Braksuksess

For tredje året på rad startet TV-skolen semesteret med et fyrverkeri av en dag, Brakdagen. Og for et brak det ble!

Mange blide studenter som blir tatt bilde av ev Else Kåss Furuseth

Det finnes mange grunner til at årets Brakdag ble svært vellykket, i hvert fall om vi skal høre på de som var til stede. For med et tettpakket program med gjester fra inn -og utland, noen kortreist og andre fra storbyen var Brakdagen en opplevelse i beste TV-skoleregi. Programmet var satt sammen med omhu og med tanke på at det skulle være noe for alle. Det kan virke som om det faktisk er en god oppskrift.

Brakdagen er teamarbeid i toppklasse.

–En komite av dyktige og ivrige ansatte, en haug andre involverte fra TV-skolens stab, en bråte av våre studenter – når alle drar lasset blir det litt av et Brak! Og så mener vi nok at programmet både holdt høyt nivå og bød på stor variasjon – som de sa i NRK i gamle dager; noe for alle, alltid, forteller en fornøyd leder av Brakdagkomiteen, professor ved TV-skolen, Ole Hedemann.

Else Kåss Furuset var en av flere inviterte gjester. Her i samtale med Brynjulf Handgaard under temaet Å tulle med alvor. Foto Daniil T. Ryvænge.

Invitert bransje

Brakdagen startet for tre år siden som et ønske om en brakstart på semesteret for studentene våre, nytt i år var at den  regionale filmbransjen ble invitert sammen med Den norske filmskolen og andre som kan ha glede av faglig påfyll. Manusforfatter Trond Morten Kristensen Venaasen var en av dem som satt av dagen.

– Programmet var interessant og dekket mye under en slags paraply som for meg het viktigheten av felles historier. Flott at den regionale bransjen blir invitert av flere grunner. Vi blir bedre kjent med Høgskolen, det dere gjør og hvordan dere tenker.

Jeg fikk inntrykk av et klokt og inkluderende miljø, som tar vare på hverandre.

Jeg synes spesielt det var fint å se intervjuet med Ragnhild Nøst Bergem om filmen hennes «Vær her», som var en helstøpt og vakker film, og presentasjonen av hennes neste kinodokumentar. Vi som jobber freelance, må velge seminarer med omhu. Denne dagen er jeg glad jeg deltok på.

For studentene våre er det viktig med et innblikk i bransjen her i landet, men det er også svært relevant for dem å få et innblikk i hva som foregår utenfor landets grenser. Emma Kristin Løvstad er lydstudent i andre klasse og er helt klar på sine favoritter i programmet.

Nærbilde av studenter som smiler og klapper av et av foredragene
Studenter ved TV-skolen. Foto: Daniil T. Ryvænge.

-Jeg synes Brakdagen generelt er veldig spennende! Besøket fra England var det mest interessante fordi det var artig å høre om formater og lignende. For meg så var det veldig relevant fordi jeg ønsker å studere og jobbe i England ved en senere anledning, så det å få høre hvordan de gjør ting er utrolig spennende!

Jeg synes også Cengiz Al var utrolig dyktig, og ga meg mersmak og motivasjon når han snakker om sine erfaringer.

Cengiz Al på scenen i mørk, mønstrete skjorte
Cengiz Al på scenen under Brakdagen. Foto: Daniil T. Ryvænge.

Ny hederspris

Når TV-skolen for første gang deler ut TV-skolens egen Gullmedalje er det grunn til både spenning og ettertanke. Den aller første Gullmedaljen gikk til TV-skolens tidligere student Ragnhild Nøst Bergem for sin dokumentarfilm «Vær her» og gullmedaljen ble overrakt av Else Kåss Furuseth som med sjarme og varme hadde sittet på scenen og trollbundet en hel sal med en harselas av fortellinger fra sitt eget liv, som komiker og programleder, hvor åpenhet rundt familiemedlemmers selvmord og vektproblemer ble flettet inn i et virvar av braklatter fra salen, men også stum alvorlig beundring. Hun hadde oss i sin hule hånd. Det var kanskje også derfor vi lot oss instruere i en skikkelig brakapplaus, som en gullmedaljevinner fortjener. For med brøl, plystring og brakapplaus kom Ragnhild Nøst Bergem til scenen for å motta Gullmedaljen. Om hun ble glad? Det ble hun.

Å vinne TV-skolens første hederspris er stort for meg!

–Det betyr mye å få slik anerkjennelse og jeg håper det kan være til inspirasjon for studentene. For ting kan ta lang tid i denne bransjen, hold ut og ikke gi deg. Igjen: Tusen hjertelig takk!

Ragnhild Nøst Bergem mottar Gullmedaljen av Else Kåss Furuseth
Raghild Nøst Bergem mottar TV-skolens første Gullmedalje av Else Kåss Furuseth. Foto: Daniil T. Ryvænge.

Og helt, helt til sist sang salen. Av full hals sang vi vår egen nasjonalsang. Det er varemerket vårt. Det er det som binder generasjoner av TV-skolestudenter sammen. Slik har de stått alle som har vært innom utdanningen her på Lillehammer, med armene rundt hverandre, vuggende fra side til side mens vi synger La ilden lyse.

TV-skolestudenter synger La ilden lyse. Foto Daniil T. Ryvænge.

Slik står vi sammen etter produksjoner, avsluttinger eksamener og brakdager. For sånn tennes ilden hos nye studenter og slik bygger vi vår TV-skolekultur, og slik vandrer den fra kull til kull, år etter år, gjennom bratte oppoverbakker, raske timeplaner og kompliserte produksjoner for så å utløse glede og samhold, og en viten om at dette fikk vi til sammen. Dette hadde vi ikke klart uten deg og dette står vi sammen om, studenter, ansatte og de som måtte komme innom på besøk.

For som sangen sier:

Gå mot den fremtid du vet du kan få

Gå mot den himmel som drømmen kan nå

Gå den bratteste vei

Jeg går med deg

For det er slik vi er. Vi på TV-skolen, vi står sammen også på Brakdagen. Og for et brak det ble!

TV-skolestudenter poserer for Else Kåss Furuseth
Else Kåss Furuseth knipser et bilde av fornøyde TV-skolestudenter Foto: Daniil T. Ryvænge.

Hvis du er nysgjerrig på hele Brakdagenprogrammet kan du se det her

Ønsker du å lese mer om Gullmedaljevinneren Ragnhild Nøst Bergem finner du en fin artikkel om henne her

Lyst til å bli student hos oss ?

Emneord: TV-skolen, Brakdagen, AMEK Av Trude Lindland
Publisert 24. aug. 2023 14:11 - Sist endret 22. feb. 2024 11:22