Dokumentarfilmen "Aldri fri" er nominert til Nordic Docs

TV-skolens undersøkende dokumentar "Aldri fri" utfordrer dagens leksepraksis i grunnskolen.  Er det på tide å revurdere hvordan lekser påvirker våre unge?

Plakat fra filmen Aldri fri. Bilde viser en koridor på en skole med jakker og åpne klasseromsdører

Dokumentarfilmen "Aldri fri" stiller kritiske spørsmål som utfordrer etablerte normer. Den retter et skarpt blikk på et brennaktuelt tema – bidrar lekser til økt press, økende forskjeller og økt skolevegring hos barn?

–Det å gi nye perspektiver på utdanningssystemet vårt og være med å skape debatt har vært drivkraften for dette prosjektet. Da er det jo ekstra gøy å få sjansen til å vise denne filmen på en anerkjent dokumentarfilmfestival, sier TV-skolestudent og filmens regissør Jonathan Halvorsen.

Bilde av Jonathan Halvorsen på befaring på en skole
Regissør Jonathan Halvorsen på befaring på en av skolene. Foto: Torjus Havnerås Sagenes

Han understreker at det å bli plukket ut blant så mange gode filmer til å bli vist på Nordic Docs er en helt spesiell følelse.

–Å få den beskjeden var nesten litt uvirkelig. Jeg måtte faktisk legge meg ned på gulvet og ta en bitteliten virkelighetstest. Det føltes som om jeg lever i en drøm.

–Det er så mange filmer som fortjener plass, men så er det utrolig stas at vår film blir plukket ut. Noe av det jeg har lært i denne prosessen er at det lønner seg å være litt modig. Tørre å kaste seg inn i utfordringer selv om det er ganske skummelt, og helt til sist og kanskje noe av det viktigste, ikke gi opp selv om man møter motstand.

Å stille kritiske spørsmål

I løpet av den 17 minutter lange dokumentarfilmen "Aldri fri" gir Jonathan Halvorsen et innblikk i et brennhett tema som har blitt diskutert av politikere og forskere denne sommeren når de skal utarbeidet en ny opplæringslov. Skal skolene fortsatt ha lekser?

Jonathan Halvorsen har vokst opp med lekser. Han synes det var gøy, men noe skurrer når han ser hvordan hans egne søstre sliter med de samme oppgavene. Nå, mange år senere, stiller han seg de samme spørsmålene. Hvorfor er det så stor forskjell på hvordan lekser oppfattes når man tilsynelatende har det samme utgangspunktet? Hva gjør egentlig lekser med barn og barns hverdag etter skoletid? Hvorfor er det så få som stiller spørsmålene til konsekvensekspertene i denne debatten, nemlig barna?

Det er denne historien Halvorsen forteller. Med sin undrende stemme og et lavmælt, men tilstedeværende team, fanger de øyeblikkene i klasserommet på en unik måte. Det er som om de er usynlige observatører som smelter inn blant barna og lærerne. I klasserommet virker barna uanfektet av filmteamet, det virker som de er en naturlig del av skolehverdagen deres. Kameraet går nært, men forstyrrer ikke. Det føles ekte. Halvorsen og teamet skaper en autentisk atmosfære og gir dermed barna en tydelig og troverdig stemme.   

Bilde fra et tom klasserom på en barneskole
Foto: Torjus Havnerås Sagenes 

–Fotografen vår Torjus Havnerås Sagenes er utrolig dyktig og har evnen til å lage scener i bildene sine, samtidig som han plukker opp på små detaljer. Dette har vært svært verdifullt og er med på å løfte det ferdige resultatet, forteller Halvorsen. Samtidig har vi brukt tid på å bli kjent med barna og bare være til stede i klasserommet. Barn tilpasser seg utrolig fort og vi i teamet ble raskt en del av gjengen.

–Det har vært givende å jobbe med en så motivert gjeng, på et unikt prosjekt. Torjus Havnerås Sagenes, fotograf

–Det var også et av dogmene vi jobbet ut fra i filmproduksjonen, at vi ville at barna skulle fremstå som likeverdig som oss voksne. Barn blir gjerne undervurdert og oversett, forteller Jonathan, som tross sin unge alder har jobbet med barn og unge i TV-produksjoner før han startet som student på TV-skolen. Selv om han ikke ser på seg selv som barnas advokat, vil han med denne filmen hjelpe barna til å bli forstått.

–Det kommer jo helt an på hva slags hjem du kommer fra om lekser og leksehjelpen fungerer. Samfunnet er et helt annet nå enn for 50 år siden. Foreldre er travle og det samme er ungene. Derfor ville jeg dykke ned i temaet. Vi har snakket med forskjellige forskere, foreldre, lærere og selvfølgelig elevene. Jeg synes filmen gir barna en egen stemme hvor de selv formidler sine ønsker og holdninger til hverdagen med lekser.

Skape debatt

I Moss kommune har grunnskolen innført leksefri, og dette har skap stor debatt blant foreldre og lærere. Noen mener at man gjør barna til forsøkskaniner. Men et av barna vi møter fra Moss har fått en helt ny hverdag med mindre konflikt hjemme, og mye mer tid til bare å være barn, forteller Halvorsen.

–Det var en fin opplevelse å møte et barn som åpenbart har stor nytte av å koble av når han kom hjem. Man kan kanskje si at leksefri gir barna mye større frihet.

–Det å møte elever fra begge skolemiljøene har understreket hvor viktig denne debatten er for meg. Eirik Harbo, klipp og lyd

Lasse Gallefoss er førsteamanuensis på TV-skolen og veileder på filmen. Han gleder seg selvfølgelig på vegne av sine studenter.

Portrett av Førsteamanuensis ved TV-skolen Lasse Gallefoss. Rosa bakrunn
Førsteamanuensis og veileder på filmen Lasse Gallefoss. Foto: Trude Lindland/HINN

– "Aldri fri" er en formsterk dokumentar. Vakkert og nært foto, balansert og flytende klipp, og stødig og engasjert regi, gjør at filmen appellerer til et kresent festivialpublikum. I tillegg tar den opp en viktig problemstilling som svært mange unge er opptatt av. Vi på TV-skolen er stolte av at studentene bruker det de lærer her på Lillehammer til å skape vesentlige og gode fortellinger.

Dokumentarfilmen "Aldri fri" vises på Nordic Docs fredag 29. september

Den har tidligere også vært vist på Kortfilmfestivalen i Volda.

https://www.nordicdocs.no/program/aldri-fri

Kaja Sølverød sin film Snart 18 vises også på Nordic Docs.

Vil du bli student hos oss?

Kontakt

Bilde av Jo Sondre Moseng
Instituttleder
E-post
jo.sondre.moseng@inn.no
Telefon
+47 61 28 83 28
Bilde av Lasse Gallefoss
Førsteamanuensis
E-post
lasse.gallefoss@inn.no
Telefon
+47 62 43 08 52
Emneord: TV-skolen, TV-regi, Nordic Docs Av Trude Lindland
Publisert 28. sep. 2023 09:50 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22