår studieportefølje

Det er et økende behov for kompetanse innenfor helsesektoren, og en fysioterapiutdanning vil utfylle vår studieportefølje på en veldig god måte, sier Grønvold. Hun ser frem til at HINN i fremtiden vil kunne utdanne fysioterapeuter som kan bidra til at enkeltpersoner, og større og mindre grupper i befolkningen, kan få et mer aktivt og helsebringende hverdagsliv.

– Det er tverrpolitisk enighet om våre tre nasjonale folkehelsemål, der ett av de er at vi skal skape et samfunn som fremmer helse i hele befolkningen. For HINN er dette en kjempefin mulighet som vil bidra til å styrke fagmiljøene vi har i dag, og det er betryggende å vite at vi allerede har på plass mye av kompetansen som kreves for å drifte et slikt studium, sier Grønvold.

I tråd med stortingsmelding

Stortingsmeldingen «Utsyn over kompetansebehovet i Norge» ble lagt fram i mars, og den sier blant annet at helse- og omsorgsutdanninger skal prioriteres. Dette står godt i tråd med den siste ukens nyheter.

– Et nytt studium vil gi fakultet for helse- og sosialvitenskap et nytt ben å stå på, og fagmiljøenes samlede kompetanse blir viktig i den videre planleggingen. Fysioterapiutdanningen er styrt av nasjonale rammeplaner, men forhåpentligvis er det rom for at studentene på fakultetet kan gjøre ting sammen på tvers av studier, sier Grønvold.

Sikrer forutsigbarhet for sykepleie

HINN har allerede en rekke store profesjonsutdanninger innen helse- og omsorg, blant annet sykepleie. I dag har våre studenter praksis både i kommuner og sykehus i Innlandet, og nå som lokaliseringsdebatten for nytt storsykehus er lagt død vil det sikre forutsigbarhet slik at sykepleieutdanningen kan videreutvikles på studiested Elverum.

– Sykepleiestudentene våre har allerede praksis på sykehus og i en rekke kommuner i Innlandet, og i fremtiden vil studentene på fysioterapi også få gode praksismuligheter i Innlandet, sier Grønvold.

Hun understreker at fakultetet vil videreføre eksisterende studietilbud, og at det nå arbeides for en utvidelse av virksomheten.

– Det nye Mjøssykehuset blir arbeidsplassen til rundt 4000 personer, og mange av disse vil være studenter fra høgskolen. At det finnes gode jobbmuligheter både under og etter studietiden i Innlandet er viktig både for HINN og studentene, sier Grønvold.

– Nye studietilbud og moderne sykehus i Innlandet vil også kunne bidra til at høgskolen blir en mer attraktiv arbeidsplass, avslutter Grønvold.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 13. juni 2023 09:08 - Sist endret 13. juni 2023 09:24