TV-skolens brakstart

Det er semesterstart og torsdag 17. august er TV-skolen fylt til randen av spennende folk som snakker om aktuelle problemstillinger i bransjen. Brakdagen 2023 er en energibombe for studenter, ansatte og inviterte gjester.

Plakat av brakdagen 2023. Grønn tekst på svart bakgrunn

Jeg elsker at det nye undervisningsåret starter året med et brak!

–Jeg vil at både studenter og ansatte skal glede seg til at sommerferien er over og vi dundrer av gårde med et stort smell! Når vi ser på programmet vi har fått til i år, blir vi faktisk ganske stolte. I tillegg til relevant faglig innhold håper vi også å underholde både studenter, ansatte og lokal bransje. Brakdagen er dessuten en fantastisk sosial arena for å bli kjent med andre studenter og ansatte, og en strålende mulighet for å bygge nettverk studentene vil ha bruk for i TV-bransjen, forteller professor Ole Hedemann, som er prosjektleder for Brakdagen.

Portrett ab professor ved TV-skolen Ole Hedemann.
Professor ved TV-skolen Ole Hedemann. Foto: Trude Lindland/HINN

Sammen med ansatte og studenter ved TV-skolen har han jobbet iherdig med å få til en spennende dag.

– TV-bransjen er presset, men samtidig er det viktigere enn noensinne med en frisk bransje som setter dagsorden for publikum og evner å være nasjonens leirbål - vi snakker om en bransje som på sitt beste er demokratibyggende og demokratiene er som kjent under press. Mitt ønske for dagen er å vise faglig bredde og samtidig vise mulighetene som finnes i TV-bransjen.

I tillegg til å bygge nettverk med gjestene er det også viktig å huske at studentene er hverandres kanskje aller viktigste framtidige nettverk.

Det ser vi også når våre flere tidligere studenter nå er blant gjestene og bidragsyterne på Brakdagen, sier Hedemann.

Selebre gjester og en brennaktuell bransje

På årets Brakdag er det mange selebre gjester som er brennaktuelle i bransjen.

Programleder og komiker Else Kåss Furuseth forteller om bruken av humor og seg selv i dokumentarer og talkshow.

Danser, skuespiller og programleder Cengiz Al deler råd og uråd, tanker og opplevelser foran, bak og rundt produksjoner som SKAM, skal vi danse, Tre nøtter til Askepott, Dancing Queen, Festen eller fasten og Forræder. Hvordan velger man hvilke prosjekter man skal takke ja til og ikke?

Programleder Janne Amble gikk ut av TV-skolen i 2011 Med Norge bak fasaden har hun vunnet Gullruten for beste aktualitetsprogram og beste programleder. Men viktigere enn priser er endringene programmet har skapt. Janne forteller om veien fra Storhove til å utfordre makten – og vinne!

Statssekretær Even Aleksander Hagen i Kulturdepartementet setter søkelys på det norske medieinnholdet – trenger vi det?

Vi er inne i en tid hvor kunstig intelligens påvirker kreative prosesser, teknologi og publikums opplevelser, men hvordan skal bransjen forholde seg til dette på kort og lengre sikt? Eirik Solheim og dekan Leif Hols Jensen diskuterer hva vi kan ha i vente. Er AI – revolusjon eller evolusjon?

Regissør og fotograf Ragnhild Nøst Bergem gikk ut av TV-skolen i 2016. For «Vær her» vant hun Gullruten for beste regi. Filmen ble også nominert til Amanda. I høst har hun kinopremiere på «Ola – en helt vanlig uvanlig fyr» en hjertevarm dokumentar om likeverd og tilhørighet. Ragnhild forteller om hvordan hun kommer nært mennesker med kamera i hånd, og ansvaret hun føler når hun deler disse historiene med verden.

I tillegg til dette kommer filmfotograf Pål Bugge Haagenrud for å fortelle om arbeidet fra landets mest sette dramaserie Exit. Hvordan jobbet han og teamet med å bygge den dokumentariske EXIT-utseende.

Trine Slaatsveen (line producer) og Maria Rognes (redaktør) er begge tidligere studenter fra TV-skolen og har vært sentrale i ledelsen av produksjonene Maskorama (NRK) og Forræder (TV2). Trine og Maria forteller hvordan de har håndtert produksjonsprosessene, forventningene og publikums behov, og hva som foregår "under panseret" i produksjonene.

Brakdagen får også internasjonale gjester på besøk. Maddy Coogan og David Ciaramella fra K7 Media i Manchester forteller om de mest populære trendene i realitysjangeren, før de seinere på dagen snakker om å trender innen fakta og dokumenta, og hvordan man skiller mellom fakta og fiksjon i en verden hvor vi daglig må forholde oss til «fake news».

Hva er sentralisert produksjon for TV2? Vinner av gullrutens fagpris i 2022 forteller hvorfor innovasjon er viktig for å gjøre produksjoner smidigere og smartere. Hovedarkitekt fra produksjonsavdelingen til TV2, Eivind Halle kommer med fakta!

Sist, men ikke minst: fire nyutdannede TV-skolestudenter vender tilbake til Lillehammer for å gi et innblikk i tida etter bachelorgraden. Hvordan har spranget fra studier og ut i arbeidslivet vært? Øyvor Nybakk Solberg, Veronica Butda Karlsen, Oscar Riise Pedersen og Fride Rivø Lie forteller om sine erfaringer.

Program for Brakdagen

Av Trude Lindland